Tjej som vill göra en vintersäsong i Frankrike

s-malin

Ny medlem
Hejsan, jag är en 19-årig tjej som vill ner till Franska alperna för o uppleva säsongslivet och härlig skidåkning. Jag vet att det är sent ute men skulle vara tacksam om någon kunde tipsa om boende där man kan hyra in sig eller ifall någon/några andra som också är sent ute och vill ner till alperna och kan tänka sig att styra ihop lite planer med mig. Öppen för alla tips och ideér :cool:

Fan vad nice! Har gjort en säsong i Franska alperna och det var den bästa vintern i mitt liv! Vill så sjukt gärna igen. var hade du tänkt dig? :)

Åh vad kul, kan verkligen tänka mig det! Vilket ställe var du på? För mig är det inte så jätteviktigt vart jag hamnar sålänge jag har någon att åka med, men skulle vara kul med val Thorens, Val D'isere eller kanske charmonix :). Nojjar lite över o söka jobb på plats ifall man inte får något, hur löste du det när du säsongade? :)

Jag är även sugen på att säsonga :) Var i Valle en vecka på studentresa år 13 och det var grymt! Ska kolla försöka kolla med någon här om boende och så :)

jag kommer hyra en lägenhet i cham hela säsongen det finns en ledig sängplats om du skulle va intresserad.

En liten fråga, hur mycket pengar hade du tänkt att börja säsongen med?
Jag själv är också intresserad av att sista minuten säsonga, men försöker få klarhet i hur mycket pengar som behövs.

Jag var i Tignes förra vintern (L'Espace Killy samma system som Vald'isere) och jobbade för Langley, så boende och jobb var redan fixat när jag åkte ner! Desvärre vet att jag större delen av jobben åker ju i början av säsongen så man måste ner före alla andra säsongare/bummare för att få något. Först till kvarn typ!

Axel95 , det beror på hur du tänker säsonga... Det är ingenting som är billigt precis. Förra säsongen hade jag nog drygt 15.000 kanske i början? minns inte helt. Men ett liftkort är ju ganska saftigt. Kan man visa upp ett kontrakt får man det kanske på 6000-7000 , annars minst 10.000. Sen boende + mat, antagligen lär du behöva en fransk telefon också mest för säkerheten i systemet. Bor du i lägenhet är ju maten enklare då du kan laga mer och inte behöver handla så mycket färdigvaror. Men sen samtidigt hur mycket tid vill du lägga på det? Pengarna bara springer iväg och man tänker inte på det. Mitt tips är väl att ha rätt gott om pengar när man drar ner, för att dels kunna leva men också för att inte hamna i en situation där man sitter i skiten lixom och inte kan pröjsa en hyra.

jag är också sugen på säsong, såklart. Men jag funderar på att dra iväg en månad ( när det är som bäst åkning dvs februari/mars) bara åka skidor och skippa jobbandet om man inte har tur och får plats i en garderob eller något, men det kan man ju inte räkna med. Och sedan åka hem igen. Det blir ju inte en helsäsong men det kan nog blir jävligt nice. Har funderat på Sverige också typ Åre.. för kortsäsong men frågan är ju hur det är med boende och jobb om man vill göra något sådant!

s-malin sa:
Hejsan, jag är en 19-årig tjej som vill ner till Franska alperna för o uppleva säsongslivet och härlig skidåkning. Jag vet att det är sent ute men skulle vara tacksam om någon kunde tipsa om boende där man kan hyra in sig eller ifall någon/några andra som också är sent ute och vill ner till alperna och kan tänka sig att styra ihop lite planer med mig. Öppen för alla tips och ideér :cool:
Mina säsongs planer verkar ju gå åt skogen just nu, så jag kan tänka mig det mesta!

Är också 19 år! Åkt hela mitt liv minst en vecka om året. Har en stor kärlek för off-pist åkning! Men just nu är jag med på det mesta faktiskt!

Hör gärna av dig på facebook om du skulle hitta något eller om du vill leta tillsammans!

- Albin Qvist

Tjo!

24 årig tjej som funderar på val di´sere, men öppen för förslag också sent ute, så boendet lär bli det största problemet. Siktar på mitten av jan, men risken kan ju finnas att det fortf är lite snö. Kollade förra året då jag fick avboka resa till Revelstoke och boende i europa under februari var både dyrt och uppbokat. Så ska hugga tag i det nu i dagarna eller om det är någon som vet nåt:)

Jag har räknat med en budget med boende, flyg, mat och skipass ca 30 000-40 000 under tre månader, med reservation för att ha räknat lågt på hyra. Skipassen är dyrare i europa verkar det som jämfört med canada så i slutändan ingen jätte skillnad trots dyrt flyg dit.

Har inte åkt så mycket senare åren, så är sugen nu att få tid att hinna utvecklas. Kört nästan uteslutande pist men offpist är det som lockar:) Så kan både tänka mig 2 månader eller 3. Val di´sere verkar schysst, är offpisten "lätttillgänglig" om man är ganska ny på området och ett bra val om man vill ha lite av både ock?

Tillbaka
Topp