Tips på toppturspjäxa

VitaBlixten

Medlem
Tips på toppturspjäxa
Ännu en tråd om...jag vet, men eftersom jag har begränsat med möjlighet att testa så vill jag gärna ha lite input.
Har idag Tecnica Cohise 130 Pro som min smala fötter trivs rätt bra med. Dessa driver runt ett par Nordica Radict med Dynafit Beast med den äran. Ska tilläggas att med hjälp av formgjuten sula så accepterar mina fötter det mesta i pjäxväg, bara det är smalt nog. Har inga knölar eller så, aldrig behövt trycka pjäxor.

Nu har jag gått och köpt ett par lätta skidor (BMT 109) och det var ett jävla lyft uppför jämfört med ovanstående kombo. Nu vill jag ta det ytterligare ett steg och kapa nåt halvkilo per fot i form av lättare pjäxor.

Eftersom min fot är smal (98mm läst på pjäxor är definitivt inte trångt om jag säger så) så säger mina efterforskningar att utbudet är relativt begränsat. Speciellt som jag inte vill kompromissa för mycket med utförsegenskaperna. Tänker mig att en sko runt 1500 gr (jfr med mina på drygt 2000 gr) kan funka bra.

Mina kandidater är: Salomon Mtn lab och Dynafit Khion. Mtn laben verkar bra, men är rätt fula (jo det spelar en viss roll) och har nåt skumt tygnät på ovansidan som jag är skeptisk till. Khion är snygga och jag tilltalas av att Dynafit gått över till överlappspjäxa. Men de verkar ha tveksam kvalitet. Synpunkter?

Andra alternativ som jag missat?

/Uffe

Tips på toppturspjäxa
VitaBlixten sa:
Niklas08 sa:
Dalbello lupo carbon?
Ser intressant ut, lite dyr dock och jag har för mig att Dalbello har rätt mycket volym i skorna. Rädd att mina låga och smala fötter får torgskräck i dem.
Jag har dom "vanliga" lupo.
Mina fötter är ganska smala med en normalhög hålfot. När du beskriver dom som mycket volym tänker du då över vristen, ovanför tårna eller vad syftar du på?

Det jag gillar mest med Dalbello över lag är spännet över vristen då det för mig oftast räcker med att jag spänner den ganska hårt för att få känslan att jag sitter fast ordentligt.
Om du inte testat någon samlar modell från dalbello, exempelvis lupo så tycker jag du borde göra det och se hur det känns.

Men angående Lupo carbon så ja, den är tyvärr svindyr och man vill nog testa den några gånger innan man lägger ut nästa 10 000 kr på ett par pjäxor :)

Om du kollar i ryktestråden 16/17 så tror jag det står något om att tecnica ska komma med en ännu lättare variant av cochisen och att Lange ska komma med en smal pjäxa med ett bra gåläge.

Tips på toppturspjäxa
Det är ovansidan av mellanfoten jag tänker på. På mina Cochise är jag nära maxspänning på andra spännet räknat från tårna. I alla fall när jag vill åka mer aktivt och bestämt. Ska testa passformen hos en kompis som nyss köpt Dalbello Lupo (utan carbon). Annars finns ju Virusen, eller är den för mjuk? Ful är den iaf :)

Men det där vristspännet som går diagonalt nedåt över vristen är genialt - hade det på ett par Nordica som jag körde på mellan 1983 och 2009(!). En 5-spännespjäxa med tunga. Lysande konstruktion, som gjorda för mina smala vader och fötter. Tungan gjorde dessutom att pjäxan inte deformerades när man spände pjäxan lite ojämnt.

Tips på toppturspjäxa
Jag gick från Cochise pro 130 till Dynafit Mercury som jag är helnöjd med.
Den finns dock inte mer tror jag utan då är det väl Vulcanen.
Jag har smal låg fot...
Jag har dock slängt ut linern och ersatt den med ett par Intuition ,,vilket är kanon nice.,.
Mina cochise med teck sulor vägde in på 2200gr, medan Mercuryn ger 1700gr...
Kör på K2 Annex 108.

Tips på toppturspjäxa
streimert sa:
Jag har smal låg fot...
Jag har dock slängt ut linern och ersatt den med ett par Intuition ,,vilket är kanon nice.,.
Kör på K2 Annex 108.
Låter intressant. Nya Vulcan skall väl vara som gamla Mercury? Men undrar om de inte kör med nån billigare plast i dem. Testade du Maestrale RS i samband med köpet? De jämförs ofta med Mercuryn.

Tips på toppturspjäxa
VitaBlixten sa:
streimert sa:
Jag har smal låg fot...
Kör på K2 Annex 108.
Låter intressant. Nya Vulcan skall väl vara som gamla Mercury? Men undrar om de inte kör med nån billigare plast i dem. Testade du Maestrale RS i samband med köpet? De jämförs ofta med Mercuryn.
Maestrale RS är bredare i foten, men lägre över fotvalvet.

Tips på toppturspjäxa
Jag skulle leta efter gamla gröna TLT6P om den går att få tag på. Just med tanke på att du är ute efter smal läst. Visserligen lättare än efterfrågat, men dom är nog rätt kompetenta utför ändå. (Årets svarta modell är bredare i lästen än den föregående gröna)

Tips på toppturspjäxa
Jag har också smala, relativt platta och långa fötter, utan knölar eller konstiga tår. De tech-pjäxor som jag kört på de senaste 3 åren är Mercury, och dom sitter riktigt bra på mina fötter. Kommer tidigare från Lange RX130LV och den pjäxan är typ gjord för mig och upplevde ingen brutal skillnad när jag stoppade ner fötterna i Mercuryn första gången, (Förutom att dom känns jävligt annorlunda att åka på i jämförelse).

Har också provat Salomon MTN Lab men upplevde den som lite rymligare än Mercuryn (Testade i 27.5 på min 28 fot), kan dock ha varit butikssulan som spelade in. Men den pjäxan är absolut en kandidat för mig när mina Mercury har slitits ut, alternativt nya Lange som kommer till vintern!

Tips på toppturspjäxa
Tack för alla råd och tips!
@sjo_orret: TLT6 är nog inte så dum med tanke på att jag har Choisen i andra änden av rando-skalan. Dock verkar gamla omöjlig få tag på i min storlek. Den nya kanske funkar ändå?
Annars funkar kanske nya Vulcan. Finns kvar i butiker men verkar ha försvunnit från Dynafits hemsida, så kanske bara blev ett år för den versionen.

Tips på toppturspjäxa
Googla på tlt6 + black + green + wildsnow så hittar du mkt matnyttigt. Dom har gjort ingående beskrivning på skillnaden mellan årsmodellerna. Gissar att svarta tlt6p är rätt lik vulcan/mercury vad gäller bredden. Den äldre gröna. var smalare. (Gamla tlt5 var ännu smalare). Obs att det nog är nog rätt stor skillnad i styvhet mellan den vanliga och p-modellen med karbon skaft. Det är nog karbon modellen du vill ha. Skall väl säga att jag aldrig har åkt på nån tlt variant själv. Har ett par vulcan och är nöjd med det, men ett par tlt6p hade nog inte varit dumt det heller.

Tillbaka
Topp