Tips om all-round mountainbike?

mia-06

Ny medlem
Är på gång att köpa mtb-cykel, är nybörjare :)
Söker en all-round, dels för att köra lite i skogen men också kunna köra längre sträckor på grus/landsväg. Har tittat lite på scott-cyklar, är de av bra kvalitet eller bara ett dyrt märke?
Min budget ligger på ca 5000-6000kr. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få några goda råd!
/mia

Giant är bra, kan jag hålla med om. Andra bra märken är Steppenwolf, Canyon, Gary Fisher, Rocky Mountain.

Eftersom du är nybörjare skulle jag rekommendera en så kallad hardtail. Dom har fördelen att dom är billigare än helfjädrade (fullys) cyklar. Billiga fullys är ofta väldigt tunga, och tar ofta upp mycket av kraften man trampar i svingingar, eller kompressioner, av bakfjädern.

Det är bekvämare med fully, men då måste man ha en lite större budget.

Fullys ska ha en skaplig framfjäder, ca 80-100 mm fjäderväg. Luftfjädrat är bekvämare och lättare än stålfjädrar, och så tappar dom inte stinget efter ett par år (om dom pumpas).

Skivbroms eller fälgbroms är lite smaksak. Fälgbroms är något lättare och billigare, dock är det svårare att dosera, och vid långa nerfarter blir man tröttare i fingrarna och händerna eftersom man måste dra hårdare hela tiden. Dom är också något sämre vid blött väglag.

Det tredje som är viktigt är växlarna. Köp inte en cykel med för billiga växlar, det blir bara krångel. Jag har haft bra erfarenheter av Shimano Deore, även om det är deras billigaste serie. Den gången jag behövde byta den berodde på mig, jag föll och slog sönder växeln där bak, hade inget skydd över den.

Det bästa är att gå till en cykelaffär och prata med dom om vad som finns, och om det finns möjlighet att testa. Jag menar då inte typ Biltema eller annan byggmarknad, utan en lokal affär driven av en kunnig entusiast. Tänk på fjädring, broms och växel i första hand. Fundera på om du behöver en fully eller en hardtail (det räcker gott med att börja på hardtail). Om du får, testa några olika modeller.

Tänk på att det antagligen finns förra lårets modeller kvar, blir ofta billigare. Eventuellt kan det löna sig med en begagnad cykel för dig.

Lycka till, och ha så kul på mountainbiken i framtiden!

En duglig FS (heldämpad) går ju på en 25 tusen minst.. så som sagt, en HT /hardtail) är ju klart bäst.

Ok... Jag har varit och tittat på fjolårets cyklar, typ scott. Men det känns som man måste ha lite förkunskaper för att inte bli lurad av de påstridiga säljarna! Så tack för tipsen, det kommer nog behövas!

Tyvärr måste man bli lite halvt prylinsatt för att köpa mtb eftersom det mycket handlar om olika kombinationer av komponenter. Visst gör de stora märkena alltid ok kombinationer, men i mitt tycke får man betala en tusing extra för Scott- eller Cannondale-märket.

Om din budget är 5-6000 så tycker jag till skillnad från tidigare inlägg att du ska välja en mtb med stel framgaffel. Vet inte om det går att få tag på numera, men den lokale cykeljonnen kan säkert fixa det. På grus- och landsväg är detta bara en fördel, och de framdämpare som kommer med i den prisklassen är kanske inte alltid de bästa (inte minst är de tunga). Det är dessutom lätt som en plätt att uppgradera med en juste dämpad framgaffel senare.

Så mitt förslag är att du hittar en rimligt lätt hoj med Deore eller LX växelsystem, och sen lägger de pengar som blev över på ett par spd-pedaler och cykelskor. Då blir du en miljard gånger snabbare även i skogen än din polare som köpte en heldämpad Logan på Coop.

Lycka till.

Håller med tidigare talare, dock anser jag att ramen är den viktigaste delen på en MTB, då de andra komponenterna enklare går att byta ut efter diverse krascher eller slitage. I garaget har ca 12st MTB passerat revyn allt från stela rackare till tunga DH-byggen, och de fabrikat jag haft roligast i sadeln och varit mest nöjd med både avseende på komponent val, kvalité, och det svåra att sätta fingret på: lekfullhet/åkglädje (som gör att du får svårt att sitta still på kontoret och bara längtar ut för att dra på...), har varit Kona. De bygger låga ramar, som ger låg stand-over-height, vilket är a&o när du ska ut i skogen och latcha, samt starka hjul. Konas ramvinklar är aningen aggressivare än t.ex Scott, vilket gör att du får en hoj som känns stabil nerför och självförtroenda att stå på, men också hungrig uppför.

Sikta på en fjolårets med stelram och Shimano Deore komponenter, hellre mekaniska skivbromsar än V-fälgbroms (om du har råd), framdämpare Marzocchi med 100mm slaglängd.

T.ex Kona Lava Dome, Kona Cinder Cone eller Kona Blast.

Spana in länken: http://www.konaworld.com

eller: http://happymtb.org/forum/read.php/2/349583

Se det som en investering, lägger du 6-8000kr och slår ut det på 3år, blir det ett ganska billigt träningskort, samt att du garanterat kommer möte en massa trevliga och likasinnade ute längs lederna... som en bonus får du kanske 2-3000kr om du säljer hojjen efter 3år.

Lycka till!

//Jonas

Ett tilllägg.. det jag sa om trötta händer efter långa nerfarter gäller för hydrauliska bromsar, inte för diskbromsar överlag.

Men det kanske inte spelar så stor roll om du cyklar runt Mantorp.

Och om du står ut med ryck och slag i handlederna kan du göra som je84 sa, alltså köpa en stel ram. Men det kommer att bli jobbigt du ska köra över rötter och sånt. Men om du vill dra ut på investerandet så är det ju en möjlighet.

Hallojsa!! Vad är viktigast, emblemet på ramen eller komponentspec??
Kan du tänka dig en noname hoj med bra komponenter för 5490 kr gå in på biltema.se och kolla deras XC race.
Orutinerat av mig, det finns inte någon produktspec på den hojjen det du kan göra är att ladda hem fritidsdelen av katalogen och se den där Art nr:27390
Lycka till.

Blir helt snurrig av all information... :) Jag ska ta en titt på kona. Sportson säljer ut fjolårets cyklar nu så jag kanske kan hitta något där. Tack för tipsen, jag ska läsa på noggrant innan jag slår till!

Kan förtydliga lite mitt tidigare inlägg. När du har en ganska tajt budgetgräns på <6000 så handlar det om att prioritera. Då tycker jag att framgaffeln är det första man ska spara på. Bara en sån enkel sak som att folk (jag själv väldigt länge) jonnar runt utan spd eller motsv pedaler. De kommer att göra mycket mer nytta än en såsig framgaffel värd under tusingen. Eller att man har kassa däck.
Har testat såna billiga gafflar och tyckte mest de var ivägen (tunga). Kanske finns det bra, men pröva i alla fall utan och pröva också en riktigt fin gaffel så får du känna skillnaden.

Jag säger Treck. Scott är skit i jämförelse med Treck.
Men vilken cykel du än tar ska det vara aluminiumram...

Tillbaka
Topp