Telemarkspjäxor

HAANilsson

Medlem
Telemarkspjäxor
Hallå alla som åker med hälen lös!!
ska uppdatera min utrustning lite och jag skulle vilja ha lite utlåtanden om lite pjäxor, åker mycket och åker hårt, bred fot och ganska hög vrist.
Vilken är den ultimata telispjäxan????

Skidor blir ett par Scratch Brigade wrs 185
bindningar blir antingen Bombertele Bishop eller den svarta 22 design hammerheaden, nån som har nåt att säga om bindningarna får gärna tala

mvh

Håkan

Senast ändrad:
Telemarkspjäxor
scarpa t1 race, garmont energ G, lr crispi XR !! ær dom som gæller lika i styvhet handlar princip bara om vilken som passar din fot !!
bombertele ær ju rakt av det bæsta i hårdhet och vridstyvhet, jæmført med alla andra bindningar kan man lika gærna låna tjejens hårband i jæmførelse! jag har førøvrigt ett par till salu om du inte tænkt sheppa øver atlanten !
brigade wrs can jag inget om men bc ær grymt bra , tror æven på steezzen !

Telemarkspjäxor
jag har rätt höga vrister och det enda alternativet när jag köpte pjäxor va garmont... men det bästa är ju att prova

Telemarkspjäxor
telissamurai sa:
scarpa t1 race, garmont energ G, lr crispi XR !! ær dom som gæller lika i styvhet handlar princip bara om vilken som passar din fot !!
bombertele ær ju rakt av det bæsta i hårdhet och vridstyvhet, jæmført med alla andra bindningar kan man lika gærna låna tjejens hårband i jæmførelse! jag har førøvrigt ett par till salu om du inte tænkt sheppa øver atlanten !
tack för svaren!
brigade är den nya bc:n

har börjat fundera på ntn systemet, kostar ju lite mer men det kanske är värt det?
själv har jag bara provat crispis pjäxa men jag vet ju att scarpa har en modell och garmont kommer senare, nån som har några erfarenheter?

Telemarkspjäxor
Det blir femte säsongen med Garmont Ener-g för mig och jag har bara bra saker att säga om denna rockdojja, bra kvalite, skön, varm och funkar toppen för mig med breda höga fossingar och jag kör 3-5 veckor/säsong.
Nästa steg för mig blir ntn+Garmont men då får man vänta till nästa säsong.

Telemarkspjäxor
Du ska då inte ha scarpan, jag har smala fötter coh då sitter de perfekt. Polaren som har bredare fot åker på crispi han tycker de är helt ok, han säger att han är lite missnöjd med bäljen(den klämmer) men det kan ha ändrats till nyare årsmodeller. Så rekomenderat är att testa både garmont och crispi för att få bäst passform.
Ang. binding så bomber ifall du ska åka inom systemet hh om du ska gå mycket tur.
Go tele!

Telemarkspjäxor
har du testat brigade på telis? Är själv inne på att köpa ett par sådana.
Har själv lite bredare fot och kör med crispi, sitter perfekt.

Telemarkspjäxor
telissamurai sa:
tänk på at scarpa T1 racer har ingen walk mode = värdelös om du ska bumma eller gå på after ski T1 ikee racer är egentligen samma sko bara med walkmode och lite annan inersko och plasten på skaftet var lite högre(för desigen skul) detta fick jag höra idag av en inbiten teli åkare / butiks arbtare. scarpa är lite smalare sko medans cripsi är "medel" och garmont det bredaste märket.

jag har ett par gammla T2 skor (de blåa) dem är riktigt smala.(ont) men scarpa har gjort sina senaste skor bredare som jag uppfattat det.

Telemarkspjäxor
olabola sa:
har du testat brigade på telis? Är själv inne på att köpa ett par sådana.
Har själv lite bredare fot och kör med crispi, sitter perfekt.
har inte monterat dom än, har precis beställt bindning, det blev hammer headen.

har provåkt ntn under ett par tillfällen nu och systemet är fullt med barnsjukdomar = inget att satsa på än med andra ord.

nu är det bara pjäxbiten kvar...
har åkt ganska mycket med ett par scarpa t1 den gul-svarta modellen och förra säsongen körde jag på ett par garmont triple-g eller nåt sånt, kändes som ett par mockasiner...
så troligtvis blir det ett par crispi x-r, om jag får tag i några det vill säga...

ta det lugnt

Telemarkspjäxor
echo sa:
har inte monterat dom än, har precis beställt bindning, det blev hammer headen.

har provåkt ntn under ett par tillfällen nu och systemet är fullt med barnsjukdomar = inget att satsa på än med andra ord.

nu är det bara pjäxbiten kvar...
har åkt ganska mycket med ett par scarpa t1 den gul-svarta modellen och förra säsongen körde jag på ett par garmont triple-g eller nåt sånt, kändes som ett par mockasiner...
så troligtvis blir det ett par crispi x-r, om jag får tag i några det vill säga...

ta det lugnt
Har nu kört en helg på Rossignol Brigade skidan och den kändes riktigt bra. Inge fladder i pisten och går att bränna på fint med, lätta och bra vid hopp och flyter på bra utanför pisten. 3 dagars åkning dock men känns som skidan e riktigt bra för telis.

Telemarkspjäxor
På min fot passar T1:or bäst (iallafall hitills)... Har åkt på flera generationer i många säsonger och är helnöjd. Nästa pjäxa blir nog en T1 Race men skall givetvis testa både Crispi och Garmont innan jag köper...

Jag har bred fot och har satsat på ortopedisk iläggs-sula. Delvis för att jag har vissna hälar och delvis för att jag velat minska volymen i pjäxan. Efter en veckas åkning blir innerskon väl komprimerad, men det kanske finns andra trick att fixa det?

Jag kan inte gå ner i storlek för jag har tån mot framdelen av pjäxan...

Telemarkspjäxor
need_sleep sa:
Jag har bred fot och har satsat på ortopedisk iläggs-sula. Delvis för att jag har vissna hälar och delvis för att jag velat minska volymen i pjäxan. Efter en veckas åkning blir innerskon väl komprimerad, men det kanske finns andra trick att fixa det?

Jag kan inte gå ner i storlek för jag har tån mot framdelen av pjäxan...
Korkunderlägg, tunna, typ 3-4mm
Klipp ut och limma fast i skalet, blir både trängre och mer isolerat underifrån :-)
Om det är riktigt akut så dra en strumpa eller socka utanpå innerskon, funkar kolcker det med
Eller kombinera

Telemarkspjäxor
Jag körde tidigare med sittunderlag som jag klippt ut till lämplig storlek under innerskon i mina T2or när dom hade gått ut sig lite väl. Funkade helt ok, dock är inte sittunderlaget så stabilt i materialet.. men väldigt lätt arbetat.

Telemarkspjäxor
Hallå allihopa nu är äntligen utrustningsbiten avklarad, efter mycke test åkning... pjäxorna blev fjolårets crispi xr, det var bara dom som fanns kvar hos leverantör tydligen...
ska slänga upp lite goa telis bilder på min sida om nån vill kika, kommentera gärna!

fullt ös, hälen lös

Tillbaka
Topp