Tränings tips för ben

Busmagnus

Ny medlem
Tränings tips för ben
Hej alla härliga Freeriders det är Busmagnus här.
Jag undrar om ni har några bra tränings övningar för benen. Jag har försökt hitta några bra övningar där mitt fokus ligger på att träna mina ben explosivt. Men det har inte gått så bra :(
väldigt tacksam för svar :)

Tränings tips för ben
Leta efter friidrotts/sprinter styrkeprogram pa nätet kanske... knäböj, utfallssteg, frivändningar eller var det heter brukar vara bestandsdel även i dem...

Tränings tips för ben
Insanity workout dvderna tycker jag kör väldigt bra träning för skidåkning kanske kan kompletteras med lite tunga benböj om man inte har någon ölmage ;)

Tränings tips för ben
Jag har såna tips. Så jag skickar ett pm med lite matnyttigt för benen.

Tränings tips för ben
Springa på tjockmattor (idrottshallar) -O_O-
Cykla downhill/mtb
Spinning (lite mesigt men det fungerar) :o

Tränings tips för ben
Felixus sa:
Knäböj på balansplatta!
...eller inte.

jag brukar köra benböj, ganska tunga vikter och inte så många repetitioner för att bli stark, både i ben och mellangärde. Hitta ett skönt set trappor och spring/hoppa på alla sätt du kan tänka den för att bli mer explosiv, cykla är bra träning för kondition och skidåkarknän, balanskudde är också bra träning för knän.
Utfall är också fint som folk säger.

Tränings tips för ben
Kör inte knäböj, utfall eller liknande om du inte kan göra det ordentligt. Om du inte kan det ordentligt så kommer det inte göra någon skillnad på dina muskler. Kör maskinerna på gymmet istället. Idiotsäkert. Annars fråga en träningsinstruktör och få tips av honom/henne!

Tränings tips för ben
Borzovhopp
Börja stillastående, hoppa framåt och gå ner med benen som i ett stort utfallssteg. Därifrån skjuter man ifrån, hoppar upp och landar likadant, men med andra benet framåt.

Perfekt för telemarksskidåkning och kan säkert även vara bra för andra skidåkare i förebyggande syfte.

Tränings tips för ben
Klassikern knäböj suger - tunga vikter, hög belastning på rygg och inte så mkt på benen.
Utfall och enbensknäböj är bättre - det är min personliga åsikt.

Jag tycker Mattias Hargin har riktigt bra träningstips på sin blogg. Jag kör en del av grejjerna själv. Kolla in det här: http://mattiashargin.com/traninstips/

Tränings tips för ben
Nojlas sa:
Klassikern knäböj suger - tunga vikter, hög belastning på rygg och inte så mkt på benen.

Jag tycker Mattias Hargin har riktigt bra träningstips på sin blogg. Jag kör en del av grejjerna själv. Kolla in det här: http://mattiashargin.com/traninstips/
Visst har den hög belastning på rygg, men just därför lägger man inte på mer en av man klarar x10 i marklyft ungefär. Att säga att den suger, ja det är ju fel, då den är ultimat om man gör den rätt:)

Tränings tips för ben
Perkal sa:
Nojlas sa:

Visst har den hög belastning på rygg, men just därför lägger man inte på mer en av man klarar x10 i marklyft ungefär. Att säga att den suger, ja det är ju fel, då den är ultimat om man gör den rätt:)
Explosiva övningar förutsätter att man är rätt så vältränad innan i de mer stabiliserade musklerna för rygg och mage samt lite smått på andra ställen. Detta minimerar skaderisken när övningar som är explosiva utförs med hög belastning på ens kropp.

Mattias gjorde ju utfallssteg med extremt mycket extra tyngd i form av vikter såg jag på en av bilderna. Detta förutsätter ju att han var vältränad innan och det var han ju förmodligen. Så kanske man inte helt och hållet ska kopiera hans övningar om man inte har liknande träningsupplägg som han har under ett helt år.

Senast ändrad:
Tränings tips för ben
Perkal sa:
Nojlas sa:

Ok, det var kanske att ta i. Men det är kanske inte den bästa benövningen.
Jag brukar köra lite varianter på knäböj som ryggövning eller uppvärmning - med väldigt låga vikter.
Men för att träna benen köra jag andra övningar. T.ex enbensknäböj, utfall, frivändningar, grodhopp etc etc

Bea: En stark bål och en viss grundfysik får väl kanske ses som en grundförutsättning? Sen får man väl inse sina egna begränsningar och ha sunt förnuft. (Vilket vissa snubbar på gymmet uppenbarligen inte klarar...)

En bra grej för idrottare på alla nivåer är att boka en tid med nån gyminstruktör för tips på ett upplägg.

Senast ändrad:
Tränings tips för ben
I3ea sa:
Perkal sa:
Nojlas sa:

Explosiva övningar förutsätter att man är rätt så vältränad innan i de mer stabiliserade musklerna för rygg och mage samt lite smått på andra ställen. Detta minimerar skaderisken när övningar som är explosiva utförs med hög belastning på ens kropp.

Mattias gjorde ju utfallssteg med extremt mycket extra tyngd i form av vikter såg jag på en av bilderna. Detta förutsätter ju att han var vältränad innan och det var han ju förmodligen. Så kanske man inte helt och hållet ska kopiera hans övningar om man inte har liknande träningsupplägg som han har under ett helt år.
Det beror på vilka övningar du kör, sitter du och kör seated curls på ben tex behöver du ju inte oroa dig direkt.
Men visst att börja köra utfall i 300kmh med en dålig bål är ju ingen höjdare.
Men still, busmagnus det är bara att dra till ett gym och köra det som faller dig i smaken och köra övningarna just exlplosivt, ut och kör lite intervaller så ska det nog gå bra det med

Tränings tips för ben
magnusericsson sa:
Kör inte knäböj, utfall eller liknande om du inte kan göra det ordentligt. Om du inte kan det ordentligt så kommer det inte göra någon skillnad på dina muskler. Kör maskinerna på gymmet istället. Idiotsäkert. Annars fråga en träningsinstruktör och få tips av honom/henne!
Notera detta i din träningsplan. Bra sagt.

Tillbaka
Topp