Giant är bra, kan jag hålla med om. Andra bra märken är Steppenwolf, Canyon, Gary Fisher, Rocky Mountain.
Eftersom du är nybörjare skulle jag rekommendera en så kallad hardtail. Dom har fördelen att dom är billigare än helfjädrade (fullys) cyklar. Billiga fullys är ofta väldigt tunga, och tar ofta upp mycket av kraften man trampar i svingingar, eller kompressioner, av bakfjädern.
Det är bekvämare med fully, men då måste man ha en lite större budget.
Fullys ska ha en skaplig framfjäder, ca 80-100 mm fjäderväg. Luftfjädrat är bekvämare och lättare än stålfjädrar, och så tappar dom inte stinget efter ett par år (om dom pumpas).
Skivbroms eller fälgbroms är lite smaksak. Fälgbroms är något lättare och billigare, dock är det svårare att dosera, och vid långa nerfarter blir man tröttare i fingrarna och händerna eftersom man måste dra hårdare hela tiden. Dom är också något sämre vid blött väglag.
Det tredje som är viktigt är växlarna. Köp inte en cykel med för billiga växlar, det blir bara krångel. Jag har haft bra erfarenheter av Shimano Deore, även om det är deras billigaste serie. Den gången jag behövde byta den berodde på mig, jag föll och slog sönder växeln där bak, hade inget skydd över den.
Det bästa är att gå till en cykelaffär och prata med dom om vad som finns, och om det finns möjlighet att testa. Jag menar då inte typ Biltema eller annan byggmarknad, utan en lokal affär driven av en kunnig entusiast. Tänk på fjädring, broms och växel i första hand. Fundera på om du behöver en fully eller en hardtail (det räcker gott med att börja på hardtail). Om du får, testa några olika modeller.
Tänk på att det antagligen finns förra lårets modeller kvar, blir ofta billigare. Eventuellt kan det löna sig med en begagnad cykel för dig.
Lycka till, och ha så kul på mountainbiken i framtiden!