Tips om telemarkskidor söks!

shakan

Ny medlem
Efter några hyrår skall jag skaffa egna telisar. Efter att ha läst alla åkares utlåtande på freeride förstår jag att det finns för mycket att välja på. Kan någon guida mig?

Jag åker mestadels pist eftersom barnen styr vart skidresan går men tar varje chans att komma o-pist när tillfälle bjuds. Alltså får skidorna inte vara en begränsning. Skidorna får inte vara för mjuka så att man har en känsla av att tappa greppet när det är hårt och brant.

Vad behöver jag?

Har Du nåt att sälja?

80 kg, 187 cm, strl 45-46.

Håkan

Hej Håkan!

Telemarksåkningen har utvecklats enormt de senaste åren och en duktig åkare lägger idag skärande svängar med en teknik som närmar sig den alpina. (Det sistnämnda får jag väl äta upp...) Dvs. kasandet och sladdandet med knäböj är förhoppningsvis historia.

Detta innebär att om du har ett par höga plastskor (Typ Scarpa T1 eller T2)kan du med fördel välja ett par alpina friåkningsskidor. Är du inte en riktigt driven åkare bör du dock välja en snällare och mjukare variant.

Salomons skidor har under de senaste åren blivit många telisåkare favvoskidor. Myckt pga av dess förlåtande karaktär som passar telesvängen utmärkt. Jag är inte uppdaterad på säsongens modeller och kan därför inte ge dig några konkreta förslag.

Själv har jag de senaste åren åkt telis på ett par Salomon X-Scream Series 195 cm vilket har fungerat alldeles utmärkt. Skulle jag köpa nya telisskidor idag skulle jag dock välja en skida med betydligt bredare midja för att få en enklare resa under krävande förhållande.

Alpint kör jag på ett par Head Monster 85, ett par sagolikt bra allroundskidor som dock kräver en del av sin chaffis, tveksamt om jag skulle välja dessa som telisar...

Bra alternativ kan vara att titta närmare på Salomons och Elans friåkningsskidor som är av något vänligare karaktär utan att vara menlösa!

That´s all kids! / MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp