Träning inför och under säsong

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 165306
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 165306

Guest
Planerar för säsong kommande vinter, 18/19, och för att maxa åkningen vill jag vara i så bra shape som möjligt. Ni som har säsongat förut (med kanske mer fokus på åkning än fest), hur har ni gjort? Håller igång ganska bra redan nu då träning och en aktiv livsstil är ett intresse mer än enbart för skidåkningens skull, och då med fokus på både styrka och kondition i olika varianter. Funderar även över huruvida man skulle ”behöva” hålla igång på gym eller dylikt utöver skidåkningen under säsongen? Utan att någon vidare koll egentligen känner jag instinktivt att varierad och förebyggande träning ju också kan vara bra när man påfrestar samma muskelgrupper nerför berget hela dagarna(?).

en bra grundfysik är basen för all rörelse och skadeprevention. normalt lägger man basen i lågintensiv aerob träning 2-3 pass per vecka, komplettera med intervaller kanske 1 gång per vecka och 2-3 tunga styrkepass med i huvudsak basövningar som attraherar många muskelgrupper..

Ett tips för grundträning (utan vikter) är förvarsmaktens träningsklubb (app). Finns massor av pass att välja bland 10-60 minuter, uppdelade på rörlighet, kondition och styrka. Bra att variera så att man inte ”fastnar” i samma övningar. De flesta pass går att göra i en skrubb. Inget gym behövs.

Senast ändrad:
Har du problemområden, exempelvis knän, rygg eller något annat? Bygg upp muskulaturen runt områdena långsiktigt. Jag får lätt knäproblem om jag missköter träningen. Det gäller både försäsong och säsong. Personligen behöver jag gym för att rehab och uppbyggnad ska fungera, men det där är individuellt. Visserligen har jag inget att jämföra med- jag har använt gymmet året runt sedan gymnasiet (för decennier sedan...). Knäsmärtor är för övrigt en vanlig säsongaråkomma.

Tänk på att det inte finns gym på alla orter (eller så kostar kortet en förmögenhet en hellre spenderar på skidor och liknande). Några gånger har jag löst det med gummiband, bosuball och vikter i kombination med uppfinningsrikedom och total frånvaro av skamkänsla (tänk knäböj på glasbalkong med fransk ölback som vikt eller gå i trapphuset upp och ner, upp och ner och så vidare med polare i olika viktklasser på ryggen).

För uthållighet och benstyrka har jag kört denna övning en hel del och tycker att den helt klart har gjort susen! https://www.backcountry.com/explore/train-eccentric-leg-strength-for-alpine-skiing

Under säsong tycker jag förvisso att skidåkningen i sig räcker ganska långt men brukar komplettera med lite vanliga hederliga gymövningar någon gång i veckan, har även lite problem med ena axeln så koncentrerar mig alltid en del på att hålla axlarna starka och då kör jag oftast några lätta övningar med många repetitioner och en tyngre lågreps-övning. Glöm inte bort att kontinuerligt göra några mobilitetsövningar också, det har man igen mycket av!
Slutligen (detta inlägg blev betydligt längre än jag hade tänkt) klättrar jag en hel del vilket jag tycker fungerar bra ihop med skidåkningen då man får hålla igång "linjeval-tänket" och samtidigt tränar hela kroppen på ett kul och utmanande sätt!

Tillbaka
Topp