Tråkiga vibrationer i race-carve skidor

SEMLA

Ny medlem
Hej! Säsongen är över för min del efter en avslutande underbar vecka i Kvittfjell och nu börjar planerna för nästa säsong med ännu mer njutning, men jag har ett I-landsproblem och behöver råd!
Mina Head Supershape Speed (184) funkar perfekt när underlaget är välpistat hårt eller mjukt, men när det blir uppkört och ojämnt får jag vibrationer i skidan och svårt att hålla skäret. När jag åker till alperna brukar jag hyra "race carves" eller "all mountain" skidor av olika märken och upplever samma problem.

Till Kvittfjell tog jag även med mina gamla Fischer world cup GS tävlingsskidor med rejäla raceplattor som jag inte använt på ett antal säsonger för att kunna bränna på i lite högre tempo när pisterna nästan är tomma på folk. Det är en klart märkbar skillnad. Tävlingsskidorna är hur stabila som helst oavsett underlag, men kräver sina lår och hastighet för perfekta skär.

Fråga: Beror skillnaden på tävlingsskidans stabilare/tyngre uppbyggnad eller kan även raceplattan göra sitt för att minska vibrationerna? Används raceplattor fortfarande idag på nya skidor och går det att montera sådant på mina Head? Det sitter något liknande integrerat på mina Head, men betydligt klenare.

Mvh Semla

Yes ... ett par raceskidor är byggda för att köras i hög hastighet på hårt och slagigt underlag och är därför betydligt hårdare dämpade än ett par pist friåkningsskidor. Även plattorna gör sitt och ökar dämpningen ytterligare.

Jag tror inte det går att montera raceplattor på ett par friåkningsskidor med integrerat bindningsystem, däremot finns möjligheten på skidor med "flat" ovansida.

Jag tror inte du kan konvertera dina Supershape till mer dämpade (men jag kan ju ha fel). Alternativet är då att köra raceskidor men som du skriver kan det vara väl "hårigt" i GS variant. Men det finns ju även "butiksracers" som är väldämpade och mer lättflörtade som tex: Völkl Racetiger Speedwall GS Uvo och Atomic Redster Doubledeck 3.0 XT m.fl. som gör ett riktigt bra jobb! (Jag nämner dessa eftersom jag provkört dem och vet att de är bra)

/MM

Senast ändrad:
Platta och bindning gör stor skillnad. Lösningen är ett par FIS SL 165 cm. Funkar utmärkt även i befolkade pister, men man behöver vara vältränad ...

Snödjup

Tillbaka
Topp