Trasig K2 HardSide 09/10

Trasig K2 HardSide 09/10

@Vattendroppe
Det här med Dynafit "power plates" är intressant. Tycks mig som det kanske inte är skidorna som det är fel på utan konstruktionen av Dynafitbindningarna som tycks vara en risk oavsett vilken skida de monteras på. Jag har inte hört talas om dessa "power plates" tidigare men hittar följande efter en snabbgoogling http://www.wildsnow.com/4309/dynafit-bindings-radical-2011/ . Någon som vet mer?

/MM

EDIT:

This new piece is a great addition whenever a DYNAFIT TLT VERTICAL FT is
mounted on skis wider than 90mm at the waist. The Power Plate helps transfer
maximum power to the ski, and helps spread that power over a larger area
(width of transmission area increases over 30%). Increasing power transmission
to the ski leads to better control.

Saxat från www.dynafit.com

Låter ju som Dynafit upptäckt en brist i bindningskonstruktionen nu när användningen av Dynafit på feta skidor och vid hård körning har ökat ...

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
snorkel sa:
Låter som att du får nya lagg gratis.
Som sagt, så länge jag inte behöver lägga ut mer pengar så är jag nöjd!

Mountain_Man sa:
@Vattendroppe
Det här med Dynafit "power plates" är intressant. Tycks mig som det kanske inte är skidorna som det är fel på utan konstruktionen av Dynafitbindningarna som tycks vara en risk oavsett vilken skida de monteras på. Jag har inte hört talas om dessa "power plates" tidigare men hittar följande efter en snabbgoogling http://www.wildsnow.com/4309/dynafit-bindings-radical-2011/ . Någon som vet mer?

/MM

[...]

Låter ju som Dynafit upptäckt en brist i bindningskonstruktionen nu när användningen av Dynafit på feta skidor och vid hård körning har ökat ...
Jag tycker också det här med Power Plates verkar intressant, det är underligt dock, då det finns många som kör med fetare skidor och dynafit utan några som helst problem (bland annat du själv ;) ). Något jag också skulle vilja veta med Power Platsen är hur mycket de väger. Om de lägger på allt för mycket vikt till själva konstruktionen känns det ju inte särskilt skoj...

Trasig K2 HardSide 09/10
Yo ... inga tendenser till brister på mina skidor ännu och nu har jag omkring 20 skiddagar på dem ... men hade jag vetat att det fanns Power Plate när jag monterade hade jag köpt till! (Har tydligen kommit först i december 2010)

PP tycks vara en förstärkt/breddad platta (infästning) för tådelen, kan knappast tillföra någon viktökning av betydelse. Låter som SC tänker ta dina "gamla" bindningar, montera med PP på ett par sprillans Hardside. Inget att tveka på, be dem snabba på! Ange vilken skomodell och skostorlek du har så att bindningen blir korrekt monterad (om du inte redan gjort det)!

/MM

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Mountain_Man sa:
Yo ... inga tendenser till brister på mina skidor ännu och nu har jag omkring 20 skiddagar på dem ... men hade jag vetat att det fanns Power Plate när jag monterade hade jag köpt till! (Har tydligen kommit först i december 2010)

PP tycks vara en förstärkt/breddad platta (infästning) för tådelen, kan knappast tillföra någon viktökning av betydelse. Låter som SC tänker ta dina "gamla" bindningar, montera med PP på ett par sprillans Hardside. Inget att tveka på, be dem snabba på! Ange vilken skomodell och skostorlek du har så att bindningen blir korrekt monterad (om du inte redan gjort det)!

/MM
Power platesen är väldigt nya, ja.

Jag hoppas att SC menar som du tror, i vilket fall det inte är något snack om saken precis som du säger! Jag kan nämna att jag kompletterade mitt mailsvar strax efter att jag hade skrivit i tråden (då jag skarev min andra del av svaret hade jag lite bråttom, och jag insåg att den delen inte blev något vidare informativ). För att undvika ev. missförstånd, då engelskan inte alltid är perfekt, så var jag dock fortfarande lite tillbakadragen och ställde lite frågor. Mitt kompletterande svar finns nedan, jag hoppas på att få svar från dem så snart som möjligt!

Myskillen sa:
I wrote the second part of the reply in a hurry, and just thought that I might make it a bit more informative. The power plates could be an option, as long as I get the skis replaced. However, it depends how much the power plates would cost, and how much the power plates weigh. I cannot seem to find any information about either anywhere (I guess this has to do with the power plate being a pretty new piece of dynafit equipment). I also need to check if my local shop can do mounting of the power plates, since I have understood that you do not do mounting of dynafit bindings (it shouldn't be a problem though, since they're a dynafit certified retailer and service partner, but I still want to check to be sure). Or if you could supply mounting of the power plates+bindings this could also be an option.

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag uppfattar det som att de godtar din reklamation och erbjuder dig nya skidor samt montering av dina bindningar med Power Plate (finns ju inget direkt skäl till att byta bindningar). Jag tycker absolut du ska låta SC montera (de har monterat både mina Hardside (förra säsongen) och Sidestash, inga problem). Om det skulle hända igen är det en stor fördel om de har monterat. Skicka dem uppgifter om dina skor och be dem snabba på ...

/MM

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag har fått samma svar! =)

Så nu får vi se vad som händer. Tråkigt nog så hinner jag inte få några skidor innan jag drar till Kanada, på måndag. :(

Men hoppas ändå på nya skidor!

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag kunde inte hålla mig och ringde ner till S-C alldeles jättenyss. Såhär ligger det till (det här har just blivit en bra dag)!

Power Platesen är endast en liten plastdetalj, så vikten är helt försumbar (15 gram per par), anledningen till att jag blev fundersam var för att jag hade missförstått konstruktionen. S-C hade inget problem med att ordna med monteringen, då de hade en Zzeus inne i samma sullängd. S-C har fått nya skidor av årsmodell 10/11 till mig, jag behöver inte betala något för Power Platesen frakten tillbaka eller monteringen. Skidorna skickas imorgon!

Vad som kan vara intressant att veta är att de har haft samma problem med skidor från Rossingol och Dynastar, och vid diskussioner med skidtillverkarna (K2, Rossingol och Dynastar) och Dynafit har de kommit fram till att det här problemet med största sannolikhet beror på bindningarna snarare än skidorna. Samtliga tillverkare tror att PPs löser problemet, men S-C bad mig att återkomma med hur jag tyckte att PPsen fungerade (och självklart återkomma om jag har problem med delaminering igen).

Det här ser ju ut att lösa sig till sist :)

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
(Frågan är om det hade löst sig bättre om du betalat dubbla priset för grejorna? En fundering på förekommen anledning bara.)

Skönt att det verkar lösa sig i alla fall. Har någon erfarenhet av motsvarande fel med andra skidmärken?

Trasig K2 HardSide 09/10
Powerplatesen är ett plastmellanlägg för att stödja "vingen" som sticker ut på sidan av tåbindningen. Tydligen så flexar denna vinge litegrann vid stora påfrestningar, speciellt om du kör med tådelen i låst läge. Ramlar du med bindningen i låst läge så är det bl a denna del som flexar så pjäxan lossnar ändå. Med powerplates så blir det alltså farligare att åka med bindningen i låst läge då den inte lossnar lika lätt.

Mina med FT12 och inserts monterade Sidestash har inte delaminerat men däremot så fick jag en ny Dynafit Manasluskida av Topptursbutiken efter att ena skidan delaminerat förra säsongen monterad med FT12.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Låter som ett lyckligt slut! SC tycks ha hanterat detta på ett korrekt sätt, långsamt ... men korrekt! Vad jag förstått får du nu nya skidor utan att det kostat dig något och SC har stått för frakten i båda riktningar. De har allt koll de där tyskarna trots allt ... ;-)

Någon som har Power Plate? Monteras de i befintlig hålbild? Känns som jag kan ha nytta av ett par.

/MM

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10

@MM: Helt korrekt, ja! Har inte behövt betala något mer än vad som drogs från mitt konto första gången och kommer få nya hardsides :) Som jag har förstått det förändras hålbilden inte alls av power plates, men jag kan återkomma med mer detaljer om det när jag fått de nya skidorna! Om du kollar på bilden på wildsnow ser det ut som att PPsen inte monteras under bindningen alls, utan snarare sitter mellan själva bottenplattan och 'tådelen'.

När jag kommer hem ikväll kanske jag postar en utförlig förklaring till varför PPs borde hjälpa :)

Trasig K2 HardSide 09/10
Mailade också idag!

De har skickat nya med UPS nyss! Har fått kolli ID =)

Kanske kanske kanske hinner jag få skidorna innan måndag!

@Snorkel det va va de sa till mig också, men efter ett kort mail om min situation så "hittade" de ett par Power Plates. =)

Lär dock få montera i Kanada, eller om jag hinner ta mig till Stockholm på lördag får det bli där.

Trasig K2 HardSide 09/10
snorkel sa:
Mailade med SC, de får hem Power Plates om två veckor.
Jag vet, jag snodde åt mig deras sista par ;)

frejjsan sa:
@Snorkel det va va de sa till mig också, men efter ett kort mail om min situation så "hittade" de ett par Power Plates. =)
Haha, då får jag se om jag får ett mail nu imorn eller så där de förklarar att de var tvugna att låta power platsen gå till en annan kund som hade bråttom, och att jag kommer få vänta två veckor XD

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
ska också få grejorna nästa vecka ngn gång.
Samma lösning m power plates. Även lagat ett pat teleskopstavar som jag reklamerade.
S-C har tagit sitt ansvar efter tjat, men väl där, så tycker jag de sköter det snyggt.
Jag kommer handla av dem fler gånger.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Har fått mina skidor nu, tyvärr har jag inte någon användning av dem, då jag dragit till Kanada, men lyckades köpa ett par begagnade K2 Hellbent. Så nu väntar jag bara på pjäxorna som är borta någonstans mellan Frankfurt och Calgary. =)

Trasig K2 HardSide 09/10
Idag fick jag en leverans!
2qn12ly.jpg

Och den här bilden är till MM som undrade över power plates! Här syns tydligt att de inte ändrar hålbilden, de sticks i princip bara under vingarna och över själva "basplattan" på bindningen :)

2hp2fdk.jpg

Trasig K2 HardSide 09/10
Bindningsskruvarna är för korta, de räcker inte ned i träkärnan?!
När jag monterar bindningar bukar jag gå till min lokala skidverkstad och plocka i hans skruvlåda och välja längre skruv än vad som levereras till bindningen, känns som de där futtiga millimetrarna de sticker ut inte ger något förtroende. K2 konstruktionen behöver nog den rutinen, verkar vara ett ganska tjockt lager som delaminerar från träkärnan, en 6-7 mm ser det ut som, nästan vad originalskruvarna sticker ned i skidan.
Och ju bredare skidor desto högre moment.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
powdercowboy sa:
Bindningsskruvarna är för korta, de räcker inte ned i träkärnan?!
Om du tittar på mina bilder ovan så ser du klart och tydligt att skruvarna sticker ner en bra bit i träkärnan. Dynafit själva vet dessutom att längre skruvar förmodligen skulle lösa problemet, men längden som skruven sticker ner i skidan är standardiserad, varför de inte kan göra längre skruvar utan att ev. få problem. Nej, jag tror att det räcker med att bredda basen, precis som Power Plates gör och som den nya Radical-bindningarna för fetare skidor kommer ha by default (eftersom du talar om bredare skida -> högre moment, vilket stämmer helt och hållet borde du också komma till slutsatsen att PP minskar momentet väldigt mycket :) ).

Och ja, skidorna är gjorde i Kina. Jag tror däremot att antagandet att K2 blandar in barnarbete i sin tillverkningsprocess är väldigt osannolikt, det får du väldigt gärna återkomma med källa på!

Tillbaka
Topp