tips på träningsprogram vid knäskada

freddanl

Ny medlem
Är det någon som har några länkar på bra övningar vid skada i knä, framförallt korsband. . Hade vart bra om folk kunde samla övningar mm i denna tråd,
Jag brukar träna 50/50 balans,kord / styrka, vilket jag har en del övningar på.
Blir lätt att man fastnar i ett träsk med samma övningar hela tiden. variation har jag hört är bra.

Jag pajjade mitt ledband i knät, och jag gjorde lite diverse övningar. Pm:a om detta är av nytta då det är 2 olika delar av knät :P

om korsband kan jag inte mycke alls men jag har åkt puckelpist och när jag hade ont i knäna så tipsade min tränare om att göra "knälyft" varje dag utan eller med väldigt lätta vikter.
Alltså man sitter på tex ett bord med fötterna hängandes neråt (bordskanten i knävecken) utan att fötterna nuddar marken. Sen sträcker man ut benet sakta tills det inte går mer, sista lilla biten är extra viktig. Repetera så länge du känner för det och gör det varje dag, passar perfekt att göra är man tex borstar tänderna. Den här övningen är inte jobbog och ska inte vara det heller, men den stärker dom små musklerna man har i benet som håller knäskålen och allt annat på plats.

Innan hela förra vintern gjorde jag den här övningen och hade nästan inte ont en enda gång så jag lovar, den funkar!

Den här länken har lite övningar och bilder: http://www.teamortopedteknik.se/Lit...18&IncPage2=43&Destination2=11&Destination=53

Bäst är nog att gå till en sjukgymnast, tråkiga övningar blir det men det hjälper. Viktigt att öva upp rörligheten i knäna mer än bara styrka. Har man begränsad rörlihet gör inte musklerna sitt jobb fullt ut.

Har själv knän av modellen "plockepinn" och behöver rehabilitering efter varje skidresa. Gick hos sjukgymnast och det blev bättre efter mycket tradiga övningar med ett stort gummiband som belastning. Fick för mig att det var bra att cykla och inhandlade en mountainbike. Var svinaktigt skoj att fara fram i skogen på cykel istället för att springa som jag gjorde innan (och det tycker inte knäna om!). Blev dock tillbaka till sjukgymnasten efter några veckor då det tydligen blir hög belastning och hårda stötar när man står upp och hojar. Var visst landsvägscykel och tråkig cykling som var bra för knäna...

Övningar i vatten ska oxå va bra har jag hört men ej testat.

du ska simma mycket om du har gjort något med korsbandet eftersom då trycker man inte på korsbandet och man får upp rörligheten och musklerna snabbt

du ska också cykla:)

Ett grundtips vid skador på kors- och/eller ledband är att skippa övningen som allmänt kallas "benspark". Idiotiskt namn egentligen eftersom man inte ska sparka utan långsamt lyfta vikten, men nu är det just det namnet som blivit allmänt vedertaget. Ett bättre uttryck hade varit knästräckning. På engelska heter det "leg extension".

Varför då? Jo, för att ett knä med töjda kors- och/eller ledband är instabilt. Vid knästräckningar sitter man på en sits med stöd för lårbenet hela vägen fram till knävecket, men underbenet har inget som helst stöd underifrån. Däremot har underbenet ett tryck uppifrån av den hävarm kopplad till viktmagasinet som man lyfter. Detta leder lätt till att underbenet rör på sig när man börjar närma sig utsträckt läge. Varken skönt eller nyttigt.

En långt mycket bättre övning vid skador på kors- och/eller ledband är benpress. I den övningen är knät av naturen mer stabiliserat och risken för ytterligare skada är fårhållandevis liten. Pratar vi om meniskskador kan dock förhållandet vara det omvända. Då är faktiskt "leg extension" ofta att föredra.

Balansövningar är svammel, så dom kan du både ha och mista. Det gör varken till eller från. Balansövningar har inte med muskulaturen att göra i nämnvärd utsträckning och gör inte det minsta lilla för att stärka en muskel. Balansövningar är till för hjärnan och nervinpulserna. Hade du inte problem med balansen när du stod på en balansplatta före skadan har du det inte heller efter skadan.

Vad balansövningarna i praktiken gör är att öva upp hjärnans förmåga att via nervimpulser tala om för musklerna att spänna emot eller slappna av för att hålla dig uppe när du står på ett ben. Som sagt: var inte det ett problem före skadetillfället så varför skulle det då vara det för att du töjt ut ett korsband? Förklara det den som kan... Lik förbaskat envisas man med dessa övningar av ren tradition.

Tung benpress med korrekt teknik är vad du ska satsa på. Det det stimulerar tillväxt av muskelmassa, vilket leder till starka muskler som hjälper kors- och ledband att hålla ihop knäleden rätt. Med tiden kompletteras denna övning med "leg curl" för lårets baksida och så småningom ska du förhoppningsvis kunna köra "leg extension" igen.

Mattias, Luleå

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp