Tips på toppturs prylar

Tancoll

Aktiv medlem
Tips på toppturs prylar
Tjenare.

Letar efter ett par goa skidor och bindningar till vintern.
Är 174cm lång och väger strax över 60 pannor.

Vikten är ganska viktig för mig, funderat på G3's onyx bindning. Men även kollat endel på Dynafit's bindingar.
Marker eller Diamir kan vara intressant om priset är rätt.
Skidorna jag kollat endel på är Dynafit's Seven Summits och liknande modeller, lätta allmountain skidor.

Någon med tips inför detta svåra valet.
Det är inte direkt lätt att hitta rätt :/

Tips på toppturs prylar
Tycker personligen att du skall gå på Dynafit bindningar då de är rejälare (mindre plast) än Onyx... Jag valde mellan dessa två i vintras och valde Dynafiten..

Tips på toppturs prylar
Sen är Dynafit lägre, vilket jag tycker känns som en bra grej. Detta plus att det ytterst sällan skrivs negativa saker om dem (förutsatt att de som skriver har realistiska förväntningar) men däremot Onyxen får man leta genom väldigt mycket negativt för att hitta nån som verkar nöjd.

Kan du dessutom klara dig utan DIN 12 får du en bra mycket lättare bindning.

Kolla in wildsnow.com för all info du kan tänka dig behöva...

Tips på toppturs prylar
Jo, men kan han tänka sig att gå ner till 10 blir det betydligt mycket lättare (Comforts), mer så jag menade...

Tips på toppturs prylar
Dynafit är ju rätt givet, förutsatt att du har pjäxor som är kopatibla, eller planerar att köpa nya pjäxor. Pjäxorna måste de speciella hål som passar till bindningen.

Angående vikten tror jag comforts också ligger runt ~500g per bindning? Om bromsarna sitter på.
Däremot om man verkligen vill pressa vikten kan man köra utan skistopper och eventuellt dyrare och lättare modell, och komma ner mot ca 250g per bindning väl? Tror standardmodellen utan skistopper som brukar gå att hitta beggad för runt 1000lappen, väger 330g styck ca.

Skidmodell (och ev pjäxmodell) kommer skilja sig en del beroende på vad du ska ha dom till... så där blir det svårt att tipsa mer.

Tips på toppturs prylar
Nu är det lite lättare att välja.

Broms skall jag ha, superlätt är inte det viktigaste, därför jag kunde tänka mig onyx som väger runt 750g styck medans
t.ex en duker väger 1,3kg vilket är ganska stor skillnad.

Pjäxorna har jag kollat på ganska mycket, funderar på köpa dom i sverige. Även fast det är upp emot 1500kr dyrare.

Tips på skidor då?

Tack för hjälpen än så länge.

Tips på toppturs prylar
varför vill du hellre ha onyx än dynafit trots det som skrivits här i tråden?

pjäxor skulle jag helst köpa på plats där man ska åka in dom. men det kanske bara e jag. skönt att ha den servicen att kontinuerligt gå in i butiken och justera och tillpassa pjäxorna så lång tid det behövs. och alltså inte vara tvungen att åka till sverige för att trycka ut den på nåt ställe, eller nåt annat.

skidor, se inlägg ovan.

Tips på toppturs prylar
FF sa:

pjäxor skulle jag helst köpa på plats där man ska åka in dom. men det kanske bara e jag. skönt att ha den servicen att kontinuerligt gå in i butiken och justera och tillpassa pjäxorna så lång tid det behövs. och alltså inte vara tvungen att åka till sverige för att trycka ut den på nåt ställe, eller nåt annat.

skidor, se inlägg ovan.
+1

Tips på toppturs prylar
FF sa:

skidor, se inlägg ovan.
Jag hade tänkt att köpa dem från början, men efter alla rosor här av dynafits egna så har jag ändrat mig.

Skidor till offpist, funderar på ett par dynafit seven summits.
Kommer åka 40/60 on/offpist.

Bor utanför åre och pluggar så vi skall vara iväg runt storulvån, snasahögarna och sylarna endel i vinter för studier (toppturer, lavin, ledarskap, överlevnad vinter mm.
Det är till dom ändamålen jag skall ha toppturs utrustningen.
Klassiska turskidor kommer jag också att införskaffa men det har vi ett företag som hjälper oss med.

Kommer även lägga ca 10% av min studietid till att fördjupa mig extra mycket offpiståkning och toppturer.

Tips på toppturs prylar
Onyx är säkert schyssta, har inte kollat så mkt på dom, mest för att de är tyngre och obeprövade. Och dynafit har funnits länge och är bevisat bra och lätta.

Jag tycker det låter som du kollar på och vill ha en setup som är riktigt bekväm att gå långt och lätt i. Och bekväma pjäxor som du kan stå i hela dan och fortfarande vara lika varm och bekväm som ett par bra skor. Rätta mig om jag har fel, men du prioriterar uppför och plattförs och allmän komfort mer än prestanda nedför?

Då är du säkert hyfsat rätt ute i ditt skidval... När man tittar på det här segmentet tror jag (vet ej) ärligt talat att alla skidor är mer eller mindre halvdåliga att åka på, så det är svårt att säga vilka som är bättre än andra. Och i ärlighetens namn tror jag du kommer få ganska dålig prestanda i pisten med den här typen av utrustning.

Därmed inte sagt att det inte går att åka på, för det gör det ju. Men du kommer ju inte ha det där race-bettet i pisten och du kommer inte ha bra fartstabilitet i offpisten. Tyvärr finns det ju ingen utrustning som är bäst på allt, så att säga. Men hur bra du kommer hantera en sån här skida i halvtaskig snö, hänger helt och hållet på dig själv. Är du bra på att åka kan du köra på vad som helst, men den här utrustningen kommer inte ge dig särskilt mycket gratis när det är skare eller uppkört.

Men med det du skriver att du ska använda grejerna till överlevnad och utbildning i vildmarken så känns det som att det viktigaste är att grejerna är lätta, är bekväma och funkar.

Sen så kan du ju också köra nån slags mellanting, där du kör dynafitbindningar, men har ett par mer "vanliga" offpistskidor med kanske 95-105 i midjan och ett par moderna freerideorenterade pjäxor (tex dynafit titan och liknande modeller). Då kommer du få bättre prestanda att köra utför med, utan att offra jättemycket uppför.

Tips på toppturs prylar
Sen så kan du ju också köra nån slags mellanting, där du kör dynafitbindningar, men har ett par mer "vanliga" offpistskidor med kanske 95-105 i midjan och ett par moderna freerideorenterade pjäxor (tex dynafit titan och liknande modeller). Då kommer du få bättre prestanda att köra utför med, utan att offra jättemycket uppför
Något i den stilen skulle jag också säga, för antar att när ni skall gå väldigt långt på platten osv kommer att använda vanliga turskidor?

Vill du sedan lägga tonvikten än mer på turande, men ändå kunna åka ungefär som normalt, i alla fall i puder, så kanske Dynafit Manaslu 95 mm midja lite tip rocker, ca 3kg / paret beroende på längd + TLT Speed bindningar ca 650 g paret och Dynafit TLT 5 pjäxa ca 2400 g paret.
Det ger dig en utrustning som väger in på drygt 6 kg, vilket kommer att vara helt grymt uppför (är ungefär halva vikten jämnfört mot ett par feta freeride lagg, dukes och utförsorienterade tupjäxor) och fullt hanterbart nerför så länge du inte tror att den är tillför att droppa feta klippor och köra i 90 knyck med, för ca 10k spänn på SC.

Hel del info ang. TLT 5 pjäxan: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=200054

Tips på toppturs prylar
Funderat ganska länge på ett par BD Factor pjäxor eller just dynafit titan/zeuz.

Manasulu och TLT 5 pjäxan ser ganska intressant ut.
Kanske att TLT pjäxan e lite för mjuk.

Vi kommer att använda vanliga turskidor för vanliga turer, men jag kommer försöka lägga så mycket tid som möjligt på att just gå upp på toppar med andra från skolan.
Funderar på att dra med mig pulka när vi har möjlighet att topptura och ta med den utrustningen med.

Dålig pistegenskaper gör inte jätte mycket., det kommer bara att utveckla mig.
Samtidigt som jag inte vill komprimissa allt för mycket.

Onyxen har en stor fördel att du kan ändra den ganska lätt för att passa andra storlekar på pjäxorna.

Tips på toppturs prylar
Blev nyfiken på den TLT5 och läste på lite, och det verkar vara en pjäxa som är av hög klass för lättviktsturande, men skall alltså inte förväxlas med de freerideorienterade pjäxorna i nedfartsprestanda. Som jag fattat det.

Tips på toppturs prylar
G3's onyx.dimair och Marker tror jag inte ett dugg på!
Köp Dynafit bindningen TLT Speed det är den enklaste dynafit bindningen och stabil,stark och väldigt lätt .
Många tror att den är svag för slalom men det är den inte så jag skulle lätt köpt den!

Dynafits skidor är grymma, men det har kommit en ny som heter Dynafit Broad Peak som väger drygt 2000g.
En bersguide som je känner tästade dom här skidorna förra vintern och han sa att dom var grymt bra i alla fören.

Tips på toppturs prylar
Tancoll sa:
Funderat ganska länge på ett par BD Factor pjäxor eller just dynafit titan/zeuz.

Manasulu och TLT 5 pjäxan ser ganska intressant ut.
Kanske att TLT pjäxan e lite för mjuk.

Onyxen har en stor fördel att du kan ändra den ganska lätt för att passa andra storlekar på pjäxorna.
Kan tyvärr inte kommentera på åk egenskaper hos pjäxorna i fråga, så du får ta mina åsikter med en nypa salt... Men köpte Titans eftersom de kändes styvare än Factor när jag provade.

Dynafit FT12 går även den att justera längsgående, plus att Dynafit skidor har inserts så några problem med olika storlekar lär det inte bli i första taget...
Här kan du läsa lite om vad folk tycker omOnyx.

OT Trimmade just hudarna till mina The Stoke, sjukt taggad fast det är månader kvar haha...

Tips på toppturs prylar
Jag turar med Mamma mu skidan (manaslu). Den är lätt och mycket skön att gå med och helt ok utför också, men självklart märks det att skidan är lätt och mjuk. Vilka billiga, begagnade skidor som helst är roligare i pist. Åker själv på 178or, möjligt att de längre skidorna går bättre än mina i hög fart.
Tror att du gör bättre i att skaffa två (billigare om det behövs) utrustningar än att försöka hitta en kombo som passar både i backe och på tur.

Senast ändrad:
Tips på toppturs prylar
Snubbla över en annan "tech" bindning som ser intressant ut, men verkar svårt att hitta någon som har testat... Kostar dessutom i sammanhanget resonabla 400 EU, bra med tanke på vikten.

Plum Guide DIN 13 660 g / paret

Länk till Plum Bindings

Läste dessutom på det vanliga stället att det ryktas om en cert. DIN 16 bindning i samma serie, får de bara lite positiva recensioner sätter de kanske press på övriga tillverkare (läs Dynafit).

Tips på toppturs prylar
Varför tjatar alla om 16 dinare på turbindningar??? Hur ofta behöver man det när man turar? Blide: Hur högt droppar du om du är på en topptur? Vad motiverar en16 dinare på tur?

Tips på toppturs prylar
Inte högt, tänker mer på hur lätt breda skidor vill åka av fötterna när det går snabbt och underlaget är tungt/skakigt och bindningen lågt inställd...
Vad jag vill ha är en DIN 14 tur-bindning som inte är dragen i botten, alltså tycker jag att det kan vara motiverat med en DIN 16 bindning att tura på.
För även om man inte droppar högt ute på tur så drar man väl gärna på i sin föredragna hastighet, om det går att göra kontrollerat.
Och desto lättare grejerna blir, desto mer kraft i benen har man kvar till att dra på kontrollerat nerför vilket resulterar i högre kraft och därmed ett behov av en starkare bindning.

Sen kan jag också tänka mig scenarier då man vill göra flera varv precis i utkanten av systemet och köra hårdare/droppa högre än på en tur längre bort från hjälp.

Sist men inte minst så ligger det såklart lite prylbögeri bakom det hela...

Men för att återknyta lite till Plum, 660 g för en DIN 13 bindning är så sjukt bra, blir nästan sugen på att byta ut mina FT12 innan jag ens testat dem haha.

Senast ändrad:
Tips på toppturs prylar
Kami i La Grave med många fler kör/körde BD Megawatt med FT 12 utan problem. Jag körde med mina på 110 mm i midja i vinter och körde sjukt mycket i pisten med de när vi var ute och fotade i riktigt hög fart och hade aldrig problem att de löste ut när de inte skulle det. Var sjukt skeptiskt från början men de växt och växt mer och mer under säsongen. En 16 Dynafit känns som det inte finns en marknad för. Framför allt kostar det förmodligen för mycket att ta fram den för Dynafit. (Duke kostade ett par miljoner att ta fram)

Plum hade bara 13 på fram bindningen vad jag kunde läsa i alla fall..

Senast ändrad:
Tips på toppturs prylar
ville-vessla sa:
Jag turar med Mamma mu skidan (manaslu). Den är lätt och mycket skön att gå med och helt ok utför också, men självklart märks det att skidan är lätt och mjuk. Vilka billiga, begagnade skidor som helst är roligare i pist. Åker själv på 178or, möjligt att de längre skidorna går bättre än mina i hög fart.
Tror att du gör bättre i att skaffa två (billigare om det behövs) utrustningar än att försöka hitta en kombo som passar både i backe och på tur.
Funderat på att lägga en mindre slant på ett par begagnade skidor för att leka med i vinter och köra en ren tur utrustning då.

Mycket man vill ha, kommer nog bli några par man inhandlar i vinter, ett par tur skall jag iaf ha.

Tillbaka
Topp