tips på bra setup för nybörjare

rasmussen_93

Ny medlem
Tjao, det har nu blivit dax att byta ut skidorna mot bräda :=) saken är bara den att jag inte är så bra på just snowboard. Har kollat runt på alla möjliga forum och alla säger olika om allt.... Är helt ny så det jag letar efter är något för nybörjare och som man sen kan ha som medelåkare.

183cm lång
73kg tung
42 sko strl

Har lite spån på en Burton Custom med Butron mission bindningar. Ska man sen har samma märke på boots som på bindning för att det ska passa som bäst?

Tjena! En Custom är förvisso en hygglig allaroundbräda men är relativt styv och kan vara lite kärv för nybörjare. Sikta hellre på en instegsbräda och kör i en säsong, det kommer vara lättare och framförallt roligare i början på en lite mjukare bräda. Burton Mission är schyssta bindningar som hängt med i evigheter nu, ett säkert kort helt enkelt. Du behöver absolut inte använda samma märken på dina bindningar på din bräda utan det är bara blanda hejvilt (såvida du inte har en Burton med EST).

Okej, vad skulle kunna vara en bra instegsbräda då ? är det stor skillnad på mission och cartel? sen vilken längd är mest optimal?

Finns massor med instegsbrädor. Helt omöjligt att rekommendera en specifik modell utan att veta ditt planerade användningsområde. Cartel är aningen styvare än mission och har lite högre high-back. Det är egentligen mest en fråga om smak och åkstil.

Med din vikt och längd hade jag satsat på en bräda någonstans mellan 155 och 160 beroende på vad du vill använda den till. I nedre delen av det spektrat för mer freestyleorienterad, i mitten för allaround och i övre spektrat för mer freeride/offpist.

Vet inget om de specifika brädorna, men 147 låter alldeles för litet till dig. Snabb googling ger ju att thundersticken ser ut att vara en bra instegsbräda. Hade jag varit dig hade jag definitivt kört på den framför en Custom.

Tillbaka
Topp