Telemark storlek bindningar?

andersson88

Ny medlem
Hej,

Kalla mig gärna dum bara Jag får svar på mina fråga :rolleyes:

Har alltid tidigare hyrt telemarkskidor med pjäxor, men gjorde slag i saken och köpte mig ett begagnad par skidor med bindningar.

Men nu ser Jag att bindningarna inte är justerbara på något vis?

Kan någon förklara för mig hur det funkar? är det någon standard storlek?
eller måste man köpa nya bindningar som är anpassade efter pjäxan(skostorleken) hela tiden?

Tack på förhand /Andersson

Du, vad är det för bindningar? Har du varit inne på hemsidan för det företaget som tillverkat dem?
Alla bindningar utom NTN går att anpassa för olika pjäxstorlekar.

Både G3an(vänster) och R8an(höger) är fullt justerbara.

Det du får göra är att skruva på metall höljena, innuti dessa sitter en fjäder, samt "gängstång" där storleken justeras.
Normalt finns bindningar i storlek s/m eller m/l.

När du justerar G3an, kommer du se att i bakkant åker den tunnare metallen in eller ut i den större, du skruvar på den större metall höljet.
Motsvarande är det på R8an fast där ser du i framkant att plasten runt metall vajern åker in eller ut.

olabola sa:
Både G3an(vänster) och R8an(höger) är fullt justerbara.

Det du får göra är att skruva på metall höljena, innuti dessa sitter en fjäder, samt \\\\\\\"gängstång\\\\\\\" där storleken justeras.
Normalt finns bindningar i storlek s/m eller m/l.

När du justerar G3an, kommer du se att i bakkant åker den tunnare metallen in eller ut i den större, du skruvar på den större metall höljet.
Motsvarande är det på R8an fast där ser du i framkant att plasten runt metall vajern åker in eller ut.
Dvs. de här grejerna:
(creds till olabola, tänkte en ill. kunde vara passande bara:-)

Räcker inte det så kan du eventuellt (på G3an) skruva av bindnigen och dra kabeln en kortare väg i plattan. Du ser hur det ser ut genom den genomskinliga plattan. Lycka till å kör hårt!

//C

Big-C sa:
Räcker inte det så kan du eventuellt (på G3an) skruva av bindnigen och dra kabeln en kortare väg i plattan. Du ser hur det ser ut genom den genomskinliga plattan. Lycka till å kör hårt!

//C
Ja, G3an går det att dra wiren på 2 olika sätt i "tå" delen för att få en lång eller kort wire. Men att endast göra detta skulle jag då inte rekommendera, då du behöver finjsuteringen som du får när du skruvar på sidorna som ovan beskrivits. Detta då du där även ställer hårdheten så skidan sitter kvar, samt kan mycket lättare få in rätt passform. Men skulle du sitta men en large wire på bindningen och har små fötter är det perfekt och dra om wiren under tå delen så den blir kortare.

Läste lite för snabbt vad Big-C hade skrivit. Helt korrekt där. Räcker inte justeringen så får wiren dras om.

Vad jag vet, går detta ej att göra på R8a bindingen, utan där är det en kortare wire som får köpas.

Okej stort tack för hjälpen!

Köpte dem högra skidorna för drygt en månad sen men insåg att de var för långa för mig.

Så är någon sugen så är dem till salu!

Edit: Är någon av bindningarna Markant bättre än den andra? såpass att det är värt att flytta över innan man säljer?

Nej, kan inte påstå att någon av bindningarna är markant bättre. Kört på både G3 och kör nu på R8. Nog mest en smaksak. Beroende på vart du befinner dig så finns det mer reservdelar till ena eller andra. G3 är väl vad ja vet betydligt vanligare i USA och där omkring, medans R8an är vanligare i Europa.

Skillnaden som jag upplevt var väl att G3an var lite lättare att tura på, tillåter lite mer lyft i hälen innan wiren börjar spänna. Lixom om du lyfter upp foten/skidan, så sitter skidan kvar tajtare mot pjäxan på R8an. var den skillnaden jag upplevde, dock var det på 2005 års G3a, och det kan ha ändrats.

Jag skulle inte lägga ner någon tid och energi på att byta bindning. Kort sagt är båda bra.

och R8an fanns det en free-pivot frontplatta till som extrautrustning nåt år.
så får du tag på en sån platta så väljer du r8an, annars är det en smaksak/färgmatcha skidan...

Tillbaka
Topp