Till "Gamla gardet"! (eller ni som åkte 1998)

Laplander

Ny medlem
En fråga till er som har åkt på Salomon Force 9 3s. Ge ett förslag på en carvingskida med lika mycket kickback och lika lätta i luften som dem! Jag är nämligen less på dessa spjutspetsar (trots att det är en jävligt kompetent skida) och vill gå på en ny skida.
Ni som har åkt på dem vet hur snabba de är/var, och att de funkade överallt utom på blåis.

Ja inte ar det kul att inse att man nu hoer till det "gammla gardet"... Aker bara lite fetare skidor nu för tiden men tyvarr maste jag nog saga att ett par carvingskidor som "kickar" som dina gammla salomon laggar blir nog svart att hitta... Kanska ska kolla om du kann hitta ett par gamla salomon super force... dom kickade fett!

jodu.. det är dom jag åker på..ett par super force 9 3s. Kanske jag slipar upp dem och åker vidare?

3s är slalomskärning.(1s, 2s, 3s) Super forcen var bra mycket styvare än Forcen. En skida som åker dig om du inte åker den. Sparka fast den i en hård brant, och den sparkar tillbaka som en häst.

Tycker du att dom är bra och sköna jämfört med skidorna som görs idag så fortsätt åk på dom. Dessutom är det lite ballt att slänga upp bra åkning med såna skidor ;)

Salomon Force 9. Nästan lika mycket kärlek som mina stöckli stormrider jag kör på nu.

Hade ett par riktigt gamla, inköpta 93/94(?). 2s, pr 7.

Hur som, kanske skulle stöckli stormrider XL (ganska vridstyv) eller stöckli gs (jävligt vridstyv) kunna falla dig på läppen.

Bägge har en radie runt 20 meter.

Senast ändrad:
kolla på cross skidor, bör passa dig, salomons är dock rätt mjuka, kolla på stöckli cross pro eller den styvare Kneissl supermoto om du har lite fler kg att lägga bakom.

gamla gardet (eller ni som åkte 1998)

hmm åkte visserligen 1998 men då var jag 13 år. men precis som det är rejäl skillnad på skidorna det är skillnad på åktekniken nu och då. för mej gick det relativt smärtfritt att ställa om men jag var väl runt 13 då också...betydligt enklare för oss som var småungar då att ändra åkstil än för gammgybbarna.

Senast ändrad:
Ja, det kommer nog att bli en omställning från Forcen till Carving. Jag tror däremot att man inte kommer att behöva jobba lika hårt på skidorna. Jag var förresten och fixade mig ett par testskidor idag- Fischer AMC 76 (182cm). Få se vad det är för skida. Är det ngn av er som har åkt på den?

1998, ...Mjaha. Är ju ingen direkt expert på Salomons sena traditionella SL-lagg. Vore kul att få veta måtten på dom, dvs längd och brätte-midja-bakände. Vi som har utövat traditionell SL-körning på raka lagg, dvs tekniken med kort snärtigt skär med diverse kompletterande tekniker för rikningsändring, kan ju fatta att du gillar (gillat?) dom. Lätta i luften var onekligen av större betydelse på den tiden.

Men sanningen å säga, 1998 hade ju carvinglaggen redan funnits ett par tre år, dock inte i form av högpresterande Sl-carvers i korta längder (inte riktigt ännu), men ändå. I ljuset av det måste man ju konstatera att Herrn har kämpat väl och hållt flaggan högt för "old-school carving". Sen kan man ju stilla undra till vilken nytta å sånt förstås. Själv passade jag på att byta till carvinglagg så fort vettiga modeller fanns tillgängliga (runt 1996) och har aldrig ångrat det.

Nåväl, nu har det uppenbarligen tänkts om. Om herrn besitter den tekniska och fysiska status som låter sig skymta mellan raderna, så är valet glasklart, i a f för ren pisttåking: Lagg med race-konstruktion. SL-, GS- eller Ski-crossmodell beror lite på vilket typ av åkning som eftersträvas. Som gammal Old-schoolåkare föredrar jag själv SL-carvers i dagens (över)befolkade pister. För fjäll och alpbruk, gärna stadiga friåkingslagg med race-släktskap. I långa obefolkade pister (Dundret?) är ett par moderna GS-lagg optimala.

Svårt att råda om modeller och fabrikat. Testa och fråga på! Den nämnda Fischern AMC 76 ligger åt "all mountain"-hållet, dvs en skida för pist med viss off-pistkapacitet. I 182 cm har den sannolikt en radie på nånstans 18-20 m. Den carvar nog rätt bra , men en SL-carver svänger betydligt mer! Är du van med brutala lagg som kickar tillbaka så märker du nog också skillnad.

Lycka till med provandet!

/Ace DG

Senast ändrad:
En röst till på ett par riktiga SL carvers. Atomic, Rossignol och Salomons värstingmodeller med slalomskärning har kännts väldigt schyssta. 11-13 meter radie så besväras man inte av folk i backen.
Glöm inte riktigt höga plattor eftersom du kommer att kanta dessa skidor oändligt mycket mer än dina gamla lagg. Och så bör skidorna vara rätt mycket kortare idag.

Senast ändrad:
Tack för svar/synpukter. SKa ha dem i bakhuvudet, när jag testar skidor i veckan. ( om det blir någon skidåkning, det var -17° C i morse..) Återkommer med rapport och en recension av amc:n.

Tillbaka
Topp