Toppturer längst med vägen?

Tänkte i vinter köra ett nytt koncept, kolla vädret och leta efter snön, ta bilen och åka dit för att hika.
Hellre ett eller två bra åk efter en halv dags hike än hård piståkning med enkelt transport upp i lift.
Ännu hellre är dock puderåk med lift upp men detta händer sällan och jag vill göra något nytt.

Letar tips på bra områden där man kan reka från vägen och kan hika direkt från bilen i Norge eller Sverige.
Bor i Småland så det blir en del mil i bil men vill kunna fixa detta på tex en långhelg.
Finns då inte tid att åka runt oplanerat utan behöver specade områden som fungerar för detta.

Mvh och Må snögudarna lägga sina förbarmande händer över vårt avlånga land och bjuda på en fin vit vinter.

Har kört en del på detta vis i Funäsdalen med omnejd, finns en hel del där, mest korta åk men jäkligt fina.

Jarle sa:
Har kört en del på detta vis i Funäsdalen med omnejd, finns en hel del där, mest korta åk men jäkligt fina.
Tackar, Funäsdalen är fint men som du säger, lite korta åk kanske, gillar det området skarpt men skulle vilja ha tips på lite längre åk men ändå nära vägen.

ChristerNykvist sa:
Jarle sa:
Tackar, Funäsdalen är fint men som du säger, lite korta åk kanske, gillar det området skarpt men skulle vilja ha tips på lite längre åk men ändå nära vägen.
Lyngen ska tydligen vara väldigt bra... Duger åt MSP för deras rullar och vad jag har förstått det som går det att tura från vägen

Småland och långhelg, egentligen är det bara södra Norge som finns inom rimliga avstånd, tex vägen norrut över fjället från Hemsedal, har själv kört många fina åk där.
Om du kan tänka dig flyg och sedan hyrbil kan jag varmt rekommendera Narvikområdet, både syd, norr och öst i en radie om ca 10 mil har du fantastiska fjäll direkt från vägen. Lofoten lite norr om Narvik är underbart lite senare på säsongen. Hela vägen mellan Kiruna och Narvik är fin åkning.

Tack för alla svar men är det någon som har koll på området från Trysil upp mot Femundsmarka?
Dit är det lugnt att åka på en dag, är det fler större men fortfarande lättillgängliga fjäll än i tex Funäsdalen?

Uppe i Femundsmarka har du Rendalssölen (ca 10 mil väster om Idre). Visserligen en bit "på platten" från parkeringen till fjället, men det finns en hytta på vägen man kan sova i under helgen. (Turkart Femunden Sör) Annars har du en hel del topptursalternativ i Hemsedal där åken börjar direkt från väg. (Turkart Hemsedal samt boken Toppturer i hemsedal finns på turistbyrån). För långhelg kan dessa alternativ vara rimliga med tanke på avståndet från Småland. Annars är en personlig favorit Sunnmöre men då är det en bit längre att åka.

Tverrfjellet, kanske? 1209 möh. Fyra mil norr om Trysil. Kort men brant. Har ej åkt där själv. Det finns en sommarled (2:a bilden, längst till vänster), man skulle kunna skinna upp. Har ingen koll på släpprisk osv. Kanske någon här som vet mer? Ser inbjudande ut. :)

Skaffa vettiga kartor över de områden du kan tänka dig att köra till. Kolla var det finns mest snö. Fundera på vettiga lines. Det finns så mycket "hikebar" terräng som ingen tänker på. Jag jobbar som hkp pilot och under vintern önskar jag varje dag att jag var "där" istället för i maskinen...

Senast ändrad:
Fred7 sa:
Tverrfjellet, kanske? 1209 möh. Fyra mil norr om Trysil. Kort men brant. Har ej åkt där själv. Det finns en sommarled (2:a bilden, längst till vänster), man skulle kunna skinna upp. Har ingen koll på släpprisk osv. Kanske någon här som vet mer? Ser inbjudande ut. :)

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/6482bf94536e7db70017b901bb26ff38.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/e4864b748e4821834cf93c5094313ca8.jpg[/url]
Jag har aldrig varit där och inte någon lokal kännedom överhuvudtaget men man behöver inte vara kärnfysiker för att se att de stora snöfälten är lavinterräng: rätt lutning, ingen vegetation, ser ut att vara en sluttning som lätt samlar snö i samband med vind.

Sommarleden ser ut att gå väldigt bra upp till trädgränsen men efter det så måste man tänka.

OBS! Jag dissar inte fjället, bara en reflektion på Fred7:s kommentar om släpprisk. Vid rätt tillfälle så är det antagligen jättefint. Är det någon som varit där?

Helg från Småland.
Sverige: Storulvåns Fjällstation tycker jag är bästa alternativet, natttåg nästan ända fram. Bara kort transfer med buss på slutet. Riktiga fjäll, Sveriges populäraste topptursställe. Inte så att det blir trångt, men du kanske träffar lite folk och får chansen att lära dig lite mer?
Kolla Johan Rambrandts bok Friluftsliv i Jämtland
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197641758

Alt Hemavan med flyg från Stockholm. Om du bor i norra Småland kanske det är möjligt? Micke Ekanstams bok, den andra i ordningen.
http://www.topptur.nu/books.asp?pid=2&language=1

Norge: Finns mycket att välja på, sjukt mycket bättre val än en ett kort lavinhäng som man ser på bilden. Ny upplaga över boken 133 toppturer i Norge är på G.
http://www.eksponert.no/product_info.php?cPath=14&products_id=918

Stort lycka till.

Har inte varit i Femundsmarka, bara på svensksidan av det, där finns endel åk, men inte nära vägen. Fler turförslag är Jotunheimen. Grym tillgänghet till riktigt fina toppturer, både korta långa och branta. Området runt Turtagrö (DNT-hytta, norges STF) har bilväg. Likaså Strynfjället lite längre nordväst är toppen för dagsturer, där går stora vägen rätt igenom fjällområdet så det är bara att parkera och ut och gå, många fina toppar att välja mellan.
Om du är intresserad av norsk turterräng kan jag rekommendera friflyt.no ut.no turistforeningen.no

Lite inspiration:
http://ut.no/artikkel/1.7841971

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Fred7 sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/6482bf94536e7db70017b901bb26ff38.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/e4864b748e4821834cf93c5094313ca8.jpg[/url]
Jag har aldrig varit där och inte någon lokal kännedom överhuvudtaget men man behöver inte vara kärnfysiker för att se att de stora snöfälten är lavinterräng: rätt lutning, ingen vegetation, ser ut att vara en sluttning som lätt samlar snö i samband med vind.

Sommarleden ser ut att gå väldigt bra upp till trädgränsen men efter det så måste man tänka.

OBS! Jag dissar inte fjället, bara en reflektion på Fred7:s kommentar om släpprisk. Vid rätt tillfälle så är det antagligen jättefint. Är det någon som varit där?
Haller helt med centralbyrakraten här, fick samma reflextion nâr jag sag bilderna,, kânner själv heller inte till stället, men om Fred7 säger sig inte kunna säga nagot om släpprisken, ska iallafall han halla sig borta fran dylika sluttningar,, jag dissar heller inte fjället som sadant,, men varför inte ta en titt pa omradet kring Rjukan med Gaustatoppen som kronjuvelen i omradet,,

Zakopane i Polen måste ju vara närmaste bergen om man bor i Småland!
Säkert grymt fina turer där och billigt!

Lowe71 sa:
Zakopane i Polen måste ju vara närmaste bergen om man bor i Småland!
Säkert grymt fina turer där och billigt!
Sov du pa geografilektionen i skolan,,,
Smaland-Zakopane,, om vi säger Växjö, södra smaland, till Zakopane,, okey Jag har gjort den resan, 140 mil,, ca 18-20 tim i bilen,,, det finns berg för toppturer närmare,,

Resan mot Norge från Småland går relativt smärtfritt, men åka bil i Norge är både tidskrävande och ibland lite før mycket intressant - då vägarna är ofta dåliga när man kommer lite ut på landet.

Anyway - mitt tips är att förlänga långhelgen till en långvecka och dra till Sunnmörsalperna.
Här finns både riktigt bra topptursmöjligheter, direkt från parkeringen och vägen - inga anmarscher.
Samt att det finns 8 bra skidanläggningar (se alpepass.no) med Stranda Skisenter i Topp.

Vill du veta mer - beställ boken "Opplev Sunnmørsalpane" hos www.eksponert.no en bok
som berättar det du behöver veta om Sunnmöre.

Lycka Till och God Jul

ChristerNykvist sa:
Tänkte i vinter köra ett nytt koncept, kolla vädret och leta efter snön, ta bilen och åka dit för att hika.
Hellre ett eller två bra åk efter en halv dags hike än hård piståkning med enkelt transport upp i lift.
Ännu hellre är dock puderåk med lift upp men detta händer sällan och jag vill göra något nytt.

Letar tips på bra områden där man kan reka från vägen och kan hika direkt från bilen i Norge eller Sverige.
Bor i Småland så det blir en del mil i bil men vill kunna fixa detta på tex en långhelg.
Finns då inte tid att åka runt oplanerat utan behöver specade områden som fungerar för detta.

Mvh och Må snögudarna lägga sina förbarmande händer över vårt avlånga land och bjuda på en fin vit vinter.

Nu är det väl inte så mycket toppturssnö i Funästrakten, ta dig åt Röldal-Voss nånstans i stället. Om det har kommit ny snö efter senaste blås-och tövädret.

Onlytelemark sa:
Haller helt med centralbyrakraten här, fick samma reflextion nâr jag sag bilderna,, kânner själv heller inte till stället, men om Fred7 säger sig inte kunna säga nagot om släpprisken, ska iallafall han halla sig borta fran dylika sluttningar,, jag dissar heller inte fjället som sadant,, men varför inte ta en titt pa omradet kring Rjukan med Gaustatoppen som kronjuvelen i omradet,,
Snälla. Kan du inte sluta leka så jäkla duktig. Rätt tröttsamt att träffa på din typ av person överallt, från gymmet via bensinmacken till vart man än ska. Självklart har inte TS någon koll på släpprisken på den bergssidan han hade intresse av. Det har inte jag, du eller någon annan heller som inte har varit där typ samma dag. Nu hade TS lite "otur" med språket i sin mening, men du behöver ju inte utgå från att han saknar kunskaper. Troligtvis hade han, precis som de flesta andra, tagit sig genom träden upp till trädgränsen för att där göra en bedömning om huruvida det är "säkert" att åka eller inte.

Sedan om du utgår från att TS inte kan något om släpprisk o dylikt varför rekommenderar du då honom att ta sig till platser han kanske inte ens har varit i närheten av?

Antar att Sunnmörsalperna är för långt att åka? Annars klår det det mesta i Sverige med hästlängder, det finns många 1000 metersåk som startar vid bilen. Örsta strax söder om Ålesund är utgångspunkten.

Tillbaka
Topp