Tjockisens Guide till McDonalds

Känns konstigt att en hel tråd med smått genifyllda inlägg om hamburgare, snabbmat, McDonalds och liknande inrättningar saknar ett enda inlägg om resturangen där de serverar de godaste burgarna i Sverige, inte så snabbt visserligen men ändå. Faktumet att detta etablissemang ligger i Åre gör min förundran ännu större, i och med att detta från början är ett forum med inriktning på skidåkning.

Broken har ett utmärkt urval med lagomt flottiga burgare i olika storlekar. De har även de godaste friterade potatispinnar som jag haft äran att smaka. Trots att jag bara har varit där en gång är det och förblir det favoritstället när det gäller amerikansk mat såsom hamburgare.

Det här med Nuggets är dock en helt annan fråga. Jag skulle aldrig sätta i mig en hamburgare från McD men deras Nuggets är godare än alla andras. Att det har kommit ett 20-pack nu gör ju inte saken sämre.

Sen har vi ju det här om Donken attraherar dumma människor eller om människorna blir dumma av Donken. Själv tror jag på det senare alternativet. Jag tror till och med så långt att Måsvingarna även dumifierar gästerna för att de skall kunna köpa varorna som säljs. Det kan vara därför man tittar ner i påsen i bilen och undrar "Vad fan tänkte jag??". Kan detta vara svaret på all olycka? Att McDonalds gör människor till dummare människor som inte kan få rätt på menyer och milkshakes och att även ledningen har blivit dummare och dp djort dummare och konstigare menyer.

Debatten fortsätter, den har pågått i fem år faktiskt.

Max var gott, Max var trevligt, Max var som vissa i min umgängeskrets säger "fräääscht". Sedan kom den nya Max -reklamen och jag tänker aldrig mer någonsin äta en burgare från Max. Det går inte, det är förevigt förknippat med en röst som får mej att vilja begå hari-kiri.

Antar att Broken inte dykt upp för att det har avhandlats kedjor/snabbmat på det sättet, inte enskilda burgar-hak.

Vad gäller Donken har debatten gällt de som arbetar där. Har man problem med att beställa någonting på mcdonalds, bör man kanske ställa sej frågan om man överhuvudtaget skall gå utanför dörren? Det svåra verkar vara att kommunicera på en sådan nivå att de som tar emot beställningen förstår vad man beställer. Varje gång förstår jag vilken frustration Tor-Ulf i Bumbibjörnarna måste känt när han försökte ge Grymmlingarna order att fånga de studsande björnarna. Det finns alltid en "restaurang ansvarig" i form av Toadi också. En lismande och fjäskande liten Grymmling. Jävligt otäckt.

På vilket sätt skulle de dumifiera gästerna? Detta måste redas ut. Och varför käkar du nuggets och inte burgare där? (En mycket intressant fråga, väntar med spänning på svaret.)

Hittade denna fantastiska nattlektyr via google i brist på annat att göra och började skratta gott vid "bockskäggsmannen". Anledningen - självklart, det är mig det syftar till.

Tror dock att OP missuppfattade situationen om att jag skulle ha "tagit över" någon beställning. Har någon börjat med en beställning får de avsluta den, även om hjälp på traven kan ges i viss utsträckning beroende på hur mycket tid man har över. Självklart är det svårt att yttra sig om en enskild händelse såhär fyra år senare, men ja ... Kul läsning var det i vart fall och jag förstår frustrationen.

Slutade dock på Valla för drygt tre år sedan och har knappt satt min fot där sedan dess, men efter vad jag hört så slutade jag i rätt tid - innan det gick helt åt fanders med den restaurangen. :D

... och för er som undrar, nej jag har inte kvar mitt bockskägg i skrivande stund. ;)

Stort! =) Men rakat dej? Fan bockskägget var ju kungligt!

Litet är detta internet. Får passa på att hälsa "Bockis" välkommen till tråden. Men historien är sann! You left me hangin' dude! Jag har precis börjat komma över denna händelse av totalt svek. Tomheten börjar glida undan och jag kan idag äta hamburgare nästan utan post-traumatisk-stress. =)

Men nu när vi ändå har dej här, om du kommer tillbaka, måste jag ju passa på. Jag menar hur ofta är det någon från the darkside uppenbarar sej? Nu när du fått lite distans till ditt hamburgermongleri. Några frågor som jag tror alla längtar efter att få svar på. (observera att de absolut inte är personligt riktade)

-Vad anser du är problemet med McDonalds? Specifikt den i Valla? Varför fick jag under min studenttid aldrig maten på brickan?

-Varför finns gurkan på hamburgarna?

-Varför är Milkshakemaskinen alltid sönder?

-Ingår platina-blondering i anställningsavtalet?

-Kommunicerar företagsledningen ut att det handlar om ett service-yrke?

-Hur ofta byts frityroljan ut egentligen?

-Hur vilda är afterworken/jobbfesterna?

-Har McFlurry maskinen används till något annat än McFlurry?

-Var går åldergränsen för att få ha ett födelsedagskalas hos er?

-Finns the hamburger bandit på riktigt?

-Har du hörttalas om "animal number 9"?

Jibberisch sa:
Stort! =) Men rakat dej? Fan bockskägget var ju kungligt!

Litet är detta internet. Får passa på att hälsa "Bockis" välkommen till tråden. Men historien är sann! You left me hangin' dude! Jag har precis börjat komma över denna händelse av totalt svek. Tomheten börjar glida undan och jag kan idag äta hamburgare nästan utan post-traumatisk-stress. =)

Men nu när vi ändå har dej här, om du kommer tillbaka, måste jag ju passa på. Jag menar hur ofta är det någon från the darkside uppenbarar sej? Nu när du fått lite distans till ditt hamburgermongleri. Några frågor som jag tror alla längtar efter att få svar på. (observera att de absolut inte är personligt riktade)

-Vad anser du är problemet med McDonalds? Specifikt den i Valla? Varför fick jag under min studenttid aldrig maten på brickan?

-Varför finns gurkan på hamburgarna?

-Varför är Milkshakemaskinen alltid sönder?

-Ingår platina-blondering i anställningsavtalet?

-Kommunicerar företagsledningen ut att det handlar om ett service-yrke?

-Hur ofta byts frityroljan ut egentligen?

-Hur vilda är afterworken/jobbfesterna?

-Har McFlurry maskinen används till något annat än McFlurry?

-Var går åldergränsen för att få ha ett födelsedagskalas hos er?

-Finns the hamburger bandit på riktigt?

-Har du hörttalas om "animal number 9"?
Har du mailat dessa frågor till MacDonalds? If so vill jag vet vad de svarade :o)

PNyberg;

Jag har genom åren haft en regelbunden korrespondans med McDonalds, samt ett par andra utvalda företag och journalister. Tyvärr har jag inte fått svar på just dessa frågor. Om någon har någon annan "väg" in till dom så är det mycket välkommet att ta ett eget initiativ.

"Tack för att du hörde av dig till McSvar.

Vi återkommer till dig via e-post eller telefon så snart vi kan."

Senast ändrad:
Heja Jibberisch.
Detta var ju lika bra som boken Dumskallarnas samansvärjning av Kennedy O´Tool.
Om du skriver en bok så står jag gärna i kö för att köpa ett exemplar.
Nu till mitt inlägg i debatten.
Det värsta med Donken är detta förbannade pipandet ifrån fritösen när pomfritten är klar. Detta gör att jag hellre handlar på ett vanligt gatukök i stället.
Long live Sibylla.
Ha det.
OldGen

Tycker klart att det är en dålig idé med en McD (som vi kallar det i Danmark) på skidorter. Varför? Ja, då måste jag väl egentligen börja med min barndom..

Jo då, när jag var barn var en visit på McD en sällsynthet. Det var alltid någon speciel anledning om man skulle ha något därifrån, och med min mamma så var det enbart milkshake vi köpte därifrån, för det var det enda hon tyckte var gott. Och där undrar jag med, varför är maskinen alltid sönder? Borde dom kanske investera i en maskin som håller längre, eller handlar det bara om att \"dom på mörka sidan\" inte kan, eller har förstånd på att sköta den ordentligt? Mera spännande är det också att samma problem är i Sverige. Menar att jag aldrig har upplevt det utomlands. Kanske flax? Nåmen, hur som helst. Min mamma var alltså inte en förspråkare för McD.. Så i Danmark var det ungefär aldrig att jag fick något från stället med den skrämmande rödhåriga mannen.. Men när vi fick, var det lite speciellt och extra ordinärt, ofta kopplat i hop med att åka rullskridskor till den lokala Maccen (saknar mina side-by-sides och varför går det inte att köpa såna någonstanns mera?)

Däremot när jag befann mig i Finland, hände det då och då att vi med min far tog en sväng med bilen och beställde antingen drive through eller inne på restauranten. Lite oftare än med min mamma, men ända så sällan att det var speciellt. Och en hel meny, som helt liten happy meal, och senare riktiga menyer. Då var det egentligen också mycket lättare att beställa en meny. Nu för tiden får man tie frågor om det skall vara med extra det ena och det andra, och för fem kronor mera kan jag få lite till någonting, som sedan är tie valmöjligheter mera.. Så om man är på den mörka sidan skall man inte klaga på kunderna för att dom inte vet vad dom vill ha - när jag beställer en Stor McFeast meny, är det en stor McFeast och inte en stor pluss extra fries och morötter vid sidan. I mina äldre dagar väljer jag helt klart kebab, eller falafel, med massor av vitlök och chili så att jag håller på att döda folk omkring mig med min andedräkt. McD äter jag ungefär endast när jag är utomlands, för då orkar jag inte alltid satsa på den lokala lumska pizza/kebab/burger.
Hursomhelst, i Finland, med faren min, var det alltid i bil vi for till McD. Roadtrip! Något av det bästa som finns.

Så för mig är McD alltså förkopplat med roadtrip och någonting speciellt. Så, om McD skulle börja dyka upp vid alla sortens skidorter skulle jag mista det som just är roligt med McD. För jag vet att jag skulle besöka stället för ofta med tanke på konsumeringen av alkohol.
Något som är oerhört roligt att göra på säsong, är att fara på en liten roadtrip, var man får skratta, ha det roligt, och lyssna på musik, och vara så ivrig på att få sätta tänderna i en burgermeny. Göra en MACATTACK! (Var man är dom där \"irriterande\" grupperna som beställer var för sig och med milkshake i stället för cola osv. och allt skall leveras samtidigt.) Och eventuellt om någon annan har varit nere i dalen och hämtat McD så är det också en fantastisk upplevelse att sätta tänderna i en mikro uppvärmd cheeseburger.
Någonting speciellt.

En traumatisk upplevelse var dengången jag hade lite pengar i fickan och skulle köpa mig en cheeseburger i McD och blev glömd, så ung som jag var, vågade jag inte klaga på att det hade gått över 40 minuter och att många andra hade fått deras stora meny beställningar fast dom stod bakom mig i kön. Han på den mörka sidan gav ingen ursäkt efter att jag, efter över 40 minuter, for och sa att jag inte hade fått min cheeseburger ännu. Så traumatisk att jag helt och hållet inte kan tro på det ännu fast att det är många år sedan.

Tycker klart att burgaren skall vara med gurka. Om folk inte vill har gurkskivorna kan dom ju bara ge dom åt mig.

Tjena Jibberisch! Känner igen mig helt i det du skriver som student och ätandes i Valla rätt ofta, inte fattat varför jag fortsätter för man blir ju lite lätt frustrerad varje gång och undra vad man håller på med egentligen.

Har dessutom haft två rent av nära döden upplevelser på donken nästan i rad. Första var efter sådär 20 timmars resa genom Tyskland till Österrike i maj, vet ingen rekord fart men då ingick bilbyte och laga middag på sammanlagt två ställen hos kompisar så en lugn å mycket trevlig resa. Ja just det förutom donken. Väl nere i Landeck då jävlar vad jag blivit sugen på chees med milkshake, Aldrig velat ha en milkshak så mycket som den gången. Dessutom enda chansen på de kommande två veckorna. Men ta mig(oss) tusan visst är shakemaskinen sönder. Blev ju hemskt besviken då man vart på resande fot i typ 20 timmar bara för denna milkshake i Landeck.

Andra gången var nu efter omtenta-p i augusti, tog bilen hem från tentan och tänkte va gött med cheeseburgare å shake i Vallarondellen på väg till Ryd. Vet är ju en hemskt lång sträcka så det behövs bil:) Sagt å gjort rulla in i driven å ha en bil före. Den står still å inget händer vid beställarboxen. Efter en stund så kommer en från restaurangen ut å hoppa in i bilen, ej mcd-anställd utan en i deras sällskap. Efter ytterliggare en stund så bestämmer jag mig för att bli riktigt osvensk och anmanar lite sydeuropeiskt bilvett och tutar för kan ju inte stå här hur länge som helst, typ hela dagen eller så. De i bilen framför titta ut och ropa att de sagt till dom att vänta där, de har alltså efter typ minst 5 minuter vid boxen inte fått beställa ens.
Börja nästan undra om det är öppet men kollar runt och ser att det är dygnet runt öppet så får lite hopp tillbaka. Till slut så börja bilen framför iallafall rulla och vi kommer till boxen. "Var god dröj så får ni beställa strax" är det första jag får höra. Sen efter en stund så beställdes både cheese och shake, maskinen var tydligen för ovanlighetens skull i brukbart skick, härligt jobbat McD.

Sen kom nästa besvikelse, väntetiden på 10 cheese å två shake blev nog nära 20 minuter, andra bilar fick mat i helt ologisk ordning ska sägas så de som var efter oss fick mat snabbare än vi, känner sig ju lite bortglömd men till slut kom de ihåg oss iallafall. Men sura som vi är ber vi om lite kompensation för inte de bad bara om ursäkt och tyckte allt vi kunde få lite mer än det efter att suttit där i 20 minuter. Sagt å gjort tjejen springer in igen och hämtar kaffe som vi bad om, hon var heltrevlig och tyckte allt vi skulle ringa å klaga för hon var helt uppgiven för tydligen hade hela dagen vart sådan. Vad har Valla McD för chefer egentligen undra jag. Men inte är det färdigt här heller. Medan tjejen hämta kaffe räkna vi burgarna och ta mig tusan du har helt rätt Jibberish, alltid saknas nått, i detta fallet en varm å go cheeseburgare. Så när väl tjejen kommer med vår kaffekompensation känner vi oss tvungna att be om en burgare till. Men hon har fortfarande lite energi kvar så hon springer snabbt in och hämtade en hel påse med cheeseburgare till oss, snyggt, uppskattas:) Summa summarum inget onte om hon som gav oss maten hon gjorde allt hon kunde men resten måste nog rökt dåligt braj av Ryds-kitsen.

Efter denna skräckupplevelse har jag iallafall undvikit Valla donken nu i en hel månad, börja smått känna abstinensbesvär för milkshaken och även cheeseburgarna men än håller jag ut.

Tänkte även försöka svara på några av dina frågor Jibberisch för är förutom brädåkare å student i platta Linköping även burgervändare.

-Varför finns gurkan på hamburgarna? Inte en aning om detta, jag föredra själv färsk gurka.

-Varför är Milkshakemaskinen alltid sönder? Inte heller detta vet jag, men vet därimot att man kan slänga glass i shaken och vise versa om någon tar slut.

-Ingår platina-blondering i anställningsavtalet? Inte oss manliga medarbetare men hur det är med det kvinnliga könet vet jag inte kanske ett fall för Jämo att studera.

-Kommunicerar företagsledningen ut att det handlar om ett service-yrke? Jodå snabbt å trevlig ska det gå, hur arbetarna ska klara säg med att bara ha 45minuters rast per arbetsdag har de inte tänkt på. Kan vara upp till 10 timmars pass.

-Hur ofta byts frityroljan ut egentligen? Detta tro jag ska göra minst en gång i veckan, kanske olika med olika beroende på hur ny utrustningen är.

-Hur vilda är afterworken/jobbfesterna? de jag vart på var riktigt skoj, började brädkarriären på sälen donken, grymt roligt.

-Har McFlurry maskinen används till något annat än McFlurry? Mmm vem vet

-Var går åldergränsen för att få ha ett födelsedagskalas hos er? Detta vet jag inte men McD är väl som vilket imperialistiskt företag som helst, kan de tjäna pengar på dig så.

-Finns the hamburger bandit på riktigt? Bara på McD i Valla, man får ju aldrig någon mat så tro han står i köket nånstans å gömmer sig.

-Har du hörttalas om "animal number 9"? Vad är detta ?????

Hoppas jag lyckades besvara och räta ut några av dina funderingar Jibberisch
Mvh Olof

Vet inte om det är hela snacken om McD som gör att jag inte kan sova i natt, eller om jag enbart har druckit allt för mycket grön te igen i dag..

Fick för mig att om jag någonsinne får barn, så skall jag göra allt i min makt för att ge dom ett dåligt förhållande til McD. Något i stil med att hälla lite laxativa medel i läsken, eller kanske hälla något annat giftigt på burgaren. Såpass mycket att dom inte dör, men varje gång får det dåligt intryck och därför också tycker att McD är dåligt. Hmm, ja, eller kanske göra någonting obehagligt med leksakerna dom får i happymealen. Eller få dom att bli livrädda för den där fula clownen.
Tycker inte att dom ska behöva få samma bekymmer som så många andra har fått av McD.

Färsk gurka på en McD burgare låter helt fel. Om jag vill ha färska råvaror väljer jag caféburgaren/hemmalagad.

Angående frityroljan, så tror jag att det beror på hur mycket det blir friterat, ju mera det friteras, desto oftare skall oljan bytas. Men säkert något i stil med en eller två gånger i veckan.

Och med tanke på att beställa det som redan står klart. Helvete heller, vet inte hur ofta folk från insidan har delat deras hemligheter och berättat att dessa burgare ofta har stått allt för länge. När någon närmast kan kräva att det är det man skall göra som kund.. Då kan jag väl lika bra få dom gratis när dom egentligen borde slängas!

Ofkast sa:
Tänkte även försöka svara på några av dina frågor Jibberisch för är förutom brädåkare å student i platta Linköping även burgervändare.

-Varför finns gurkan på hamburgarna? Inte en aning om detta, jag föredra själv färsk gurka.

-Varför är Milkshakemaskinen alltid sönder? Inte heller detta vet jag, men vet därimot att man kan slänga glass i shaken och vise versa om någon tar slut.

-Ingår platina-blondering i anställningsavtalet? Inte oss manliga medarbetare men hur det är med det kvinnliga könet vet jag inte kanske ett fall för Jämo att studera.

-Kommunicerar företagsledningen ut att det handlar om ett service-yrke? Jodå snabbt å trevlig ska det gå, hur arbetarna ska klara säg med att bara ha 45minuters rast per arbetsdag har de inte tänkt på. Kan vara upp till 10 timmars pass.

-Hur ofta byts frityroljan ut egentligen? Detta tro jag ska göra minst en gång i veckan, kanske olika med olika beroende på hur ny utrustningen är.

-Hur vilda är afterworken/jobbfesterna? de jag vart på var riktigt skoj, började brädkarriären på sälen donken, grymt roligt.

-Har McFlurry maskinen används till något annat än McFlurry? Mmm vem vet

-Var går åldergränsen för att få ha ett födelsedagskalas hos er? Detta vet jag inte men McD är väl som vilket imperialistiskt företag som helst, kan de tjäna pengar på dig så.

-Finns the hamburger bandit på riktigt? Bara på McD i Valla, man får ju aldrig någon mat så tro han står i köket nånstans å gömmer sig.

-Har du hörttalas om "animal number 9"? Vad är detta ?????

Hoppas jag lyckades besvara och räta ut några av dina funderingar Jibberisch
Mvh Olof
Tackar ödmjukast för dina svar, nu klarnade en del.

"Animal number 9" är eller var en myt som uppkom i och med att KFC slutade kalla maten i sina menyer för "chicken". Det talades om att matvaktarna inom den amerikanska regeringen inte längre tillät KFC kalla vissa av sina "meals" för saker som kunde härledas till kycklingreferenser, då de börjat använda sej av en muterad variant av kyckling.

Den muterade kycklingen skulle vara så genetiskt förstörd att den helt enkelt inte var en kyckling längre. Enligt ryktena var den en dregglande liten kötthög med 9 vingar (hence the name). Så att man fick ut så mycket vinge/kyckling så att säga.

http://www.snopes.com/horrors/food/kfc.asp
http://urbanlegends.about.com/od/fooddrink/a/kfc_chicken.htm

Underbar läsning!
Alla har vi haft våra donken väntetider..
Att köpendla är ett måste om man vill komma fram i kön någon gång.
Och att beställa en Mc chicken utan sås.. - Behöver vi gå in på det?

hehe helt underba läsning när kl är efter 1 och man inte kan sova. inte för att man blev tröttare efter detta. Men sjukt kul. Kommer själv från linköping, och mcd i valla kan vara det störst skämtet. gick jb-gymnasiet och ibland kanske inte skolmaten va de roligaste och man tröttnat och tog bilen till mcd. men de va inte ofta som man kom tillbaka i tid till nästa lektion. skulle inte tro att de ingår i någon snabbmatsret precis. Nu vet ja inte när man åt där senast. men skulle inte tro att de dragit sig i kragen senaste tiden. och -Ingår platina-blondering i anställningsavtalet? de är tydligen något som fortfarande håller i sig.

Max_Faktor sa:
Det där måste vara det sjukaste klippet jag någonsin sett.
Jag har läst tråden från början till slut och garvat otaliga gånger. Asnice lektyr det här!
Jibb, stort cred till dig och härliga trådar. Alla hatar dig inte, at least I don't ;)
Nog för att jag utgör en egen folkgrupp (enligt vissa) men men, det ska jag nog inte dra upp här.

WhiteCastle, Detroit, MI. Haket som får McDönicken att ge dig en smått religös syn på kokta, flottiga ursäkter till köttbitar..

MAX & B'K fungerar som måltids-substitut tills den dagen en väl fungerande Taco Bell öppnar i vårt avlånga land. Detta lär dock inte hända förrän skolungarna blir nöjda med skolmaten och miljöpartiet vinner valet på ett löfte om sänkt bensinskatt..

Lappen's i Hedemora btw. Solklart stopp på vägen upp mot våra massiva bergsområden i Sälen/Idre-trakten!

Kan man önska sig att vi får ett gäng Hooter´s restauranger före Taco Bell? 50 wings + en pitcher öl är snabbmat det! Servisen icke att förglömma... :cool:

Beror på hur bråttom man har. Om vi dessutom pratar backnära ställen så är det ju roligare med afterski om det finns gott om öl. Några extra tjejer skadar ju inte heller i skidsammanhang även om det kanske inte blir några poäng i jämställdhetsdiskussioner för just Hooter´s, även om det är väldigt oskyldigt.

Säsongsavslutnings-bump:

Hur har säsongen varit? Några smultronställen att tipsa om? Vad har varit bra? Vad har varit dåligt? Bakom kassan? Framför kassan?

Jag vill höra era snabbmatshistorier från säsongen som gått.

Freestyle grillen nere vid Vm8:an, akta dig för det stället! ineffektivaste snabbmatsstället jag varit på, 30 minuter i kö för att få köpa sig en klen burgare eller korv för ett extremt överpris. Dock så var det typ gott då man fick maten! Fast det kan ju bero på att hungern är den bästa kryddan och ja hunger får man av den långa kön. Mycket effektiv säljningstaktik då man äntligen befinner sig vid luckan gärna beställer ännu mer mat då hungern gott upp i kön..

Apres-board/ski dubbel espresso i vårsolen på terrassen Mc Cafe Schlitters (Zillertal) eller Hohenems. Rocks, och low carb.

Meningslös bump;
Men jag vill bara meddela att jag i sommar besökte Linköping och McDonalds i Valla. Och för första gången, efter 4 års flitigt universitetsanvändande, fick jag maten på brickan innan jag betalat. Jag kunde gå och sätta mig utan att behöva gå tillbaka och hämta en stressad jävla burgare.

För en liten, liten stund, kände jag någon sorts hopp för mänskligheten.

Jibberisch sa:
Amerikat-inspirerad-bump;
(Vägrar låta den dö)

Hann med:
Wendy's
Popeye's chicken
Chick-file-A
KFC
The waffle house
IHOP
Donkin' Donuts
Hooter's
McDonald's
Taco Bell
Dairy Queen
Subway
Arby's
Denny's
Five Guys

Missade jag något smultronställe där borta?

Se https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88091 för viktreferens.
Jag är avis som fan. En av mina drömresor att dra till USA för burger-joint turné.

Burger King är ju en uppenbar miss
Checkers och Carl's Jr
Tony Roma´s för revbensspjäll fast är väl kanske inte fast food direkt.

Sedan ett gäng där jag inte har riktig koll på alla

Senast ändrad:
Gissar att du var på östkusten, men annars hade ju In'N'Out och Fatburger varit givna. Besökte du New York missade du Shake Shack.

Snödjup

Tillbaka
Topp