Toppturskäk!

Nojlas

Aktiv medlem
Toppturskäk!
Vad har du med dig på toppturen?

Är du som jag, lat och kör lingongrova & mjukost på tub och ett ägg?
Eller något otippat kanske? Gröt? Billys? Fondue? Stenugnsbakad calsone och en kall pilsner?

Jag har så sjukt dålig fantasi... Snälla ge mig några schyssta tips att ta med på toppturen!
Käket ska vara lätt att tillverka, lätt att ta med och gärna välsmakande!

Toppturskäk!
varma mackor... lätt att göra och rätt gott, tips ta pesto och mozzarella i och du ska ha vanligt rostbröd blir bäst så, skinka är också galet gott och ha på...

Toppturskäk!
det som är det nya svarta är en polarbrödsmacka med ett stekt ägg och ett halvt paket bacon i (hårdjävla stekt). Jag kallar den "britten".

Toppturskäk!
kaal sa:
det som är det nya svarta är en polarbrödsmacka med ett stekt ägg och ett halvt paket bacon i (hårdjävla stekt). Jag kallar den "britten".
That's what I'm talking about!!! Stadigt käk som bygger upp sådana stora män som jag...

Toppturskäk!
Tjena det absolut bästa är att ta med frystorkad mat typ real tur mat.sedan värm vatten i termos å ta med en lång sked Klart å betart

Toppturskäk!
Pasta i en burk pastasås i ne halvliters termos häll ihop när det är dags att äta! går bra att dela termosen på 2, 3 blir lite snålt.

Senast ändrad:
Toppturskäk!
Svaret är det självklara! Matthermos med lämplig föda. Exakt vad som är den lämpliga födan är ytterst individuellt, men en del vanliga förslag är snabbmakaroner med ketchup och köttbullar, gulaschsoppa mm... För att göra det hela lite mer spännande kan man även trycka ner lite bananer och choklad. Dessa placeras dock bäst utanför thermosen, om man nu inte råkar tycka om gulasch med banan/choklad. Detta ger ett underbart heltäckande mål för hela dagen. Lite långsammare energi i thermosen och dessutom snabb energi i bananen och chokladen. Maten tar inte alls lång tid att göra, värma lite soppa eller koka makaroner tar ju högst en kvart.

Toppturskäk!
En bagel med ett stekt ägg, majjo, ost och smör samt en Cola att dricka brukar räcka finfint till dagsturerna här i Whistler :)

Toppturskäk!
Eller bara en burk majjo!

Nä men all möjlig mat går att ta med, rester i en plastburk och en gaffel är enkelt och billigt när man råkade göra lite mycket dagen innan.

Toppturskäk!
coscos och varma koppens tomatsoppa som löses upp i medtaget varmt vatten är OK

annars kan du ju alltid lyxa till lingongrovan med en "makrill i tomatsås"-burk

Toppturskäk!
varmkorv med bröd... ner med korven i en termos med varmt vatten. gott, varmt och man känner sig som en riktig bandy-pappa.

Toppturskäk!
Har testat allt ni skriver här och kommit fram till att gårdagens pizza är det bästa. Kolhydrater, mycket fett och salt, allt serverat i en hyfsat aptitlig form. Det fungerar också med en fryspizza men inte riktigt lika bra som en riktig.

Ölen spar man tills man kommer ner, en schysst beska tillsammans med en påse chips när man byter till skor efter turen är svårslaget.

Toppturskäk!
Pastasallad i en matlåda är enkelt och gott. Ha dressing i en separat liten flaska så blir det inte så geggigt. Vemsomhelst klarar ju att sno ihop det och packa ner en brödbit till. choklad, nötter och russin eller baka kakor av söt müsli, smör och honung till efterrätt.

Toppturskäk!
Har några favoriter.

Smörgåsar och Varma koppen.
Varma makaroner (termos) och tonfisk.
Bullens korvar (termos) och bröd.

Annars så tror jag att polarbröd med ägg och bacon kan vara en höjdare, måste prova. :)

Toppturskäk!
En höjdare som fortfarande är enkelt "tillredd". Besök den lokala thai-restaurangen, beställ din favoriträtt, lägg i mattermos och ge dig av. Enda begränsningen är väl egentligen restaurangens öppetttider, passar inte riktigt för morgonturen, om man då inte värmer upp maten med medhavt kök...

Toppturskäk!
Cheeseburgarna i burk som finns på Fjällräven/naturkompaniets outlet i Örnsköldsvik kan ju vara kul att testa...

Toppturskäk!
Undvik cheeseburgarna!! Bättre att köpa riktiga cheeseburgare på donken, spy upp dem i en papperskasse och äta kalla med sked dagen efter...

Att kunna rodda ihoppa lite varm mat brukar alltid vara poppis, biltema har ett hyfsat lätt gaskök som funkar alldeles superbra! Art.Nr. 17-607
Varma koppen och coscos är både gott, billigt och lätt. Real Turmat och liknande är för det mesta både dyrt och mindre gott än alternativen, men visst, man får ju ett häftigt märke på påsen...

Toppturskäk!
Sist hade vi till första middagen: Spagetti och bacon. Till andra potatissallad och karé. Till tredje hade vi spagetti och chorizokorvar. :) Luncherna var precis som du skriver Lingongrova med mjukost och messmör :D

Toppturskäk!
Nu är jag inget stort fan av topptur men dom gånger man har sovit i bilen i en vecka antingen under fiske eller festival så brukar jag bara köra tinade billyz som man käkar, smakar helt okej och kräver absolut inget engagemang från ens egen sida, förutom att tugga å svälja då men efter en vecka i en 40 gradig bil brukar billyz vara rätt lättuggat. Vill man lyxa och har tillgång till bil eller skoter så släng pizzan i närheten av grenröret och kör runt en 5-10minuter

Toppturskäk!
Beror på lite men oftast bara 200 g Marabouchoklad (ca 900 kcal) och vatten om det inte är en längre tur. Beror lite på var jag startar också, dvs om man bor i tält eller utgår från "civilisation".

Toppturskäk!
Bongs köttsoppa... antingen förvärma o stoppa i termos eller värma som ett av målen på en längre tur.
Kompletteras med en portion ostmackor , eller valfritt bröd med valfritt pålägg

Toppturskäk!
För snabb energi är de klockrent med nötter och russin mix, finns färdig eller blanda till själv. Massa energi gott och enkelt!

Toppturskäk!
Variant på varm korv i mattermos är att använda varmvattnet till pulvermos och vips en riktig lunch.
Men vanligtvis mackor, kaffe, vatten, pepparsalami i tjocka skivor, varma koppen, powerbars russin och nötter, chokladkaka mm

idag -8 grader och snö/is på marken.
Snart är vintern här!

/ Fredrik

Toppturskäk!
Jösses vad mycket folk verkar kånka med sig.
För dagsturer brukar jag köra samma som för vanlig skidåkning, dvs några mackor med valfri korv på (alternativt en dubbeljapp/snickers/whatevva om jag glömde mackorna hemma) eller jordgubbssylt och jordnötssmör. Kan vara gott med en liten chokladbit eller något annat att ta när man känner för det.

Aldrig vart på flerdagarsturer men det borde väl vara samma som för vanliga långvandringar, dvs frystorkat och gas/spritkök.

Toppturskäk!
Jarle, är ganska najs att ta med spritkök även på kortare turer (4-5 timmars hajk + nedfärd). Att vara några stycken, gräva en bekväm snösoffa/vindskydd och koka upp lite bullens är helt epic. Då blir det lite mer klassisk skolutflyktskänsla, vilket jag tycker om:)

Toppturskäk!
Heinz_p sa:
Jarle, är ganska najs att ta med spritkök även på kortare turer (4-5 timmars hajk + nedfärd). Att vara några stycken, gräva en bekväm snösoffa/vindskydd och koka upp lite bullens är helt epic. Då blir det lite mer klassisk skolutflyktskänsla, vilket jag tycker om:)
Huvva vad jobbigt. Jag är lite lat av mig och ogillar att bära saker. Åker man skoter till berget i fråga kan man ju alltid sälpa med sig lite ved, korv och ett par kalla, det är inte fy skam :)

Toppturskäk!
Jarle sa:
Heinz_p sa:
Huvva vad jobbigt. Jag är lite lat av mig och ogillar att bära saker. Åker man skoter till berget i fråga kan man ju alltid sälpa med sig lite ved, korv och ett par kalla, det är inte fy skam :)
Tricket är ju att få någon annan att släpa upp skiten...

Spettekaka borde ju vara optimalt ur viktsynpunkt?

Toppturskäk!
Nojlas sa:
Jarle sa:
Heinz_p sa:
Tricket är ju att få någon annan att släpa upp skiten...

Spettekaka borde ju vara optimalt ur viktsynpunkt?
Där har du ju någonting, verkar dåligt om man ser till volymen dock.

Det kanske finns någon från de stora slätterna i söder som har lite mer erfarenhet av denna skapelse, Ola kanske?

Tillbaka
Topp