Träning inför nästa års skidsäsong!

• Trådstartare Trådstartare Sorabo
  • Start datum Start datum
S

Sorabo

Guest
Ska åka skidor i Åre nästa år med polarna.. Jag har åkt skidor en vecka varje år i kanske 4 år, så är inte så grym.. Sätter 180 på små hopp och så, men nästa gång vill jag lära mig 360, och mer därtill!
Har börjat styrketräna och står på balansplatta några dagar i veckan för att bygga upp starka benmuskler, bra balans och starkt skelett så jag inte skadar mig :D Är det någon som har fler träningstips eller andra tips som kan hjälpa mig inom skidåkningen och för att motverka skador? :) Hur gör ni själva för att undvika skador t.ex?

ett sjukt bra sätt är studsmatta, då bygger du både ben och ryggmuskler.. samt övar på kordination och balans.. sjukt rolig träning är det också.. och så lär man sig hur tricken fungerar innan dom ska göras på snö.. mitt bästa tips alltså;)

för att undvika skador så bör du ju ha Hjälm också och ryggskydd..

ett tips är å köra skidor fast det är sommar:) fram med plast,sopa,vatten å något rör, sen bara kö

Du borde börja åka mer än 1 vecka per år. Då lär du dig nog mer än om du styrketränar på sommaren..

Hur man undviker skador, jadu, skador är ju oftast olyckor och dom är ju ganska svåra att undvika, men en sak som är smart att göra är att värma upp ordentligt samt ha mat i magen innan du börjar åka.
Skydd kan ju också vara nödvändigt.

Men, det viktigaste enligt min åsikt är att ta med sunt förnuft, då brukar man inte skada sig så ofta, men vill man ha roligt och lära sig nya saker så får man nog ta lite smällar.

njaaae, visst styrketräning är bra men eftersom skidåkning handlar mycket om motorik så tycker jag att du ska köpa en skateboard. sjukt bra träning om du kör hårt. speciellt motorik och kondition.

så dra ner på styrketräningen och dra ut och skata!

Skatear redan ibland... Men har hört att sliter en del på knäna, så gör det inte för ofta. Hela knän är ju en förutsättning om jag inte vill skada mig när jag åker skidor :)

jeppenator sa:
ett sjukt bra sätt är studsmatta, då bygger du både ben och ryggmuskler.. samt övar på kordination och balans.. sjukt rolig träning är det också.. och så lär man sig hur tricken fungerar innan dom ska göras på snö.. mitt bästa tips alltså;)

för att undvika skador så bör du ju ha Hjälm också och ryggskydd..
Då får man vara väldigt otränad om studsmattehoppning ska bygga upp benmuskler.

Om du har tillgång till gym fokusera lite extra på ben.
Utfall med skivstång är en gammal och beprövad klassiker.
Benpress likaså.
Oftast är det ju benen som får ta den största smällen under en skidsemester.
Ofta har de balansbrädor som du kan stå på med. Bygger upp de små musklerna runt fotlederna och i knäna.
I övrigt så är konditionsträning typ löpning, cykling, simning inte så dumt de heller.
En god allmän kondition kommer dig till nytta i skidbacken - och utanför!

Jepp, jag tränar knäböj och så på gymmet.. Utfall kör jag dock inte, de bygger inte speciellt mycket muskler plus att de är riktigt påfrestande för knäna!

Sorabo sa:
Jepp, jag tränar knäböj och så på gymmet.. Utfall kör jag dock inte, de bygger inte speciellt mycket muskler plus att de är riktigt påfrestande för knäna!
Bygger inte muskler med utfall? I så fall gör du fel, en av basövningar för ben. Tränar quadriceps, hamstrings och gluteus på ett alldeles utomordentligt sätt. Dessutom använder du i princip alla andra muskler i kroppen som stödmuskler när du utför utfallsövning. Knäet slits inte mer än vid tex knäböj om du gör det på rätt sätt och med rätt vikt.

när vi ändå snackar om träning så undrar jag om nån vet nå bra övningar för att träna upp spänsten (stavning)

ellet sa:
när vi ändå snackar om träning så undrar jag om nån vet nå bra övningar för att träna upp spänsten (stavning)
Är du ute efter spänst så måste du träna explosivt. Känske lite färre reps men explosivare.
Frivändning el knäböj . Mycket hoppträning . Kör studsmatta om du känner för de

zettervall sa:
ellet sa:
Är du ute efter spänst så måste du träna explosivt. Känske lite färre reps men explosivare.
Basket är en bra sport för att träna spänst

Håller med jeppenator Studsmatta är lungt bästa sättet att träna inför vinern XD(förutom vattenhopp och sånt då....)

DanneK sa:
zettervall sa:
ellet sa:
Basket är en bra sport för att träna spänst
tack, de ska jag göra, spelar tyvärr inte basket dock

Tillbaka
Topp