Telisbindningar

Marius

Medlem
Telisbindningar
Tänkte köpa ett par nya telisnindninger och montera på ett par Ross XX. Vill gärna ha lite förslag om vilken binding jag skall stoppa på. Det skall inte vara den dyraste modellen utan hellre i den lägre prisklass. Är inne på att köpa Cobran. Har själv ett par Chili på ett par andra skidor, men den är jag inte så nöjd med.
Tips och ideer motages med glädje!

Telisbindningar
Tjenare.

Jag åkte på Cobran ca50+ dagar helt utan problem förra säsongen.
Den funkar kanon, kör på cobran i år också fast på ett par iM85:or.
Bra mycket bättre än vanliga chillin är den iallaafll så jag skulle då rekommendera den.

Hade / BB

Telisbindningar
Tjena!

Är inne på min andra säsong med Cobran som fungerar kanonbra. Har aldrig klivit ur den....ännu och den håller verkligen saker och ting på plats utan att gänga upp sig som Chillin har tendenser att göra mellanåt.
Så Cobran kan du köpa med gott samvete!!

J

Telisbindningar
Det beror på hur du åker?

På Cobran så är cylinderrören i mjuk alu ovanpå fjädrarna liksom. Kör du mycket puckel (det gör man kanske inte på ett par XX iofs) men då sliter man ner dem...

Sen har jag sett några cobra som har pajat, niten spruckit samt att helaskiten har vikit sig...

Jag säger bara G3 Targa;-)

Telisbindningar
Tack för svaren!
Ok, nu står valet och kvalet mellan Cobran och Targa G3. Det var nog de 2 jag också hade tänkt på lite innan. Men vad är det som säger G3:an istället för Cobran och vise verse?
Jag hade inte tänkt åka specielt mycket puckel......

Vi ses i snön....
Marius

Telisbindningar
En fördel med G3:an är att den har en blankpolerad "anti is" plastbit som man står på istället för metall som det är på cobran. Mellan denna metallplatta och pjäxan har det en tendens att fastna snö/is vilket medför att det känns som att man står på en tennisboll. Det är det enda negativa jag kan säga om cobran... Annars är det en kanonbindn!

Tacksam för tips på lösn på isproblemet!

Telisbindningar
Jag kör också Cobra och är helnöjd. Vet att vissa tycker att själva fästet sitter "fel" vilket gör att dom uppfattar det som om bindningen klämmer tårna om man går riktigt djupt ned med knät. Själv har jag inte känt något sådant utan dom funkar väldigt bra med mina Crispi. Dom jag har hört klaga kör Scarpa.

Vad gäller isbildning under tårna så har jag haft samma problem. Händer för mig när jag har klotat. Man får vara noga med att skrapa bort den snö som kommer in där. Har hört talas om att det skall finnas någon slags tejp som man kan sätta på plattan samt fått tipset att man skall lacka själva ytan på plattan, allt för att snön och isen inte skall kunna få fäste. Har inte testat något av det än.

Tillbaka
Topp