UCPA ordnar bussresor till dom franska orterna (Chamonix, Val d'Isère, Val Thorens, Serre Chevalier, m fl). Bra priser med allt inkluderat: skidskola (för ALLA nivåer!), rejält m mat (franska kockar), liftkort, resa, boende (v-hemsstandard), t o m utrustning om ni inte har själva. Bra stämning. Har åkt - nej jag har tappat räkningen - många gånger. Rent ekonomiskt är UCPA faktiskt svårslaget. Många, som jag, återkommer år efter år. Man ligger raklång på bussen, dock inte superbekvämt, men...
Ett alternativ, om ni absolut inte vill betala för skidskola, är vandrarhem. I Frankrike, som jag känner bäst till, heter organisationen FUAJ (motsvarande STF) och dom har utmärkta V-hem i bl a Cham, Tignes och Serre Che. Om ni inte redan är STF:are: köp kortet i på plats i Frankrike - billigare, och gäller sedan över hela världen (även i Sverige såvitt jag förstår). Man träffar inga svenskar på v-hemmen, men va fan...
I Chamonix finns också ngt som heter Skistation - billigt o nära lift, men ingen frukost, bara våningsssängar. Dock finns kök. Har ej provat.
Kolla vandrarhem över hela Europa på bugeurope.com.
Att flyga är ju billigt nowadays. Kolla bara anslutningarna - jag har tillbringat en hel natt på gatan i Chambery i väntan på morgontåget - det gör jag inte om. Till Geneve o vidare m Alpy bus om ni ska till Cham eller Valdi. Till Lyon/Grenoble om ni ska till Serre Che.
Chamonix är ju klassiskt. Men också - förstås - mycket folk. Värsta åkningen=bästa skidåkarna, på gott och ont. En klar nackdel m Chamonixdalen är logistiken - det blir mycket skidbuss (som dock är gratis).
Val Thorens är snösäkert (ligger högt), har ski in- ski out, moderna liftar och är lite mindre skitnödigt än Cham. Bra offpist, men lite vindkänsligt - liftarna stänger då och då.
Valdi har ett enormt system o kortet (om ni åker m UCPA) gäller i hela Espace Killy (dvs även i Tignes).
Ja ja. Ni kommer att ha kul som fan vart ni än åker.
Någon annan får berätta om Stanton. Hoppas detta är till ngn hjälp.
Trevlig resa!/Erik