Okej. Då tar vi detta igen.
Varför är transcievers och recco inte kompatibla med varandra?
Det handlar helt enkelt om två olika system som fungerar på en liknande princip. Om man förstår hur systemen fungerar är det lätt att förstå att de inte är kompatibla med varandra.
Så, för att förklara grundligt. Transcievers bygger på att du har en apparat som fungerar som antingen sändare eller mottagare. Det man gör är att man "by default" har sin transciever på att sända en signal. Om någon dras med så slår alla som inte ligger i lavinen över till att ta emot signal, medan den som ligger under lavinen naturligtvis har kvar på att sända en signal. Denna signal ligger på 457 MHz, en numera standardiserad frekvens som gör att alla transcievers fungerar med varandra, på samma sätt som att olika comradios fungerar med varandra, då frekvensen är standardiserad till 466 MHz (om jag inte missminner mig), med lite variationer beroende på vilken kanal man använder.
Recco, å andra sidan, är inget mer än en vanlig diod och en mottagare i princip. Själva recco-dosar man använder för att söka med fungerar som både sändare och mottagare på samma gång. Sökarenheten i recco-system skickar ut en signal på 1 GHz (1000 MHz), som sedan fångas upp av recco-brickan. Själva brickan låter signalen gå igenom en diod (som är ett olinjärt element), och skickar därför ut en signal på 2 Ghz (2000 MHz). Tanken med detta system var att man som komplement till transcievers, eller som svenssonåkare som håller sig i pisten. Därför ville man ha ett system som skulle vara fruktansvärt billigt för den som ska ha ha det på sig, men ändå kunna sökas mycket mycket exakt.
Men bara en diod, såna finns ju i mobiler och massor av utrustning, alltså behöver jag ingen recco-bricka!
FEL! Återigen handlar det om att förstå själva tekniken bakom hur det fungerar. För att få ett system som recco att fungera måste alla signaler vara rena och linjära, fruktansvärt rena för att vara lite mer "korrekt". Insignalen måste vara ren för att dioden annars kommer att ändra på alla övertonar till en frekvens som förmodligen kommer vara inom ramen för vad mottagaren på sökarenheten kommer fånga upp. Utsignalen måste vara ren då det annars kommer ha exakt samma effekt som en insignal med övertoner.
Problemet med detta är att dioderna som finns i mobilerna absolut inte är gjorda för arbeta med dessa frekvenser. Den ruskigt rena signalen som skickas ut av sändaren på sökarenheten kommer därför komma tillbaka med mängder av övertoner och annat skräp, om de ens reflekterar signalen över huvud taget. Anledningen till att man valde så höga frekvenser, trots att höga frekvenser har kortare räckvidd är att det finns väldigt få element som ger störsignaler vid sådana frekvenser. Det därav inte sagt att det inte finns något som ger störsignaler, och det är här problemet med mobiler och andra diod-element kommer. I och med att eventuella signalerna som reflekteras kommer vara smockade med störelement och övertoner kommer sökarna med största sannolikhet tro att det är brus som helt enkelt kan ignoreras.
Hur vet jag detta?
De två personer som stod för den tekniska utvecklingen av recco-systemet har jag haft som föreläsare. Vidare läser jag till ingenjör med inriktning mot elektronik och signalbehandling.
Jag skulle kunna fortsätta att blaja om detta ämne i säkert 3 till inlägg av denna magnitud, men just nu orkar jag inte. Om någon är intresserad kan jag nog skriva en hyffsat lång FAQ om recco. Just say Yay or Nay.