Tips på bra allmountain-skida till tjej som vill avancera från vanliga pistskidor

sjokeckset

Ny medlem
Tips på bra allmountain-skida till tjej som vill avancera från vanliga pistskidor
helloo där!

Önskar lite hjälp i valet av skidor till en tjejkompis. Det hon söker är en allroundskida som ska kunna gå att åka puder med men mestadels pist.

Efter att ha spenderat de två senaste säsongerna på vanliga pistskidor vill hon nu ha en skida som går att använda på de flesta underlag. Nyligen var vi i Sälen under skidtestardagarna och testade lite olika skidor. De som testades var bl.a. Salomon Lux, Salomon Stella och någon K2 skida. De två sistnämnda var över 100mm midja och hade lite mer rocker vilket hon inte gillade så mycket i pisten. Det blev lite ostabilt tyckte hon. Luxen gillade hon mycket mer. Tyvärr testades inte så mycket fler skidor av den typen.

Vill man ha en allmountain skida så får man ju sikta mellan 90-100mm i midja och de flesta oavsett herr eller dam modell ligger ju i just det spannet.

För en tjej som är 176cm lång och klassas som medium-avancerad åkare, vad skulle ni rekommendera bland all mountain skidor?

Tack på förhand!

Har ni kikat på denna? Känns som en fartstabil AM skida. Något smalare skida men som ska funka bra även utanför enligt leverantören.

Senast ändrad:
Jag är riktigt nöjd med mina Fischer Watea! Jag kör dock på juniorvarianten (152 i längd, 88 i midjan), men har hört mycket gott om den från längre åkare också (senior-varianten alltså). De är roliga och fartstabila i pisten, och funkar samtidigt riktigt bra i offpisten. I djupt puder har jag ibland önskat att de var lite bredare, men i alla andra förhållanden är de perfekta.

Har ni möjlighet så testa http://www.volkl.com/us/skis/all-mountain/v-werks/v-werks-rtm.html
där har du en skida som är trygg i pisten vilket verkar ligga högt på prio listan. Men om hon vill utveckla sina offpist kunskaper så är mitt råd att köpa en beggad fullrocker offpistskida som flyter som en kork. En kompromiss som en allroundskida skida blir i offpisten, inger inte det självförtroendet och stödet för sin utveckling som behövs för att uppnå bästa möjliga utvecklingskurva.

Jag tänker inte rekomendera något eftersom jag på långa vägar av naturliga skäl inte provat några damskidor. Däremot kanske dessa användartester som jag hittade när jag letade skidor åt min fru kan vara användbara Efter lite forumsnack med skribenten landade vi i skidorna som nu ligger i garaget och väntar på snö.

http://www.epicski.com/newsearch?search=Trekchick&type=15

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp