Trasig FFG 16 bindning (weird)

Olindby

Medlem
Hej, min Atomic FFG 16 bindning pajjade medans skidorna stod i min lägenhet. Fjädern bara poppade ut, så gängorna är trasiga, går inte att få in den igen helt enkelt. Någon som hört detta hända någongång? Jag får väl helt enkelt köpa nya bindningar men vill helst inte borra nya hål vill behålla de gammla. Någon som vet ifall Salomons STH 16 och Atomics FFG 16 har samma konstruktion? Hittade inga FFG 16 till bra pris så funderar på STH 16. Ett annat litet problem är att det är häl delen på pjäxan som gått sönder och har stora problem med att få bort främre delan på bindningen, eftersom det är ett starkt lim som används ändast på de främre delarna så nästa fråga är ifall jag kan montera dit STH16 häl del och behålla FFG 16 som främre del? Det gör jag ändast ifall bindningarna har exakt samma konstruktion. Har inga problem med att få bort häldelen. Eller någon som vet hur man kan lösa upp epoxy 24h lim kanske med värme eller liknande? Jag har försökt att skruva bort de främre delarna utan att vara i närheten. Köptes på Alpingaraget och enligt dem verkar det som att jag inte kommer få några nya av någon anledning så orkar inte bråka om det. Många frågor!

Japp har sett samma sak förut oxå.•Sth 16• är samma bindning bara andr färger. Går bra o använda tå delen då det är samma bindning. Pm vid fler frågor.

MVH per

Just ja. Är inte säkert det går o montera i samma hål. Man märker det när man monterar dom, om skruvarna drar eller ej.

Ah, good guy Alpingaraget.
Det låter ju som en konstig grej med bindningen, men du måste ju förklara bättre, annars är det klart att de inte kan reklamera någonting.
Som sagt, STH16 är samma bindning. Atomic har bara använt andra färger på Salomons bindning, vanligt förekommande i bindningsvärlden.
För att lossa på skruvar som sitter med epoxi, värm skruvmejseln med eld eller något annat riktigt varmt och pressa sedan skruvmejseln mot skruven i 10 sekunder. Efter det borde skruva lossna!

Övrigt tips, läs igenom det du har skrivit och korrigera alt. förtydliga. Jag gissar på att många av våra funderingar kan strykas genom ett tydligare förstainlägg.

Sorry var tvungen att skynda mig. Jag har visat bilder och förklarat allt för alpingaraget väldigt noga. Jag kunde inte få någon ny ändå tydligen. Mina frågor jag undrar över är ifall jag kan använda en sth16 häldel på en FFG 16 bindning. Det svaret fick jag tack så mycket. Sorry för ett fummligt inlägg. Tack för tippset om epoxyt.

Jag brukar värma på skruvarna med en lödkolv för att få limmet att lossna. Det går dock inte så bra på det främsta skruvparet, iom att man riskerar att smälta bindningen.

Jag förstår inte hur bindningen kan göra som du säger och bara poppa ut ur gängan dock. Det borde vara en solklar reklamation om bindningen är under ett år (enligt konsumenttjänslagens paragrafer om fel i varan som säger att butiken/tillverkaren måste bevisa att du har brukat produkten felaktigt under det första året). Men eftersom du inte beskriver det hela speciellt ingående så kan man nog anta att personalen på Alpingaraget har gjort en korrekt bedömning. Har du stoppat i en extra 9.20-fjäder?

Mm, jag liksom MnO vill nog inte riktigt släppa detta än... Skulle du kunna ta 2-3 bilder och ladda upp så att vi får se? Personligen så skulle jag som jobbar en del med just dessa bindningar vara väldigt intresserad av vad som faktiskt kan pajja. För det är ju en jäkligt stryktålig bindning!

Själv bytte jag ju bindningar förra året så att jag har en dynafit en duke/guardian och resten sth bindningar, låter konstigt detta...

Jag limmar ett dussin skidor med epoxy varje vinter, och drar av/på bindningar på löpande band.
Om man försöker med skruvmejsel kommer du bara slita sönder skruvarna - gör inte det!
Det absolut enklaste sättet är att lägga skidan på golvet, ta en rejäl skruvdragare och sätta i en rejäl och tillräckligt stor bits (oftast största storleken), ställa sig på knä på skidan, kila skruvdragaren/borrmaskinen mellan låren (för extra stöd ifall att du inte orkar hålla emot), och sen trycka på knappen. (Välj låg hastighet)
Trycker du bara med en 40-50 kilos kraft (eller mer) lodrätt ner kan inget annat hända än att skruven lossnar oskadd.

Hej nej jag har inte gjort något med bindningen överhuvudtagat förutom skruvat upp dinen från 8 till 12. Det som hände var att fjädern på häldelen av bindningen poppade ut. När skidorna stod i min lägenhet utan vidare alltså, inte medans jag gjorde något. Min tanke är att gängorna blev skadade när tillverkaren satte dit fjädern och efter att åkt 2 månader rätt intensivt så pajjade dom. Gängorna är ju av plast sånt går sönder. Jag visade bilder för alpingaraget och förklarade väldigt noga men svaret jag fick var att jag kunde skicka bindningen till dom ifall jag ville, men att jag skulle få betala frakten, jag bor i Frankrike så blir en del, plus att de var rätt säkra på att de inte skulle ge mig en ny bindning det skulle Atomic avgöra så jag kontaktade dom och de sa att butiken jag köpt dem i är ansvarig. Jag har inte energi att bråka om skiten dålig kundsuport är allt jag kan säga. Jag tror helt enkelt jag köper en begagnad bindning byter bara ut häldelen. Fråga gärna mer om ni vill.

Fan dom där alpingaraget verkar ju vara riktigt bra att ha att göra med! Solklart reklamationsfall. Folk förespråkar att man ska köpa i butik istället för på internet och säger att i butik får man i alla fall service. Utan att dra alla över em kamm så kan jag ju säga att sport Conrad gav mig en par helt nya och bättre bindningar efter jag varit dumt och köpt för veka och knäckt skistopper och bakre del på bindningen. Så i just det fallet så handlar jag hellre av s-c än alpingaraget. Även om jag också tycker man ska stödja näringsidkare i Sverige. Förstår inte varför butiker inte fattar att kundservice är vad ALLT bygger på.

Olindby sa:
Hej nej jag har inte gjort något med bindningen överhuvudtagat förutom skruvat upp dinen från 8 till 12. Det som hände var att fjädern på häldelen av bindningen poppade ut. När skidorna stod i min lägenhet utan vidare alltså, inte medans jag gjorde något. Min tanke är att gängorna blev skadade när tillverkaren satte dit fjädern och efter att åkt 2 månader rätt intensivt så pajjade dom. Gängorna är ju av plast sånt går sönder. Jag visade bilder för alpingaraget och förklarade väldigt noga men svaret jag fick var att jag kunde skicka bindningen till dom ifall jag ville, men att jag skulle få betala frakten, jag bor i Frankrike så blir en del, plus att de var rätt säkra på att de inte skulle ge mig en ny bindning det skulle Atomic avgöra så jag kontaktade dom och de sa att butiken jag köpt dem i är ansvarig. Jag har inte energi att bråka om skiten dålig kundsuport är allt jag kan säga. Jag tror helt enkelt jag köper en begagnad bindning byter bara ut häldelen. Fråga gärna mer om ni vill.
Det är väl en självklarhet att du får betala frakten om de inte är säkra på att det är ett reklamationsärende.
Att sport-conrad betalar frakt tillbaka ibland är ju när det är säkert att det blir en reklamation och att de är så de gör sin handel, på distans.

Olindby sa:
Det som hände var att fjädern på häldelen av bindningen poppade ut. När skidorna stod i min lägenhet utan vidare alltså, inte medans jag gjorde något. Min tanke är att gängorna blev skadade när tillverkaren satte dit fjädern och efter att åkt 2 månader rätt intensivt så pajjade dom. Gängorna är ju av plast sånt går sönder.

...

Fråga gärna mer om ni vill.
Din beskrivning av "vad som hänt" förefaller så osannolik att jag förstår varför ingen tar det som reklamation utan vidare.
Som gammal salomonanvändare så kan jag inte ens fantisera ihop en situation där någon klarar av att skruva i något snett så att gängorna går sönder. Inte ens på de bindningar där gängorna är "plast".

Jag skulle väldigt gärna vilja se bilder på "trasigheterna".

-snö
/r

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Olindby sa:
Det är väl en självklarhet att du får betala frakten om de inte är säkra på att det är ett reklamationsärende.
Att sport-conrad betalar frakt tillbaka ibland är ju när det är säkert att det blir en reklamation och att de är så de gör sin handel, på distans.
Sport.Conrad har flera fysiska butiker i Tyskland, samtliga större än Alpingaraget. Det är alltså inte bara distanshandel.

snorkel sa:
LawndartGustav sa:
Sport.Conrad har flera fysiska butiker i Tyskland, samtliga större än Alpingaraget. Det är alltså inte bara distanshandel.
Fast nu bygger ju inte sport-conrads grundidé eller affärsidé på markbutikerna utan på näthandeln.

Upp med bilderna nu, jag vill också se!

BTW borde du kunna gå till någon lokal shop och networka lite försiktigt och höra om dom inte kan skicka in ditt reklamationsärende. I annat fall vänligt be om någon lämplig adress, kanske finns en i frankrike, så du kan skicka grejerna direkt till Atomic. Meningslöst att skicka dom hela vägen till sverige för att de sen bara ska vidarebefordras till något annat land (gissar jag).

Hej har nu lagt upp en bild på den trasiga delen hoppas det hjälper. Det är alltså gängorna i plast delen på bindningarna som har gått sönder eller blivit utslitna pga att hela fjädern poppade ut, formodligen var de skadade sen innan jag köpte skidorna och bindningen. Ifall jag försöker skruva in fjäderna igen så poppar den bara ut på samma sätt så bindningen är trasig, går inte att laga. Verkar som att alpingaraget går med på att jag köper en bakdel av dem det funkar bra bättre än att köpa en helt ny, skulle egentligen få en ny utan kostnad men verkar inte funka enligt dem. Bilden finns på länken nedan.

view.php

Är du helt säker på att fjädern är korrekt instucken i "hanen" och att du "träffar av" gängorna när du skall skruva ihop?

Det går inte ens att skruva in fjädern den poppar ut direkt den har ju varit inskruvad i 2 månader på 12 i Din och sedan poppade den ut. Så allt är i princip förstört i bindningen finns ingen möjlighet att få in den på ett säkert sätt ifall den redan poppat ut en gång. Har testat själv och bett experter testa, alla hävdar att den är trasig.

Ja då är det väl så.
Men gängorna såg ju inte trasiga ut på bilden(som iofs inte inbjöd till zoomning) så jag tänkte jag skulle fråga.
Relevanta bilder för den här tråden hade ju varit närbilder på gängorna och/eller de skadade delarna.

ha en bra vinter!
/r

Olindby sa:
Självklart kan inte Alpingaraget bekosta frakt Frankrike - Stockholm.
Att Atomic inte vill kännas vid det låter dock märkligt, antar att du talade med svenska agenten? Ring till franska, om det är där skidan är. Man brukar oftast få stå för frakten själv, fram tills dess att reklamationen är godkänd.

rabbit sa:
Ja då är det väl så.
Men gängorna såg ju inte trasiga ut på bilden(som iofs inte inbjöd till zoomning) så jag tänkte jag skulle fråga.
Relevanta bilder för den här tråden hade ju varit närbilder på gängorna och/eller de skadade delarna.

ha en bra vinter!
/r
Det går inte att visa det på bilden för att gängorna i plasten blev utslitna när fjädern poppade ut. De är inte borta eller helt trasiga bara utslitna så man inte får fäste när man ska skruva in fjädern. Ifall den har poppat ut en gång så finns det ingen chans att få in den igen och att åka runt med den bindningen skulle vara väldigt farligt. Angående att kontakta Atomic så pratade jag med svenska agenter men hann inte nämna att skidan ens var i frankrike innan de hävdade att de inte hade något med det att göra, att jag skulle kontakta affären jag köpt dem i. Det var det ända svaret jag fick. Men det är väl så att man kontaktar affären man köpt dem i. Går ett par skor sönder så ringer man inte till addidas man går till affären man köpt dem i.

OK. Jag har tidigare kunnat reklamera direkt till tillverkaren/agenten då jag hänvisat till att produkten varit köpt i ett annat land.

Så skicka ett mail till frasse-atomic. Du har inget att förlora.

Senast ändrad:
Generellt sett så är butiker ganska dåliga på konsumenträtt. Ofta får man helt enkelt ställa lite krav. Om du handlat en produkt i en fysisk butik i Sverige och sen åker till Frankrike är det ganska logiskt att du får stå för frakten till Sverige. Däremot kanske man kan göra en deal med butiken och skicka den direkt till tillverkaren, med tanke på at de lär göra det ganska direkt.

en vanlig missuppfattning är också att tillverkaren har nån form av roll i det hela. Rent teoretiskt är det en avtalsrelation mellan dig och butiken och det är däremellan frågan ska avgöras. Vad en tillverkare i ett annat land anser är egentligen ganska irrelevant. Tvisten mellan dig och butiken ska avgöras i enlighet med svensk rätt. Sen att tillverkaren kan ha en uppfattning om att du använt dennes produkt på ett felaktigt sätt kan bli relevant i tvisten. Men bara det faktum att tillverkaren anser att du varit oförsiktig räcker självklart inte. Att en skidbindning går sönder efter 2 månader då den bara varit utsatt för normal skidåkning är ett fel i vara och ska därför godkännas av butiken som reklamation. (Jag utgår självklart från att det som sagts i tråden stämmer)

I vissa fall kan man som kund ha större lycka hos tillverkaren direkt och det kan finnas många sätt att få ett bra utfall men att butiker väldigt ofta hänvisar till tillverkaren när det gäller reklamationer i ett avtalsförhållande mellan dig och butiken gör mig smått frustrerad.

Verkar ha löst sig med alpingaraget nu. De meddelade mig att de skickar en bindning utan kostnad ändast frakten och det funkar för mig har inget problem med alpingaraget längre verkar vara en bra affär måste ha blivit något missförstånd första gången jag pratade med dem bara men allt är löst nu. Tack så mycket för all hjälp jag fått.

Tillbaka
Topp