Tips ang. snowboardköp

09matblo

Ny medlem
Tips ang. snowboardköp
Hej!
Nu är det dags att köpa ny snowboard då jag blev av med min i Tignes förra året..

Man
längd 197cm
vikt: runt 90kg
Skostorlek: 46-47

Jag har funderat, läst guider och så vidare och kommit fram till att jag vill har en bred allroundbräda på runt 168-170cm.
Jag försöker komma iväg och åka ett par veckor om året.
Tips mottages gärna på lämpliga prisvärda brädor.

Kollat runt lite och hittat en Nitro Magnum 168cm 10/11 för 300€ Sport Conrad. Verkar det vettigt att köpa en sådan?

Vad anser ni om bindningar, är det ju dyrare desto bättre som gäller?
Tar gärna emot tips på det också:)

Tror jag kommer köpa snowboard + bindningar på nätet och boots i butik, så jag kan prova ordentligt. Kan ju tillägga att bootsen inte blev stulna men jag är inte riktigt nöjd med dom :P

Tips ang. snowboardköp
Bindningar typ 170-250euro brukar vara en bra range.
I frankrike kunde nog bootsen blivit stulna med :D

Senast ändrad:
Tips ang. snowboardköp
Haha, ja, det är inte orimligt:)
Alla bindningar passar inte med alla brädor va( eller är det bara burtons nya?)
Får man en bättre passform om man har samma märke på bootsen som bindningarna?
Kanske är som att klyva hårstrån...

Tips ang. snowboardköp
det är bara Burtons EST bindningar som endast passar Burtons ICS på brädan.
Kanske att du får lite bättre passform mellan boots och bindningar om du kör på samma märke men det brukar funka bra vad du än väljer.

Tips ang. snowboardköp
Finns ICS skivor till många andra märken så dem passar på Burtons ICS. Till exempel Flux har sådana.

Tips ang. snowboardköp
LibTech SkunkApe 169/172 hade jag köpt om jag var du. Helst 172 eftersom du ju är så jävla lång

Tips ang. snowboardköp
jag åker på en skunk ape från förra säsongen och är mer än nöjd. så den kan jag rekommendera.
tänkte faktiskt ta o testa ett par flow bindningar i år eftersom det blir ett par resor till sälen och det går ju så jävla fort o åka ner där :/

Tips ang. snowboardköp
Nice, skunk apen hade nog funkat bra. Dock är den lite dyr för mig, köpte förra årets Nitro Magnum med Raiden Blackhawk bindningar. Hoppas det är bra grejer :-)

Tips ang. snowboardköp
Hallå jag lånar tråden lite med en fråga. Det är så att min otroligt snälla flickvän har givit mig en bataleon whatever 159 i present:D. Det jag inte är säker på om jag ska köra på 159 eller byta till en 156? jag är ca 185cm lång och väger ca 75kg. Hittar ingen info om vilken vikt dom rekomenderar på dom olika längderna. Kommer använda brädan till allround men för det mesta till att åka och leka i pisten.

Kan 3cm verkligen göra stor skillnad? är ny på bräda och har nu en nitro och den är 159 och tänkte inte på längden speciellt dom gånger jag åkte, men har dålig koll på det här med TBT gör det så att man kan gå ner en storlek eller ska jag köra på samma lika? Hoppas det inte blev för invecklat och ni kan hjälpa mig till ett beslut.

Tips ang. snowboardköp
Jag tror att 170+ kan bli lite långt för dig... Jag är av samma längd och kör på en 161.5 utan att besväras. Körde en Skunk-ape 167 innan från 07/08 som jag tyckte kändes lite lång. Denna har jag kvar och skulle kunna sälja om du är intresserad av en skunk-ape!

Edit: såg nu att du hade köpt en bräda redan, hoppas den funkar bra!

Senast ändrad:
Tips ang. snowboardköp
Valetudo sa:
Hallå jag lånar tråden lite med en fråga. Det är så att min otroligt snälla flickvän har givit mig en bataleon whatever 159 i present:D. Det jag inte är säker på om jag ska köra på 159 eller byta till en 156? jag är ca 185cm lång och väger ca 75kg. Hittar ingen info om vilken vikt dom rekomenderar på dom olika längderna. Kommer använda brädan till allround men för det mesta till att åka och leka i pisten.

Kan 3cm verkligen göra stor skillnad? är ny på bräda och har nu en nitro och den är 159 och tänkte inte på längden speciellt dom gånger jag åkte, men har dålig koll på det här med TBT gör det så att man kan gå ner en storlek eller ska jag köra på samma lika? Hoppas det inte blev för invecklat och ni kan hjälpa mig till ett beslut.
Rocka 159! Kommer funka super! Som sagt så är det bara 3cm.
Men om du fortfarande tvekar efter mitt svar så tycker jag du ska byta, det värsta är att åka runt och tänka på nåt sådant.

Tips ang. snowboardköp
Hej. Jag bestämde mig för att köra på 159:an igår, försökte hitta info om rekomenderad åkar vikt men hitta ingen så kör på den :) . Nu är det bara snö som fattas men det är beställt ;)

Tillbaka
Topp