Transceiver tips,tack!

Kalle74

Ny medlem
Transceiver tips,tack!
Hej,

Står i begrepp att köpa en ny transceiver, men är osäker på vilken jag ska välja. Jag har läst en hel del tester och förstår att de flesta är bra då det gäller sök med ett begravt lavinoffer, men också att de flesta är klurigare att använda med flera lavinoffer. Trots ganska små skillnader i handhavandet och i funktionalitet, så skiljer sig priserna åt en hel del.

Så, nu till de konkreta frågorna.

Är du nöjd med din transceiver? Lista gärna "pros and cons".
Hur mycket har du använt den?
Har du behövt använda den i skarpt läge och hur upplevde du den då?

Tacksam för alla svar!

Transceiver tips,tack!
Senast ändrad:
Transceiver tips,tack!
Jag kör med Pieps DSP och den har fungerat väldigt bra under test med ett offer. Avflaggningen däremot funkar inte alltid helt stadigt. Dock är den rejält stadig och trygg på ett offer. Det är en enorm skillnad jämfört med gamla analoga iaf

Transceiver tips,tack!
Jag kör med en Ortovox F1 och kommer snart att köpa en ny digital då de är överlägsna, speciellt när det är flera under snön. Har tränat med den och när en polare som aldrig sökt förut hittade väskan snabbare än mig insåg jag att de digitala ÄR bättre än de analoga.

Mammut Element är en avskalad version av pulsen och verkar för mig vara vettigaste alternativet, då den kan det nödvändiga men inte har alla extrafunktioner som jag ändå inte kommer att använda.

Transceiver tips,tack!
Är nöjd med min BCA Tracker 2, lätt att använda. Lite knepigt vid flera begravda men tränar man så funkar det! Snabb display också så den hänger med även om du rör dig fort!

Transceiver tips,tack!
Tack för ytterligare tips!

Mammut Element läste jag om tidigare idag och jag har fastnat lite för den. Den tycks vara bra och dessutom vettigt prissatt i Sverige, även i jämförelse med Sport-Conrad.

Tillbaka
Topp