Topptursområde i Sverige som är åtkommlig med husbil

Jörgen B

Medlem
Vi brukar åka till Norge med husbil och topptura. Men nu när Norge har stängt gränsen får det bli Sverige. Någon som kan ge bra förslag, max ca 60mil från Göteborg där man kan parkera nära ett topptursområde så man kan göra dagsturer från husbilen

60 mil betyder ju typ Sälen i höjd.. vet inte hur mycket toppturer man hittar däromkring. Snöläget dessutom gör det väl än svårare. Skulle gissa att jämtland/västerbtn är vart du behöver komma.

60mil är ingen maxgräns, så nära Göteborg som möjligt. Men viktigaste är att det är bra

Nipfjället/Idre , Fulufjället och Sälen är närmast men misstänker att ni är ute efter mer berg. Storulvån är fränt. Parkeringsmöjligheter och flera bra åk. Riktigt mycket snö där.

Gå upp några timmar tidigare och åk 30 mil extra och parkera i Storulvån, om ni vill ha bra åkning där ni kan utgå från bilen. Finns väldigt mkt runt om i jämtland men få ställen har så kort anmarsch och bekvämlighet som Storulvån om man vill kunna köra bil ända fram. Är det bara en helg ni tänkt dra upp, så kanske de blir lite långt å köra, men en långhelg funkar perfekt. Jag kör ofta dit, har dock bara 60 mil, men funkar perfekt för en långhelg.

Storulvån har jag tänkt på, kanske inte finns något bra ställe längre söderut. så de extra milen kaske är värt det

Storulvån har jag tänkt på, kanske inte finns något bra ställe längre söderut. så de extra milen kaske är värt det

Men beroende på var ni brukar tura i Norge måste ni vara beredda på att skruva ner förväntingarna rejält om ni åker till Storulvån. Visst är det ett helt okej område för att vara i "södra Sverige", men om man jämför med Jotunheimen/Sogndal/Stranda/Romsdalen har ju Storulvån inget att komma med. Men precis som övriga skriver så är det inte direkt bättre ännu längre söderut i Sverige. Om ni är borta länge skulle jag personligen lägga tiden på att åka upp till iaf Kittelfjäll eller Hemavan. Marsliden och Borgafjäll kanske också kan vara något, men dem har jag ingen egen erfarenhet av.

Vi brukar var i Jotunheimen o Haukelisäter, vi får hoppas att Norge öppnar gränsen till Påsk, det verkar vara svårt att hitta något bra i Sverige för en långhelg

Tillbaka
Topp