Topptura runt Stora Sjöfallet runt Kristi Himmelfärd?

Claaaes

Medlem
Hej,
Hur brukar Stora Sjöfallet med omnejd vara för toppturer lite senare i maj? I detta fall den 18-21, då jag är sugen på att åka upp under Kristi Himmelfärdshelgen. Någon som ska dit?

Är detta en period då man normalt sett kan ge sig på Ahkka, om vädret tillåter?

Tusen tack!

Senast ändrad:
Tack så mycket, ja det kanske är Norge eller Riksgränsen man får satsa på!

Lyngen, bör man ha bergsguide om man ska ge sig ut där och få maximalt av upplevelsen?

Narvik, samma sak där, eller möjlighet att hitta snällare åk? Jag var i La Grave senast i februari i år och är nu mer sugen på lugna, mysiga åk, än branta colouirer. Blivit äldre och klokare tydligen :)

För egen del hoppas jag på att komma iväg hit, någon av helgerna innan Kristi himmelsfärd (beroende på väderprognosen).

Tälta vid sjön (22möh). Toppar på 13-1800m. (Snögränsen brukar ligga på 600m så här års)

Den som vill hänga på kan ju höra av sig 🎿 (går även att bo i hytte)

@Hawk100 - hur länge har jag försökt få med dig och @STORPOTATEN ??

Kanske dax för skåningarna att bli ”riktiga” (uppförs-) skidåkare..? @fredw och @PisteCarver ni kan ju samåka och hyra prylar på vägen 👻

Bilagor

• IMG_6327.png
    IMG_6327.png
    188.6 KB · Besök: 131
Senast ändrad:
För egen del hoppas jag på att komma iväg hit, någon av helgerna innan Kristi himmelsfärd (beroende på väderprognosen).

Tälta vid sjön (22möh). Toppar på 13-1800m. (Snögränsen brukar ligga på 600m så här års)

Den som vill hänga på kan ju höra av sig 🎿 (går även att bo i hytte)

@Hawk100 - hur länge har jag försökt få med dig och @STORPOTATEN ??

Kanske dax för skåningarna att bli ”riktiga” (uppförs-) skidåkare..? @fredw och @PisteCarver ni kan ju samåka och hyra prylar på vägen 👻
Har du kollat på Viamichelin hur många timmars bilkörning det är från sydvästra Skåne och dit?
Allt på andra sidan Jotunheimen är väldigt långt bort för oss tyvärr. Men jag hade behövt börja konditionsträna rejält för att kunna hänga med på något sådant. Det var jobbigt nog att i Solheisen staka genom lössnön i Björkskogen efter en bergsiller som du.;)
Även om vår medresenär ”Preben” hade det ännu jobbigare (fastän han bara var hälften så gammal).

Det är en annan ”horisont” härifrån. Sätter jag mig i bilen så är jag i Tyskland efter 2h 45min. Kör jag iväg en morgon kl 8 så har jag kl 18 redan checkat in på ett hotell i vinområdet Pfalz och sitter på en restaurangterass i kvällssolen med ett glas kall Riesling i handen
Kör jag två timmar till så är jag i Alsace, en fantastisk region som ingen borde missa att någon gång besöka. Jag har faktiskt åkt skidor där också!

Nu är våren riktigt på gång i Skåneland, syrenerna håller just nu på att slå ut i trädgården.🥀

Hoppas att du får några fina vårvinterdagar i de norska bergen vid Kristi Himmelsfärd helgen, Ivo. Hoppas att vi ses vid tillfälle igen, det var trevligt när vi var i Norge för en månad sedan.

Senast ändrad:
Vilken drömhytte. Och till bra pris dessutom!
Ska du dit något i maj?
Möjligt det blir en tur dit även om topptursformen är nära botten efter fotskada och covid. Det är en fantastiskt vackert område oavsett om man tar sig upp på topparna eller ej.
Ser ut som det kommit en halvmeter påfyll i området, om ser på Påls instastory

Om någon ska upp till Riksgränsen, Narvik eller Lyngen Kristi Himmelfärdshelgen, har bokat bergsguide och har plats för två personer - hojta gärna till :)

Tillbaka
Topp