Trasig K2 HardSide 09/10

frejjsan

Ny medlem
Trasig K2 HardSide 09/10
Någon som upplevt något liknande?

Verkar som att limningen har gått upp mellan det översta lagret och det underliggnaden.

Har dragit iväg ett mail till Sport-Condrad, får se hur "tur" man har. Har bara kört 6 skiddagar totalt varav 4 var tur, med ett åk vardera.

Har mailat försäkringsbolaget också för att kolla med dem om det täcks.

Trasig K2 HardSide 09/10
Det ser ju ut som att skruvarna från bindningen inte har hållit fast i själva kärnan utan endast i toppbelaget. Vem monterade?

Trasig K2 HardSide 09/10
Håller med Mulleson, ser ut som bindningen dragit loss toppskiktet. Ser ut som en klockren reklamation mot den som monterat, SC?

/MM

Trasig K2 HardSide 09/10
SC monterar ej dynafit bindingar vad jag förstod, dessutom fick jag ett par felmonterade därifrån förut, som alla andra, så jag tänkte jag tar det säkra före det osäkra och monterar på Alpingaraget.

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag har låtit SC montera Dynafit FT12 åt mig vid två tillfällen. Inga problem! Men det hjälper ju inte dig nu. Knalla över till Alpingaraget med din skidor och hör vad de säger.

/MM

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag har frågat dem innan beställningen, och det har sagt OK! Jag har angett skomodell och storlek, kan förenkla att det är en sko de har i istt sortiment (Dynafit Titan).

Skulle inte tro det är ett problem att få "comfortbindningarna" som FT12 monterade där häldelen går att justera. Montering av någon av de riktiga lättviktsbindningarna där hälen inte går att justera kräver dock att den aktuella skon finns på plats.

/MM

Trasig K2 HardSide 09/10
Mina sidestash släppte lite i laminatet mellan "sidewallen" och belaget (5 dagars åkning)
vart på någon sten, reklamation medgavs ej.

Var dock lätt att laga :)

Trasig K2 HardSide 09/10
Ajdå, skall snart till att montera FT12 på Sidestash. Väntar dock på rostfria inserts för att kunna flytta bindningen till andra skidor så man enkelt kan frakta 2 par och snåla in på både plats och bindning. Insertsen skall tydligen också sitta bättre än skruvar men det lär ju inte hjälpa om de bara fäster i toppskiktet.

Kan det möjligen vara att de borrat för grunt och det blivit spänningar i skidan?

Trasig K2 HardSide 09/10
Kanske har de borrat för grunt, vet ej.

Revolutionrock: Vilka medgav ej reklamation, de som monterat bindningarna? Eller va det kanske samma företag.

Josh: Fler än jag som upplevt detta med dynafit och K2?

Trasig K2 HardSide 09/10
Själv har jag inte varit på någon sten, men hur lätt är det att bevisa... :/
Har dragit iväg mail till SC, får se vad de svarar, ska också kontakta Alpingaraget.

Så nu återstår bara att vänta och se!

Trasig K2 HardSide 09/10
En intressant fråga är om Dynafitbindningen utsätter skidan för större påfrestningar än en "vanlig" alpinbindning. Det har ju varit en del snack om detta i allmänhet och i synnerhet i kombination med K2 Hardside/Sidestash. Någon som vet mer?

/MM

Trasig K2 HardSide 09/10
Frambindningen på Dynafit tar kanske större andel av torsionskrafterna än på en vanlig alpinbindning?

Smalare skruvmönster än andra bindningar ger större hävstång? En ren spekulation, har inte mätt och jämfört.

Trasig K2 HardSide 09/10
Hasse_Lindborg sa:
Så klart det inte reklamation om du har varit på en sten...
Nej, men förväntade mig att det skulle hålla bättre!
var en "liten smäll"
:(

"backcountry" serien verkar vara känslig mot smällar, tycker att de borde tåla lite :|

Belagen verkar tunna o stålkanter känsliga mot stötar

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Revolutionrock sa:
Hasse_Lindborg sa:
var en "liten smäll"

"backcountry" serien verkar vara känslig mot smällar, tycker att de borde tåla lite :|

Om jag fick en reklamation och det märks att du har åkt på en sten så skulle du inte få reklamera. Spelar ingen roll vilket märke. Och nu skriver jag som butikssäljare. Har reklamerat många skidor i Schweiz men aldrig fått igenom en stensmäll. Och kommer förmodligen aldrig få igenom en sådan då det är "ovarsam" åkning.

Trasig K2 HardSide 09/10
Hasse_Lindborg sa:
Revolutionrock sa:
Hasse_Lindborg sa:
var en "liten smäll"

Om jag fick en reklamation och det märks att du har åkt på en sten så skulle du inte få reklamera. Spelar ingen roll vilket märke. Och nu skriver jag som butikssäljare. Har reklamerat många skidor i Schweiz men aldrig fått igenom en stensmäll. Och kommer förmodligen aldrig få igenom en sådan då det är "ovarsam" åkning.
Gjorde ett försök i vart fall...

K2 backcounty serie verkar ha ovanligt dålig hållbarhet!
Roliga skidor dock...:)

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Revolutionrock sa:
Motivera det? Har aldrig haft en reklamation på den serien överhuvudtaget sen den kom ut. Om du kör på en sten så som du har gjort enligt bilden så är det normalt för vilken skida som helst att delaminera så där. Kanten trycker ju upp sidewallen och då har den ju ingenstans att ta vägen och med andra ord så går något sönder då. I ditt fall släppte kanten från side wallen.

För övrigt går det att laga det där utan större bekymmer och att åka på de skidorna resten av säsongen skall inte vara några problem...

Trasig K2 HardSide 09/10
Hasse_Lindborg sa:
Revolutionrock sa:
Motivera det? Har aldrig haft en reklamation på den serien överhuvudtaget sen den kom ut. Om du kör på en sten så som du har gjort enligt bilden så är det normalt för vilken skida som helst att delaminera så där. Kanten trycker ju upp sidewallen och då har den ju ingenstans att ta vägen och med andra ord så går något sönder då. I ditt fall släppte kanten från side wallen.

För övrigt går det att laga det där utan större bekymmer och att åka på de skidorna resten av säsongen skall inte vara några problem...
observera att det är bara vad jag tror, hur skadan har uppkommit, men ser dock inga tecken efter en sten...

Jag tycker att belag och kanter ska tåla lite påfrestningar! Har haft skidor som vart hållbarare!

Man går igenom belaget vid minsta sten (eller liknande)! Vilket jag tycker är helt kasst! Belaget känns tunnare/mjukare än än hos andra märken. kanske försöker de spara vikt, vad vet jag :rolleyes:

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
:mad:Tjena.
Har precis samma fel på mina k2 hardside med dynafit ft12, nu 8/1. Trodde nästan det var min bild. Har mailat sport-conrad, men de hävdar att de inte står för skadan pga de levererat skidan o bindning omonterat.
Jag lämnade in mina skidor o bindnigar till dynafits återförsäljare här i sverige, för montering. Känns ju som han borde veta hur de ska monteras. (ska kontakta honom)
Nu har mina skidor också spruckit i första lamineringslagret, under tå delen på skidan. Men det verkar som de spruckit djupare in i kärnan vid skruv infästningen vid bindningen.
Har mailat till k2, så får se vad som händer nu. Surt som fan med nya skidor.
Bara åkt 4-5dgr i pist, skidorna helt oskadda.

Trasig K2 HardSide 09/10
Det känns inte alls kul om sportconrad inte vill godta reklamationer, då jag själv har råkat ut för exakt samma sak. Mina dock efter endast en enda dag åkning i pist, utan att vara på några stenar eller något (utöver det grus/småstenar som kan dyka upp i alppisterna). Har mailat sportconrad, de bad mig skicka bilder, men jag har inte haft möjlighet då jag just nu befinner mig i Åre på min brors skidor.

Jag har dock varit inne på en oberoende butik (Mountain Air i Verbier) och butiken som monterade bindningarna åt mig (Alpint i sthlm) med skidorna. Båda sa att det beror på tillverkningsfel och att jag skulle reklamera, Mountain Air rekommenderade mig att vända mig direkt till K2 och Alpint att jag skulle vända mig till SC. På Alpint började de dock att fråga ifall skidorna var köpta i Sverige, för att de i sådant fall skulle kunna sköta reklamationen. Lägger man därtill till att grabbarna på Alpint har monterat en rejäl hög med dynafitbindningar i sina dagar känns det som att det är en batch från 09/10-serien som det har hänt något knasigt med. Det finns ju trots allt fruktansvärt många som kör denna kombination utan några som helst problem...

Trasig K2 HardSide 09/10
36-2409_l.jpg

20070813-golvskydd_tving.jpg

Trasig K2 HardSide 09/10
Kul.... Fast, tja.. det är väl det man får köra i slutänden.

Fast Sport-Conrad har backat lite nu, när jag mailat att dynafiten är monterad av fackman och kvitto finns.
Nu vill de ha ner skidorna för att kolla skruvhål o skruvar.
Ngn som vet hur det funkar med frakt? Skulle man få ut det som garanti så borde jag ju inte behöva stå för frakten.... el?

Trasig K2 HardSide 09/10
Men shit ... Är ni tre som helt oberoende råkat ut för samma sak kan det ju inte vara annat än ett tillverkningsfel! Samtliga skidor från SCs 09/10? Uppenbar reklamation! Ge er inte!

/MM

PS! Jag körde 20 dagar med Hardside/Dynafit förra säsongen, inte minsta tendens till en sån här skada. DS

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Om ni påtalar saken och samtidigt påtalar att ni vet om varandra kan ju inte K2 hävda att just ert fall är "unikt"... det är nu ni kan ha nytta av ett forum... ;)

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag kommer i alla fall nämna att jag vet två personer som råkat ut för exakt samma sak när jag mailar på måndag (och förmodligen ringer också), hoppas att det här löser sig. Skulle vara grymt tråkigt att inte kunna dra till Narvik i påsk pga något sånt här. Om någon drabbad vill ha mitt namn eller dylikt som referens är det bara skicka ett pm med motsvarande uppgifter till mig :)

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag har fått till svar från SC

"we can offer you a new pair of skis for a godwill-price. Please let us know in which skis you are interested in,
because your Hardside is already sold out."

Har ej mailat tillbaka ännu! Varför vill man ge rabatt om felet inte är ens eget?

Har kontaktat K2 också, väntar på svar.

Sjukt konstigt!

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Tja, köp ett par nya skidor för "good-will"rabatt om den är riktigt bra, laga dina Hardside och var glad eller sälj dem...

Jag skulle lätt kunna köpa ett par lagade Hardside om bara priset är satt därefter. De är ju bättre än nya då, liksom.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Jag tror inte det här går att laga på ett enkelt sätt eftersom bindningen uppenbart inte fäster i skidan som den borde göra. Jag har inte riktigt koll på hur skidor är uppbyggda, men visst är de normalt förstärkta under bindningen för att sånt här inte ska kunna hända? Det tär ju uppenbart att det inte bara är toppskiktet som spontanlossnat utan att det är bindningen som dragit loss det. Som jag bedömmer det är skidorna "skrot".

@frejjsan
Det ska inte vara ditt problem att Hardside 09/10 är utsålt ... Erbjud dig att ta emot ett par 10/11 istället!

/MM

EDIT: En god idé är att låta någon som har koll på skidor titta närmare på det hela. Varför inte gå till Alpingaraget och be dem titta på vad det kan vara som är fel. Om det skulle visa sig att SC verkligen sålt någon form av andrasortering har de säkert inget emot att konstatera det. Faktum är att det är just i sånna här situationer som det visar sig att internethandel inte är det bästa alternativet. Men jag har själv köpt 4 par skidor och en hel del annat från SC under de senaste åren ... /MM

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Jo, det vore det bästa, att höra med experter. Dock så bor jag inte i Stockholm, men det är ju inte omöjligt att ta sig dit... :/

Får se vad de säger... Annars får man ta och köpa nya, nu när € är låg.

Trasig K2 HardSide 09/10
Hasse visslar lite och bläddrar bland sina papper och bilder på skidor från S-C genom åren och vet en hel del mer angående detta... Men sådant kan ju förekomma ibland ;)

Trasig K2 HardSide 09/10
Hasse_Lindborg sa:
Hasse visslar lite och bläddrar bland sina papper och bilder på skidor från S-C genom åren och vet en hel del mer angående detta... Men sådant kan ju förekomma ibland ;)
En härlig vinterdag och indikation (bekräftelse) på att SC säljer andrasortering, kan det bli bättre? ;)

/MM

Trasig K2 HardSide 09/10
Hasse_Lindborg sa:
Menar du att S-C medvetet säljer skidor som har så uppenbara fel som att bindningen inte går att få fast i skidan? Hur har dom i så fall kommit över dessa skidor... har dom vittjat soprummen hos tillverkarna?

Trasig K2 HardSide 09/10
Att få köpa ett par skidor från goodwill-pris skulle inte jag köpt (no pun intended), vi är tre pers som har exakt samma fel på exakt samma skida från exakt samma butik. Vi har monterat på olika butiker, alla som är certade dynafitsäljare. Det här är ett direkt tillverkningsfel och ska garantiersättas! Att det ens är strul med detta gör att jag kommer undvika sportconrad i framtiden, fyfan.

Tillbaka
Topp