TGR crosspost: Hudarna skall alltid med!

Helrätt. Har försökt slå ett slag för detta själv tidigare. TGR länken är lysande bra och pedagogisk.

Testa att klättra på tvären med skidorna i djupt puder i 15 minuter, sedan gör du lavinsök i 5 och gräver i 10 min. Inom avstånd så långt som du gick så har polarn en 90% chans att bli uppgrävd. Är det flera i gänget så stryker nog några med.

Den som ramlat i djupt puder och behövt gå upp en bit och leta skidan vet att det är segt.

Åker du längre nedanför än 15 minuters gående så är det kört. Med hudar kommer man mycket högre på samma tid.
Att köra utan hudar är som att bara ta med transan, du vill bli uppgrävd men ger fan i polarna eftersom du inte tar med något för att gräva upp dem med. Detsamma gäller för hudar, har du inte hudar hinner du inte gå upp i tid för att rädda någon och alla kan inte alltid åka sist. Vidare så måste man hålla koll på varandra vilket inte är det lättaste i t ex skogen.

Det skulle ju isåfall betyda att alla som åker med bindningar utan turfunktion inte ska åka offpist alls?

Eller menar TS att man kan gå alldeles utmärkt med hudar utan lösgjord häl? Den tekniken har jag inte sett ännu isåfall men vill gärna lära mig.
Just nu äger jag inga bindningar med gå-funktion och därför har jag inte heller några hudar, väntar nu ut recensioner på F12, Diamir Pro och vad som ryktas skall komma från Solly/Rossi. F12 redan struken från listan iofs...

snorkel sa:
@JL76

Just det, håll er i pisten så räcker pudret längre åt oss som har utrustning för det :)
Misstänkte att det var en plan för att få behålla pudret för er själva, men vad är det man säger "no friends on a powder day..." då behöver jag ju inte rädda nån?

Men allvarligt, finns det nåt knep att gå med hudar och fast häl? Det är ju sjukt jobbigt annars blir små små steg och konstig belastning på benen.

Knepet skulle väl vara att gå utan att ta så mycket höjd i varje slag så att det inte blir så stor uppförsbacke. Blir inte så snabbt men säkert bättre än utan hudar. Kör med pjuck med gåfunktion eller ännu hellre gamla Salomon med bakinsteg och öppna dessa så blir det längre steg. Med andra ord, det går inte så bra med fast häl och hudar. Snöskor i ryggan är nog bättre.

@Jarle, hur många hinner kvävas medan de &%¤/("! trekkerseländena krånglar? Trekkers och breda lagg är ingen höjdare.

snorkel sa:
@Jarle, hur många hinner kvävas medan de &%¤/("! trekkerseländena krånglar? Trekkers och breda lagg är ingen höjdare.
Mina har funkat helt ok hittills, byt ut skruvarna i plasten mot träskruv, blir king. Hur många kvävs medans man får bootpacka för att turbindningarna är trasiga? :P

Jarle sa:
snorkel sa:
Mina har funkat helt ok hittills, byt ut skruvarna i plasten mot träskruv, blir king. Hur många kvävs medans man får bootpacka för att turbindningarna är trasiga? :P
Aldrig haft problem med mina turbindningar.. Ahhh just det jag har Dynafit... Och inte mina Duke har heller aldrig gått sönder men däremot 3 par Trekkers..

Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
snorkel sa:
Aldrig haft problem med mina turbindningar.. Ahhh just det jag har Dynafit... Och inte mina Duke har heller aldrig gått sönder men däremot 3 par Trekkers..
Ha! Jag fick dig, visste att du skulle bita på den kroken :)

JL76 sa:
Det skulle ju isåfall betyda att alla som åker med bindningar utan turfunktion inte ska åka offpist alls?

Eller menar TS att man kan gå alldeles utmärkt med hudar utan lösgjord häl? Den tekniken har jag inte sett ännu isåfall men vill gärna lära mig.
Just nu äger jag inga bindningar med gå-funktion och därför har jag inte heller några hudar, väntar nu ut recensioner på F12, Diamir Pro och vad som ryktas skall komma från Solly/Rossi. F12 redan struken från listan iofs...
Nyfiken i en strut undrar varför du strukit F12 från listan?

För övrigt tycker jag det är en mycket god idé att köra offpist med "turbindningar" och skinn i ryggan. Alla som försökt "klättra" i meterdjup snö vet att det är mer eller mindre omöjligt utan rätt utrustning. Det är ju inte bara laviner som är en risk utan någon kan ju skada sig på annat sätt eller helt enkelt fastna under ett träd ... (skojar inte!).

/MM

Mountain_Man sa:
JL76 sa:

Nyfiken i en strut undrar varför du strukit F12 från listan?

För övrigt tycker jag det är en mycket god idé att köra offpist med "turbindningar" och skinn i ryggan. Alla som försökt "klättra" i meterdjup snö vet att det är mer eller mindre omöjligt utan rätt utrustning. Det är ju inte bara laviner som är en risk utan någon kan ju skada sig på annat sätt eller helt enkelt fastna under ett träd ... (skojar inte!).

/MM
Det du skriver är nog det jag irriterar mig mest på uppe på berget. Speciellt när man åker med duktiga och erfarna åkare så finns det en tendens till att folk köttar på 400 höjdmeter innan man stannar. Det är ju såklart kul att bränna på, men kör man skogsåkning utanför systemet är det inte helt dumt att stanna lite oftare och ha koll på varandra. Inte så ballt att stå 400 höjdmeter ner och inte veta var polaren tog vägen.

Och jag tror vi alla är skyldiga till den.. Vem vill stanna i pudret?

Det där sista var ett dubbelt budskap som du kanske inte skrev medvetet. Vem vill stanna i pudret kan både uppfattas som motviljan att stanna när man hittat den tyngdlösa flytet och känslan utför och risken med att bli liggande i pudret utan hjälp ...

Vem vill stanna i pudret?
/MM

Finns det ingen telefonapp som plottar polarnas position på karta? Borde vara användbart för att se om nån är ovanför eller nedanför en i skogen. Fanns det inte några goggles med GPS och projicerad info i brillorna? Nån som testat?

Mountain_Man sa:
Det där sista var ett dubbelt budskap som du kanske inte skrev medvetet. Vem vill stanna i pudret kan både uppfattas som motviljan att stanna när man hittat den tyngdlösa flytet och känslan utför och risken med att bli liggande i pudret utan hjälp ...

Vem vill stanna i pudret?
/MM
Det var helt medvetet. Och det hade alltså med känslan av att flyta i fluff att göra :) Men vill helt klart inte ligga utan hjälp i pudret...

MM: detta skrämmer mig http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=210851 men har sett liknande på nya Diamir Pro redan också har jag för mig, för mkt plast. Inte helt förtjust i hela designen på F12, vikten och åkkänslan verkar bra men gillar inte åka/gå-reglagets placering och lösning. Jag är absolut ingen bindningsförstörare, har faktiskt aldrig kört sönder någon, men har haft andra problem med plastbindningar som glapp och tjuvutlösningar. Vill ha Diamirens turfunktion i en metallbindning under 2 kilo som har åkkänsla som de bästa alpinbindningarna...
Dynafit är säkert jättebra men går bort, pallar inte köpa nya (dyra!) pjäxor och bindningar för att sen inte våga åka med dem fullt i liftburen terräng.
On topic: ska man riva fram stighudarna sätta på dem och sen ändra till gåläge kommer det också ta någon minut, är det riktigt barnt terräng får man gå i sick-sack spår uppför också och då vetifan om hudarna är så mkt snabbare.
I midjedjupt puder, absolut för det kommer man ju ingen vart i, men är det en lite uppkörd couloir väldigt tveksamt.

@JL, prova att åka på Dynafit innan du säger något illa om dem.
Vågar du inte stå på med Dynafit i pist kanske du bör ta en funderare varför du ryggar tillbaka.

Jag kör med dynafit i pist och har inte haft några problem alls med dem. Löser ut precis som dem skall och känns väldigt stabila.

Tancoll sa:
@JL, prova att åka på Dynafit innan du säger något illa om dem.
Vågar du inte stå på med Dynafit i pist kanske du bör ta en funderare varför du ryggar tillbaka.

Jag kör med dynafit i pist och har inte haft några problem alls med dem. Löser ut precis som dem skall och känns väldigt stabila.
Vad du var känslig, jag säger inget illa om dem jag tror ju att de är jättebra och ja de tål piståkning för många, men det är ju inte det de är byggda för och jag tänker inte främst på piståkningen när jag skrev liftburen terrräng utan pucklar, "gnarly"offpist och annat där jag har hört om problem. Förstår inte varför det första du tänkte på var pist när jag skrev liftburen terräng om du nu äger dynafit?

Senast ändrad:
Dynafit är inte en bindning, det är en livsstil, snudd på religion. Reta inte anhängarna.
Jag tror på dynafit. :D

snorkel sa:
Helrätt. Har försökt slå ett slag för detta själv tidigare. TGR länken är lysande bra och pedagogisk.

Testa att klättra på tvären med skidorna i djupt puder i 15 minuter, sedan gör du lavinsök i 5 och gräver i 10 min. Inom avstånd så långt som du gick så har polarn en 90% chans att bli uppgrävd. Är det flera i gänget så stryker nog några med.

Den som ramlat i djupt puder och behövt gå upp en bit och leta skidan vet att det är segt.

Åker du längre nedanför än 15 minuters gående så är det kört. Med hudar kommer man mycket högre på samma tid.
Att köra utan hudar är som att bara ta med transan, du vill bli uppgrävd men ger fan i polarna eftersom du inte tar med något för att gräva upp dem med. Detsamma gäller för hudar, har du inte hudar hinner du inte gå upp i tid för att rädda någon och alla kan inte alltid åka sist. Vidare så måste man hålla koll på varandra vilket inte är det lättaste i t ex skogen.
Håller helt med.
Upplever ofta att det största problemet är att dra gränsen för när man skall välja att inte åka med en viss person. Optimalt skall alla i gruppen vara lika duktiga, ha samma erfarenhet och utrustning.
Men det är sällan verklighet och jag åker i alla fall hellre med trevliga människor med rätt inställning än de som är så jäkla "core".
Men när drar du gränsen? Kan man inte åka offpist en bra bit utanför området med folk som inte har hudar och turbindningar?
För gör du det tar du automastikt på dig ett ansvar för de med mindre kunskap/erfarenhet/icke ändamålsenlig utrusning.
Ser ett verkligt berättigande för fler riktigt kraftiga turbindningar alá Duke just för att fungera som säkerhetsutrustning.

@Blide,

Tyvärr så är det ju stor skillnad på teori och praktik. Det är lätt att teoretisera på ett forum men i praktiken så åker man ju ändå. Att utesluta någon åkare går ju inte direkt, åker han ändå bredvid och det går en lavin så kan man ju inte bara dra därifrån.

Är det någon åkare utan grejer så brukar de urskulda sig med att "jag kan väl åka först och se om det går en lavin". Andreåkaren blir ju inte så mycket säkrare för det. Jag har varit med om att det gått bra med både en och två åkare för att sedan släppa för näste åkare.

Kul då med en åkare utan räddningsutrustning som står längst ned. Är troligen bättre att denne åker sist istället, ofta sticker det ju upp en arm eller så. En utan räddningsutrustning som är där på en minut kan säkert få upp en delvis begravd person på 20 minuter eller så.

Blide sa:
Hmm var detta rätt forum del? Var bara tvungen att crossposta den här, så sant och något väldigt få (av de jag pratat med iaf... kanske inte bland alla här?) har funderat på.

PSA: When in the BC, *ALWAYS* bring your skins! (free stoke included)
Bump.

Snubblade på den här tråden i jakt efter annan info. En riktig ögonöppnare! Jag måste erkänna att jag aldrig sett på saken ur den här synvinkeln.

Med tanke på takten på tillväxten i sporten borde denna tråd aktualiseras före varje säsong för nytillkomna som avser att röra sig utanför systemen.

Senast ändrad:
Snyggt bumpat :-)

Är dessutom grymt skönt med Duke/Guardian/CAST/MFD eller liknande när du råkar åka ner på "fel" ställe och inser att ända vägen hem är 400 höjdmeter puder ut ur en gryta.

snorkel sa:
Finns det ingen telefonapp som plottar polarnas position på karta? Borde vara användbart för att se om nån är ovanför eller nedanför en i skogen. Fanns det inte några goggles med GPS och projicerad info i brillorna? Nån som testat?
Någon som testat med elektronisk fotboja :)
eller
https://www.lociloci.com/signup/se/hitta-barnet-med-mobil/ :)
Ja, hur många ggr har man inte hamnat i situationer i skog där det varit komplicerat ( eller helt omöjligt) att lokalisera varandra. Det är ju heller inte så ovanligt att någon råkar ut för såväl bindningshaveri som tree wells och annat i skogen. Eller bara hamnat helt fel, dåligt väder etc. Så grymt skönt i dessa lägen att plocka fram hudarna... för sin egen/andras del.

Google Latitude (som har bytt namn nu och ingår i Google+ om jag minns rätt) är gratis och pekar ut var folk är.

Damn! Det blir ett par snöskor för min del när ekonomin tillåter :D

edit: Någon som har något att rekommendera?

Senast ändrad:
Läste lite mer på respektive hemsida. Isis verkar ge position på karta via internetöverförda GPS koordinater och sedan närsök mha bluetooth och GPS. De övriga verkar köra enbart bluetooth och GPS, dvs bara närsök. Närsöket inleds med GPS koordinater överförda via bluetooth och sedan riktigt nära övergår de på enbart bluetooth signalstyrka. Med reservation för fel, läste lite ytligt.

Om det bara fanns en app som fungerade på alla telefoner så kanske det vore något, speciellt för sök på längre avstånd. För närsök är de inte alls i närheten av en riktig transa. Isis verkar vara den mest genomtänkta appen.

Gemensam standard saknas
Batteritid sämre
Temperatur, fukt och vattentålighet sämre
Hur vet räddningspersonalen vilken app de skall köra om ingen kan tala om det för dem?
Multipelsök?

Dock finns det en fördel med bluetooth/wifi gentemot transornas bristande kommunikation. Och det är möjligheten att föra över data i stor mängd. Kanske kan en utvidgning av transastandarden dra nytta av GPS och BT/wifi? Mammut har ju börjat utöka funktionaliteten så smått med sin proprietära livsteckensignal. Med BT/WiFi kan man göra så mycket mer. Istället för en patentstrid om nya funktioner i transorna borde en standardutvidgning vara att föredra

Senast ändrad:
snorkel sa:
Vist är det bra att det utvecklas, men hur bra fungerar det där det saknas täckning?
Hur bra fungerar GPSen under 2m snö?

Min erfarenhet av att sova i bivack säger att det inte kommer fungera alls.
Inne i bivacken var signalen i bästa fall GPRS, om det ens fanns täckning.

Tanken är god men hur bra fungerar det i en live situation?

När man kör stora offpiståk särskilt i skog, gäller det att hålla ihop. Logiskt är att en tar på sej ansvaret som köman eller kvinna. Är förhållanden "det minsta osäkra" gäller täta stopp för uppsamling av gruppen. Kolla in hur bergsguider som har ansvar för en grupp jobbar. Detta gäller oavsett vilken utrustning som gäller i gruppen. Men det är ju självklart att ha hudar i säcken när man åker utanför skidområden, inte bara för säkerheten utan att det ger berget en ny dimension

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp