Tips för lagning av pjäxspänne

packåsna

Aktiv medlem
Hej!

Sambon har lyckats bli av med en del av ett pjäxspänne, se bifogad bild. Jag hörde med den lokala sportaffären som kunde ta in delen från Scarpa men skulle ha 250 kr för det. Nu är 250 inte hela världen, men snåljåpen i mig protesterade mot att betala detta för vad som egentligen är en bit bockad ståltråd.

Så är det någon här som har en idé på hur man kan fixa detta på ett billigare sätt? Skulle det t ex funka att bara bocka en bit ståltråd på samma sätt, eller är det fel material man får i en vanlig järnaffär?

Bilagor

• 04960237-4d46-4931-981b-efefb488570d.jpg
    04960237-4d46-4931-981b-efefb488570d.jpg
    178.7 KB · Besök: 212
Funkar säkert att tar en bit ståltråd/ stålstång, rostfritt då. Osäkert om det blir så mycket billigare? Troligtvis kommer du inte kunna köpa passande längd utan behöver köpa mer. Säg att du kan köpa materialet för 100 spänn, skulle det vara värd besväret?
Jag gillar starkt att meka själv, men allt har sina gränser. Och behöver man köpa in grejor är det inte lika kul. Dvs i det här fallet skulle jag köpa scarpa delen....

Edit: Går ju att göra en fuling med vilken tråd som helst som dras genom och fästs i sig själv. Inte snygg, kanske inte lika praktiskt, men kommer håller i nåt år och är billigt...

Visste väl att jag skulle få bra tips här! 😃 Då ska jag prova med ståltråd först sedan jag redan har det hemma. Jag rapporter in resultatet här sedan.

Sen kan du kanske flytta delen från de främre spännena om de passar. Jag använder knappt spännet längst fram så den hade gott och väl kunna vara trasig och bara fasttejpad så den inte slår runt 🙂

Tjena,

jag använder galgar jag får från kemtvätten till lite av varje när jag "slöjdar" hemma...... kraftig, formbar ståltråd.

Sen kan du kanske flytta delen från de främre spännena om de passar. Jag använder knappt spännet längst fram så den hade gott och väl kunna vara trasig och bara fasttejpad så den inte slår runt 🙂

Undrar överhuvudtaget vad det främre spännet ska vara bra för. Det räcker väl att ha bra stöd i sidled där, särskilt för en plös-tå-trycks-gubbe som jag. Skulle nästan vilja ha ett "anti-spänne" där framme som gav mer luft till tårna.

Undrar överhuvudtaget vad det främre spännet ska vara bra för. Det räcker väl att ha bra stöd i sidled där, särskilt för en plös-tå-trycks-gubbe som jag. Skulle nästan vilja ha ett "anti-spänne" där framme som gav mer luft till tårna.
Jag inbillar mig att det hjälper till att stabilisera skalet så det inte deformeras när man flexar. Frågan är ju dock om det spelar någon roll för andra än race-åkare, än mindre på en toppturspjäxa :)

Precis som @herrgard sa och vädertätning. Det samma gäller egentligen båda spännen över foten. Används de för att spänna fast foten kommer skalet deformeras

Uppdateringen på detta blir lite tråkig kanske, jag fick ett spänne från en kasserad pjäxa mot kostnaden för porto efter en efterlysning på facebook. Så då tappade jag motivationen att mecka med ståltråd/eker/galge 😆 Tack för alla hjälpsamma svar i alla fall!

Tillbaka
Topp