Klart som fasen det går att carva med telisar. Kolla den här killen sen skulle jag vilja påstå att han har renare skär än de flesta av oss har på alpina skidor...
För att vara en video som heter "Telemark carving" var det väldigt mycket sladdande... Dock håller jag med dig om att det går att lägga skärande svängar med telisar. Den videon är däremot ett rätt dåligt exempel på det...
Gahnis sa:
För det första går det absolut att köra Telisar på skär. Det handlar bara om lite vilja, styrka och rätt fördelad tyngd. (tryck på bakre skidan..)
Finns faktiskt en hel hop Telisåkare som tävlar på precis samma sätt som våra alpina åkare gör.
Förra gången det här var på tal ställde jag den här frågan utan att egentligen få nåt svar:
Hur många telisåkare såg du starta Hahnenkamm i Kitzbühel förra säsongen? Hur många tror du står på startlinjen i år?
Effektivt turande: I de rando-race som går i Alperna lite då och då verkar så gott som alla som är någorlunda snabba köra på Dynafit-bindningar. Är de bara korkade eller?
Angående hur effektivt det är att åka så kan jag hålla med om att det är ett fånigt argument i fjällen i Sverige. Om man däremot råkar befinna sig på nåt ställe med lite mer fallhöjd och det bjuds bra snö första 500 fallhöjdsmetrarna och skräpsnö resterande 500. Då blir det plötsligt rätt viktigt att kunna bränna på effektivt, snabbt och kraftbesparande (och snyggt!) sista biten för att hinna med mer åkning där det är bra.
Sen finns det såklart folk som är grymt duktiga på telisar. Jag hade nöjet att åka med två sådana åkare i vintras och blev lika imponerad båda gångerna. Tyvärr verkar det som att för varje sådan åkare finns det åtminstone nio andra telisåkare som troligen skulle ha roligare om de låste fast hälen.