##Telemark rulez!!##

tele_mark

Ny medlem
##Telemark rulez!!##
Ville bara be er alla som säger att telemark är trist och töntigt att pröva på det!!!!
Det är ett sånt grymt flyt i åkningen, man bara glider ner för fjället. Till skilnad från varnliga skidor där man hackar sig ner....
Så till alla er som gärna uttalar er om telemarksåkning men inte har prövat det: Pröva först snacka sen!!!!

Mvh Jordan

##Telemark rulez!!##
Jag håller helt med om att telemark är bäst!

Det är så himla mkt roligare.

Dom som trackar ned på det är dom som tycker att det är för svårt lr tkr att det ser för svårt ut...

Varför kan man inte bara åka med alla, det spelar väl ingen roll vad man har under fötterna. Man kan åka med folk med vad som helst, det spelat ingen roll om det är bräda lr plank.

##Telemark rulez!!##
Telemark är "sämre men bättre" så att säga.

Det är fysiskt sett hårdare vilket gör att bara män med riktiga muskler kan köra hårt. Alpint klarar ju vilken klåpare som helst med spagettipinnar till ben att gasa på med, liksom snowboard. Samtidigt så kan du inte få samma grepp med ett par telisar som ett par alpina lagg.

Telemark är och förblir något för oss konossörer, som lever la dolce vita, vågar och klarar att vara annorlunda. Och som kan göra något åt chicksens beundrande blickar i baren efteråt...

##Telemark rulez!!##
telemark är varken bättre eller sämre än något annat transportmedlel nedför berget.

Men för mig passar telemark som handen i handsken,
det går av sig själv och är så jäkla härligt! (trots mina stickor till ben ;)

##Telemark rulez!!##
Det är en fascinerande inställning det här att telemark skulle vara bättre av den anledningen att det är svårare tekniskt eller hårdare för lårmusklerna. Om alla körde enligt den principen så skulle vi väl ha fortsatt med våra 205 pinnsmala, stenhårda storslalomlagg istället för moderna superfats. Det verkar som om telemark är en helig ko för hela den nordiska skidvärlden: kritisera och du blir automatiskt beskylld att vara för dålig på telemark alt. feg.

Telemark på stora öppna ospårade puderfält är en suverän känsla men släng in lite sämre fören och telemarksåkarna faller som käglor på en bowlingbana, det gör ont att bara se på. Ibland får jag känslan av att telisåkandet har blivit till et självändamål för många, man ska prompt pina sig igenom alla möjliga skitfören med lös häl bara för sakens skull. De allra flesta telemarksåkare jag åkt med eller sett skulle ha bra mycket roligare om de hade lite självinsikt och vågade ställa in löshälsplanken när det är skitföre och alternera med fast häl.

Och ja, jag har åkt telemark...

##Telemark rulez!!##
Den som kommer ner med ett smile från berget vinner, oavsett vad man åker. Jag är glad när jag har fast häl! Om ni kan ha kul med lös häl, på planka eller med skjärtlapp är det bara att gratulera.

##Telemark rulez!!##
ang "Det är fysiskt sett hårdare vilket gör att bara MÄN med riktiga muskler kan köra hårt"

tjena..

störst smile vinner..jag oftast..

kör hårt// hej

##Telemark rulez!!##
Stjärtlapp rockar. Och jag ber allra ödmjukast om ursäkt för mitt "män", som kvinnliga telishjältinnor uppfattat som nedsättande. Ses vi i baren? ;-)

Glisseur: Du mjuknade något. Att jämföra med "Cola i rödvin" är en skymf värre än snowblades. Jag blev ju upprörd. Vin de Table på 5-litersdunk som är så gott...

Telemark är inte en helig ko. Det är hårdare, jobbigare, svårare och för vissa av oss nördar stundtals även roligare. Visst är det ett "självändamål" att ibland åka telis. Den lätta vägen är inte alltid roligast. Precis som vågsurfing så är svårigheten en del av upplevelsen.

##Telemark rulez!!##
En liten rättelse: Jag menade Fantonet på sladdrig 1,5-halvliters plastflaska utspädd med River Cola - två goda saker var för sig, nära en katastrof tillsammans.

##Telemark rulez!!##
När jag i mitten av -80 talet införskaffade min första telemarksutrustning var jag djupt fascinerad av möjligheten att åka utför med "turutrustning". Ett par Alpina fotknölshöga läderpjäxor och Fischer Europa 99 var min utrustning när jag kastade mig ut för Åreskutans branter. Med den utrustningen var telemarksåkningen en utmaning värd en riktig karl (eller kvinna)!

Under de närmare 20 år som förflutit sen dess har telemarksåkningen som den nu utövas förändrats så drastiskt att det inte längre är samma sport (om det ens är att beteckna som sport...). Nu körs knäböj med alpina skidor och höga plastpjxor och tekniken är så lik den alpina att det många gånger är en avancerad bedömningsfråga hurvida det verkligen är att beteckna som telemark.

De flesta "telemarksåkare" kör desutom både säkrare och snabbare om de skippar knäböjet och kör med paralella skidor... Så varför krångla till det?

Nej, enda fördelen med knäböj i dagsläget är att det är en utmärkt styrke och balansträning som gör en till en starkare och bättre skidåkare när det är dags att spänna fast hälen!

That´s all kids! / MM

##Telemark rulez!!##
Va fan Glisseur och M M...
Är meningen med skidåkning att komma ned så lindrigt som möjligt? Då kan ni väll lika gärna stanna inne och dreggla över en skid film !
Själv gillar jag när det tar emot lite, det ska väll för bövulen kännas i kroppen att man åkt skidor en dag ?
Sen behöver väll inte alla va likasinnade?
Va roligt det skulle va om alla åkte med samma utrustning, kläder och stil.
Och sen när blev Alpint mer "Sport" än Telis ?
Vad är kriterierna för att något ska få kallas sport?
När Telemarken FÖLJDE Alpina grenens lysande ide att ta fram hårdare, styvare, bekvämare, och säkrare pjäxor.
Var det då bara Telisarna som blev av med titteln sport.
Sen vill jag bestämt hävda att Telemark och Alpint är så olika grenar, så plast pjuckor inte har gjort om Telis till Alpint.
Sen Glasyr kan du visa mig detta uppkörda snöfält där det bara gör ont och man inte kan stå på benen som Telisåkare ?
Det skulle va spännande, har fortfarande inte hittat en pasage där jag kan stampa i Alpinskidorna och shvicha ned för att sedan bli pinsamt långt efter med telizarna.
Telis är långsammare än Alpint, men jag hävdar fortfarande att det är ROLIGT och att jag åker för min skull.(med ett stort leende)
Men en vacker dag kanske jag blir lika gammal, klok, och åderförkalkad som M M så jag VÅGAR Spänna fast hälen mer än vad jag gör nu.

Smaken är som baken: Godast i mitten.

##Telemark rulez!!##
Tekemark verkar svårt och krångligt. Men kan man det så är det nog kul. Ungefär som skidor, kan man det åka så är det ju kul.

##Telemark rulez!!##
ÖÖÖÖÖÖH vad e det för samtalämne snälla någon. Bara för att du tycker att det e är mycket bättre med det ena eller andra så behöver du inte skriva det i forumet för att kanske bara göra ett forum inlägg. Skriv något seriös istället. Jag tycker inte illa om telemark och skulle gärna testa väldigt gärna. Det blir bara massa tjafs och så om man "trycker ner" andra åkstilar genom att säga att det e bäst och det e sämst osv osv. Skriv något vettigt istället.

Mvh viktor

##Telemark rulez!!##
Men snälla herr vettigpetter ViktorAsander. Visserligen har jag varit borta fråm forumet ett tag och visserligen är jag även nu bara lite sporadiskt närvarande, men inte trodde väl jag att meningen med forumet var att allt skulle vara vettigt.

Själv förordar jag underhållande som överordnad princip följt av principerna begriplig och relevant (där relevansbegreppet givetvis är både situationsbundet och kopplat till personligheten). Vettigt kommer nog en bra bit ned på listan.

Livet är ju inte bara en dans på rosor. Det är en lek också.

HWC HitMe

##Telemark rulez!!##
Kan bara hoppa upp och klappa ihop mina små piffiga skinkhalvor i en applåd till HitMe. Var fasen står det att inläggen på forumet ska vara vettiga?

Efter Generation-X, den ironiska generation och allt vad det nu var så kom - ingenting. Nada niente. Äntligen har Hem & Skola segrat, äntligen har Madickens och Tjorvens snusförnuft fått fotfäste i vårt samfund. En Lunarstorm-infekterad generation invaderar Internet och sprider sina torra principer om att alla ska få "tycka vad man vill", skriver tvåhundraförtiotretusenfemhudraarton inlägg om vilka twintips som går långsammast, undrar vilken färg Jon Olson har på kallingarna och har fortfarande varken blivit torra bakom öronen eller lärt sig stava. Hur kul är det egentligen?

Våra demokratiska principer, och därigenom samhällets grundvalar, vilar på grunden av debatt och diskussion. Redan de gamla grekerna tillämpade dessa principer medan vi här uppe i norr slog varandra i skallen med träpåkar.

Självklart får Herr Asander och alla ni andra tycka vad ni vill, till och med om telemarksåkning. Men med samma självklarhet så vet jag att ni har fel.

##Telemark rulez!!##
Glisseur, om vi inte skulle skriva (felstavade och blöta inlägg)här på forumet och hävda att du är en trångsynt idiot som måste spänna fast hälen för att hålla balansen.
Skulle dina inlägg bli ganska meningslösa eller hur!
Men det är väll som med skidåkningen, du gillar inte när det blir jobbigt.
Nä det krävs faktiskt motståndare i en debatt om den ska va rolig att följa.
Varför stryka medhårs ?

##Telemark rulez!!##
Slasktratten-->
Trångsynt idiot? Man tackar för komplimangen! Jag bugar och bockar och utmanar på telemarksduell i bristande skare.

Enligt mina högst ovetenskapliga studier här på freeride så har jag kommit fram till att den genomsnittliga svenska telemarksåkaren är en humorlös person av manligt kön som går en teknisk utbildning på Umeå universitet och som saknar alla former av känsla för språkliga nyanser.

För övrigt hänvisar jag till mitt första inlägg: "Tele=license to suck"

Tillbaka
Topp