Telemark rockerskida?

Telemark rockerskida?
Vill ha tips på lämplig telis rockerskida, kör idag ett par Völkl Mantra med NTN och gillar dem skarpt! men vill hänga på rockertrenden innan jag är för gammal :-/

"krav/förutsättningar"
- telis
- 80-90% offpist
- rocker
- hyfsat lätta (toppturer)
- min. 100mm midja (lössnö)
- gillar åka fort och stora svängar
- jag är 175cm 75kg

Har tittat på Völkl Katana och Gotama men de är tyvärr lite väl tunga för toppturer, annars hade det blivit Katana.
Voile Drifter och Charger verkar lite intressanta men har inte känt på dem.
Tips på provåkta skidor mottages tacksamt!

Telemark rockerskida?
K2 Coomback borde väl funka rätt fint även om det "bara" är 98mm annars Sidestashen. Dock så går ju vikten upp en del då dock lättare än både Katana och Gotama

Lite svårt att både få allround och bred skida till låg vikt.

Är du riktigt nischad så finns det väl folk som har monterat telemarksbindningar på dynafit stoke. Även om dom flesta skulle rekommendera att inte göra det (ingen garanti osv.)

Telemark rockerskida?
Tycker du ska köra på katanorna, dom är fina.
Har vänner som toppturar på dom utan större problem.
Verkar för övrigt vara en grym skida.
och vill du verkligen få en grym rockerkänsla med flyt osv. vill du gärna upp runt 110 i midjan tycker iaf jag själv.

Telemark rockerskida?
Salomon Rocker 2, Har dock ej provåkt själv, men en kompis i Mammuth har åkt på den, och säger att det är det bästa han åkt på i lössnö med telemark , och den funkar skapligt även i pist o hög fart, Jag ska införskaffa ett par till nästa säsong.

Telemark rockerskida?
Åsnes kommer med en bred/lätt/rocker topptursskida som skall heta Bratt till kommande säsong,samma mått som Schabrak från Extrem.

Telemark rockerskida?
såg en kille glida omkring på ett par hellbent med telis i vintras... Verkar ju helgalet, han sa dock att det fungerade ganska bra.

Telemark rockerskida?
Jeg kjører på Whitedot Reedemer denne sesongen.Fungerer perfekt til telis.Helheten,som jeg brukte forrige sesong,ble solgt etter to skidager...

Telemark rockerskida?
PeeGee sa:
såg en kille glida omkring på ett par hellbent med telis i vintras... Verkar ju helgalet, han sa dock att det fungerade ganska bra.
Är väl ungefär lika galet som att glida runt på dom med fast häl. Tunga och mjuka så det räcker och blir över.

Telemark rockerskida?
kirowille sa:
Tycker jag ej då funkar med kravet på

Fort och stora svängar skulle jag hålla mig runt 21-23 m sväng radie minst ialf. Katanan skulle jag hålla som en favorit. Kört på fjol års modellen några säsonger och den har vart grym.
Hendryx går även suveränt på telis, tycker nog mina purple haze väger lika som ett par Katana. Hendryx har mycket sväng i skidorna så ett par katana kan nog vara bättre för stora svängar i full fart.

Telemark rockerskida?
80-90% offpist
min. 100mm midja (lössnö)

Inte behöver man svängradie med dom parametrarna.
Du svänger på flexkurvan i lössnö, inte skärningen.

År 2011 är det ju ingen hype kring lotus 120'n men det är en suverän skida och den enda jag kan komma på som, med den prestandan, också uppfyller kraven på lägre vikt.

Så DPS Lotus 120 i full-carbon. Värt vartenda öre och lite till.

Telemark rockerskida?
rabbit sa:
80-90% offpist
min. 100mm midja (lössnö)

Inte behöver man svängradie med dom parametrarna.
Du svänger på flexkurvan i lössnö, inte skärningen.

År 2011 är det ju ingen hype kring lotus 120'n men det är en suverän skida och den enda jag kan komma på som, med den prestandan, också uppfyller kraven på lägre vikt.

Så DPS Lotus 120 i full-carbon. Värt vartenda öre och lite till.
Instämmer på den.
Ska det gå undan och vara stora svängar är 120:an lugn som en filbunke, men vänder fortfarande på en femöring utan större ansträngning. (Jag kör nästan uteslutande på den här skidan)
En tight radie blir ju alltid nervöst när man köttar på. Dessutom är det en riktig stompmachine, tailen är ganska styv och pintailen gör den stabil i landningen. 112:an (som kirowille pratar om) blir inte lika bra där p.g.a. tailrockern.

Telemark rockerskida?
Aaaahh. Megawatt :-) underbar skida. Men Justice är lättare till topptur. Eller SkiLogik Howitzer/BombSquad.
Voilé drifter är inte fel men köp inte för kort.

Telemark rockerskida?
dr-telemark sa:
Precis. Dom är smala jämfört med mina Depth Hoar.
Haha! Depth Hoar ser helt klart ut som en trevligare skida som faktiskt går att åka även när det inte är sinnesjukt mjukt, bredden kanske kräver sin åkare men fortfarande så funkar det säkert. HB är inget jag skulle ställa mig på varken med fast eller lös häl.

Telemark rockerskida?
Tja, jag vet inte det. Det finns ju många som gillar K2 och deras mjuka flex. Men dom är över ett kilo tyngre än mina DH.
Jag har ett par SkiLogik Rock Star stående här hemma just nu. DET ser ut som en kul skida. Can't wait to try those sick puppies. :D

Senast ändrad:
Telemark rockerskida?
Tack alla för all input!, har lite och klura på över sommaren :)

Till å börja med så säljer jag:
Völkl Mantra 177cm 2010
Rottefella NTN large 2009-2010
G3 stighudar 2011 (skurna för Mantrorna)
maila mig eriksson_tobbe@hotmail.com

Telemark rockerskida?
Internet hype säljer skidor. ;)
Iofs bra skidor, men ändå.

Läste detta på tgr (notera:okonfirmerat)

DPS pre season sale opened this morning and sold out the Wailer Special Edition in 3 hours!

Telemark rockerskida?
rabbit sa:
Internet hype säljer skidor. ;)
Iofs bra skidor, men ändå.

Läste detta på tgr (notera:okonfirmerat)

DPS pre season sale opened this morning and sold out the Wailer Special Edition in 3 hours!
Special edition-grafiken på W112RP är slutsåld i 184cm. I övrigt finns det special editions kvar.
(Självklart är special edition gjord i starkt begränsad upplaga)

Den vanliga W112RP i gult finns det massor av, och ska med stor sannolikhet inte sälja slut i år. :)

Telemark rockerskida?
Funderar också på att köpa nya fetare skidor till vintern. Kör också på ett par Mantra som jag gillar skarpt. Jag har tittat på Katana.

Vad gäller DPS-skidor så ser de ju trevliga ut, men det verkar inte vara helt enkelt att få tag på dom i Sverige. Det kanske kommer närmare hösten. Det andra problemet är att jag vill ha en hammerhead eller Axl bindning på dom och inte rottefella eller BD. Är det någon som vet någon återförsäljare som har både DPS och 22design bindningar?

Telemark-pyrenees verkar vara den enda i Europa som har denna combo, men jag har inte hittat några DPS skidor där ännu.

Telemark rockerskida?
ulno7633 sa:
Vad gäller DPS-skidor så ser de ju trevliga ut, men det verkar inte vara helt enkelt att få tag på dom i Sverige. Det kanske kommer närmare hösten. Det andra problemet är att jag vill ha en hammerhead eller Axl bindning på dom och inte rottefella eller BD. Är det någon som vet någon återförsäljare som har både DPS och 22design bindningar?

Telemark-pyrenees verkar vara den enda i Europa som har denna combo, men jag har inte hittat några DPS skidor där ännu.
I Sverige kan du få tag på ett par via Alpingaraget Sthlm, Alpingaraget Helsingborg och Skistore i Göteborg.
Sen går de alltid att få tag på ett par dps via dpsskis.com.
Bor du i norra Sverige så tror jag vi kommer köra en del skidtester i de krokarna...

Telemark rockerskida?
Nojlas sa:
ulno7633 sa:

I Sverige kan du få tag på ett par via Alpingaraget Sthlm, Alpingaraget Helsingborg och Skistore i Göteborg.
Sen går de alltid att få tag på ett par dps via dpsskis.com.
Bor du i norra Sverige så tror jag vi kommer köra en del skidtester i de krokarna...
Såg det, men ingen av dessa har dessvärre bindningarna som jag vill ha.

Telemark rockerskida?
ulno7633 sa:
Många butiker ligger tyvärr väldigt lågt på lager vad gäller telisprylar. Ofta kan de ju ta hem på beställning. Just 22design vet jag inte vilka i Sverige som kan ta hem - men om man kan fixa ett eget par på internet så kan du ju sen sätta dem på vilken skida som helst. :)

Telemark rockerskida?
Nojlas sa:
ulno7633 sa:
Många butiker ligger tyvärr väldigt lågt på lager vad gäller telisprylar. Ofta kan de ju ta hem på beställning. Just 22design vet jag inte vilka i Sverige som kan ta hem - men om man kan fixa ett eget par på internet så kan du ju sen sätta dem på vilken skida som helst. :)
Jao, men jag är inte någon kung med borren. Så jag vill gärna att någon gör det åt mig, och tar risken om det skulle bli fel...(dvs garanti). Men det från nog bli telemark-pyrrenes.

Förresten, du kanske har koll på vilken längd på skidorna man skall köpa. Jag är 186 cm och väger 75kg. Jag har 184 cm på mina Mantra, men kör man rocker så bör väl skidan vara något längre, eller hur funkar det?

Telemark rockerskida?
Hammerhead är ett jävligt säkert köp! Riktigt skön bindning, från väldigt aktiv till neutral som fan och ett allmänt stabilt bygge. Att köpa telemarksprylar i sverige är tyvärr en rätt sorglig historia. Har för mig att någon sida som kallade sig idid kränge 22 designs tidigare men jag rekomenderar telemark pyrenees, riktigt sköna priser (runt 1600 för en hh) och grym service! Barnsligt lätt att montera själv också, skriv ut en mall från 22 designs hemsida och tejpa fast den på skidan sen äre bara å borra på! Se till å få den i rätt skala bara!

Angånde skidlängd så är jag nästan en dm kortare än dig men väger ungefär lika och kör på skidor mellan 185-190cm

Telemark rockerskida?
ulno7633 sa:
Jao, men jag är inte någon kung med borren. Så jag vill gärna att någon gör det åt mig, och tar risken om det skulle bli fel...(dvs garanti). Men det från nog bli telemark-pyrrenes.

Förresten, du kanske har koll på vilken längd på skidorna man skall köpa. Jag är 186 cm och väger 75kg. Jag har 184 cm på mina Mantra, men kör man rocker så bör väl skidan vara något längre, eller hur funkar det?
Köper du skida och har bindning med dig bjuder butiken kanske på gratis montering? Är väl lite pill med bindningar man sällan monterar, men det brukar lösa sig. De lite mer välrenommerade butikerna har sett det mesta förr, så nog ska det inte vara några problem.

Vad gäller längd, så tror jag runt 190cm är något du ska satsa på. Längd är ju alltid en smaksak också - längre blir stabilare och kortare blir lekfullare. Ju mer rocker skidan har, ju mer längd kan man behöva. Står man och väljer mellan två olika längder så brukar jag säga att man ska gå på den längre, folk brukar enligt mina erfarenheter klaga på för korta skidor men sällan på för långa skidor.

Kolla även in den gamla klassikern: https://www.freeride.se/content/92/
Den har några år på nacken men håller rätt bra än tycker jag.

Telemark rockerskida?
somebody sa:
http://www.twentytwodesigns.com/assets/pdf/HHBS_Template.pdf

Så enkelt att du till och med fixar det på fyllan! Sen får du med en lökig affisch i lådan med bindningarna där dom förklarar hur du ska göra steg för steg!
Tack för hjälpen. Men jag är inte intresserad av att montera bindnignar själv, och betalar gärna för tjänsten.

Telemark rockerskida?
Har själv kört på ett par Elan 777 med R8 på. Dcok skaffade jag ett par Völkl Gotama iof med Randone på (Duke) och dessa hade det lätt gå att köra telisar med. Nu har jag iof en aggresiv körstil med det hade ändå inte varit några probelm att köra telissvängar.
Gällande längden så skulle jag satsa på ett par längre än vad du själv är. Satsa på ett par som är minst lika långa eller bra mycket längre än dig själv om du satsar på stora svängar.

Telemark rockerskida?

@ulno7633
Handbar ett par AXL från US förra året. Ville heller inte montera själv på mina nya Sidestash så jag det fixade Alpint på Torsgatan åt mig geschwinnt. Tror det kostade 300 SEK.

Telemark rockerskida?
Hur ser erfarenheterna ut från Völkl Gotama resp. Bridge. Det ska sitta en NTN på. Ska har rocker, gärna twintip och funka fint i lössnö men visst kommer jag också befinna mig i barnbacken en hel del. Andra fräscha förslag? Kompromisser sällan bäst men jag pallar inte med flera olika lagg. Hört också om kvalitetsproblem på Gotama?

Telemark rockerskida?
Gillade inte alls Gotaman, iofs har jag endast kört den gamla guldfärgade, utan rocker. Kan däremot rekommendera Black Crows Corvus eller Navis om du vill ha det lite softare.
Om jag skulle köpa nya skidor i år skulle jag gått för Moment Jaguar Shark.

Telemark rockerskida?
Jag kör på Gotama med NTN. Jag är supernöjd, den funkar för det mesta. Men i barnbacken så rekommenderar jag en annan skida.. Jag har kört Gotama mycket i barnbacken men det är trist, roligare med en annan skida då.

Tillbaka
Topp