Kul att det börjar bli både fart och kvalitet i forumet. Det börjar närma sig hösttider

______
balanselius> Nu har du nog tolkat mina åsikter lite fel, eller så har jag vinklat mitt resonemang åt ett olämpligt håll. Jag menade iaf inte att rekommendera styva 195-skidor som en lösning på alla problem och jag förstår inte riktigt vart du hittade det påståendet heller. Min huvudskida förra vintern, AK Rocket Lab, är snarare en relativt mjuk och smidig skida. Explosiven är lite styvare, men ändå långt från en hård skida. Jag känner att jag är farligt nära att generalisera för mycket när det gäller skidors mått, styvhet och egenskaper. Det är så otroligt mycket fler parametrar som påverkar hur man upplever en skida. Två modeller med nästan samma skärning och till synes samma flex kan kännas otroligt annorlunda om de kommer från två olika tillverkare. Allt handlar till slut om personlig känsla, men man ska inte glömma att man kan åka in sig på nästan vad som helst. Det finns inget som färgar en persons omdömen om ett par skidor som de skidor han/hon tillbringar mest snötid på för tillfället. Efter tio dagars nötande med 170 slalomcarvers i en liten låglandsbacke känns dom tidigare så smidiga 195:orna som stora okontrollerbara plank.
Jag är förresten 180 lång och väger just nu 70kg, men normalt sett runt 73 kg när jag är i vinterform. Jag är alltså långt från en tungviktare. I forumet utgår jag alltid från att folk som inte nämner sin längd och vikt menar en normalstor åkare. I fall med manliga åkare får väl normalt sägas vara ca 180-185 och 75-80kg.
Angående isgrepp... Med en aggressiv slip på mina Explosive uppvisar den ett alldeles fullkomligt grepp, även på ren is. Jag lämnade in den på slip i våras när det var isigt och bad att få en raceslip. "Rennschliff, bitte"... På rak arm kan jag inte komma på någon skida som jag har testat som har bjudit på ett så brutalt grepp som den skidan. Då har jag ändå testat riktiga raceversioner av slalomskidor och storslalom från Atomic, Salomon och Nordica tex. Det var för mycket grepp för att det skulle vara trivsamt att åka på, men det var ändå kul att känna att det finns så mycket att hämta ur en 95mm bred skida, bara man slipar den på rätt sätt. Just slipning av skidor gör så otroligt mycket för egenskaperna, men det ska jag inte ge mig in på nu.
Jag har såklart inte testat alla skidor i 85mm-segmentet, men dock ett ganska stort antal och har väl rätt bra pejl på marknadens olika märken och modeller, iaf från fjolåret. Kommande vinters skidor har jag inte någon vidare koll på, men det lär man väl skaffa sig tids nog. För mig känns tex en medelstyv 185cm 85mm (tex Head Monster 85 i den längden) skida för liten om man aspirerar på att ta en tur utanför pisterna. Så är det bara. Jag tycker inte att den känns smidigare eller enklare att svänga på något sätt. Jag vill ha mer under fötterna och framförallt en längre framände för att kunna driva skidan med plöstryck utan att få en obehaglig känsla av att man ska flyga över styret. Detta gäller speciellt om det är en hård modell, eftersom man då inte får något flyt gratis.
Det var inte speciellt länge sedan fetingarna i toppsegmentet låg runt 85mm som standard. Numera har så gott som alla ökat bredden på de skidor som riktar sig till samma målgrupp som de gjorde då. De skidor som riktade sig till den delen av marknaden som inte vågade sig på eller ville ha en stor skida var vid samma tidpunkt runt 70-75mm. Nu har de bredare skidorna som riktar sig till drivna kraftfulla åkare segat sig upp mot 100mm och de smalare har följt efter och ligger nu runt 85. Det skulle inte förvåna mig att även Balanselius på sikt hamnar på en bredd runt 95mm på sina svenskanpassade skidor. Just i nuläget får jag nog dock ändå ge mig och ge dig rätt ändå, iom att min erfarenhet från åkning i svenska fjällen är klart begränsad. I Sverige har jag hittills aldrig stött på någon snö där en 85mm-skida skulle gjort bort sig pga att den är för smal, det ska ju erkännas. Men jag syftade inte heller på att optimera efter svensk åkning när jag skrev tidigare inlägg.
Nu när huvudinlägget är ändrat så att man vet vad Ingemar har för skidor redan tycker jag dock att saken klarnar. För den typen av åkning som hans nya skidor ska användas till är en 94-100-skida det enda riktiga valet. Punkt. Sen när han är så stor som han är passar troligen ett par 190+ bäst också. Jag tror helt klart på Mantran, trots att jag inte har testat den. Den har fått bra kritik på amerikanska forum och jag ser fram emot att få prova den framåt vintern. Den ska enligt ryktet vara mjukare än Explosive och kan då antas vara ganska smidig, iom att redan X-plosiven är ganska lätthanterlig.
Det är helt klart ett intressant exempel du tar upp och jag vill gärna spinna vidare lite på det. Nu vet jag ju varken vikt eller åkskicklighet på tjejen i fråga, men jag skulle vilja säga att jag generellt sätt har upplevt skidor i den breddklassen i längder över 190 som klart svåråkta. Dom känns helt enkelt rejält långa och smala och bångstyriga i framänden tycker jag. Atomic TenEx 19x, den långa Head Monster 85:an är två andra exempel på skidor som på något sätt saknar en balans mellan längd och bredd. I Fischers sortiment från den tiden hade tjejen säkert gillat BigStix 106 i 190cm klart bättre, hur konstigt det än kan låta. Varför det ibland känns på det här sättet har jag ingen riktigt bra förklaring på. Det kan vara en ren slump att jag har testat skidorna i "fel" förhållanden, men jag trivs inte alls med långa skidor i det breddsegmentet från tidsperioden när BS 84 var aktuell.
_______
Om det är nån som undrar varför längden på mina inlägg tenderar att flyta ut en aning är det pga att jag egentligen ska sitta och tentaplugga för tillfället.
/MnO