Trasig "skidnos" efter 5skiddagar

Bahampe

Medlem
Efter fem skiddagar ser skidan ut såhär. Är det något att gå tillbaka med till affären eller är det acceptabelt? Det är en völkl rtm 80 (12/13) inköpt för en dryg månad sen i en svensk butik.

Själv tycker jag inte frågan är om det är acceptabelt eller inte, utan om det är lättare/snabbare att fixa själv än att åka till butiken och övertyga dem om att fixa det.

Om det inte räcker med en ny skruv (ser inte på bilden om skadan är större än så) så måste det väl ändå räcka med en ny skruv och lite lim.

Senast ändrad:
Primary sa:
rabbit sa:
dra in en ny skruv och skidan är som ny.
ser inte ut att hjälpa då det ser ut som att skidan har spruckit vid skruvhålet!

Reklamera
Det stämmer att skidan har spruckit vid skruvhålet så att dra i en ny skruv lär inte fungera. Lämnade in skidan idag och väntar på svar.

Om det tar lite tid för butiken att fixa det spelar mindre roll för mig då jag har ett till par skidor som jag kan köra

Senast ändrad:
Helt rätt att gå tillbaka med dem. Den mer intressanta frågan för oss övriga är väl dock vad som orsakat skadan. Om du åkt normalt och de spruckit så ska ju butiken åtgärda utan diskussion. Om du däremot dammat i en bergvägg så får man nog leva med att saker går sönder...

Pillard sa:
Helt rätt att gå tillbaka med dem. Den mer intressanta frågan för oss övriga är väl dock vad som orsakat skadan. Om du åkt normalt och de spruckit så ska ju butiken åtgärda utan diskussion. Om du däremot dammat i en bergvägg så får man nog leva med att saker går sönder...
Bara kört pist 5 dagar i Bad gastein förra veckan (torsdag-måndag) så inga bergväggar eller klipphopp

Bahampe sa:
Pillard sa:
Bara kört pist 5 dagar i Bad gastein förra veckan (torsdag-måndag) så inga bergväggar eller klipphopp
Däremot så är det oftast inte pga bergsväggar eller klipphopp som gör att skidor går sönder sådär. Det vanligaste är att man kör in i stolpen som lifkortsavläsaren sitter på så även om man inte tycker att man åkt in i något i offpisten eller pisten så kan det ändå bli som det blivit för dig.

Säger inte att det är därför din skida gått sönder men det kan även vara därför.

Völkl brukar vara schysta med reklamationer om det om det är något produktfel.

Men om de tar din skada, så måste jag nog säga att du bör köpa minst en trisslott.
Att du kört 5dagar i pisten tvivlar jag inte alls på.
Men som en annan skarpsynt redan sett, så har skidan spruckit vid hålet där skruven till och det kan inte hända vid vanlig piståkning, okej visst kan allt hända, men tror du får en meteorit i skallen före skidan spricker sådär.
Mest troligt är att du kört in i något, eller att de ramlat och slagit i något hårt eller, vilket du faktiskt kan hoppas, det är att flygbolaget misshandlat dem i sin hantering. Där skulle du kunna försöka få hjälp.

Så är det en liten butik med dålig koll, så kan de kanske få igenom det, är det däremot en butik som är kunnig på skidor så tvivlar jag på att du får igenom reklamationen.

Så där kommer trisslotten in, får du genom den, så köp lotten direkt :)

Det borde ju faktiskt gå att utreda ganska enkelt. Om metallskenan är oskadad framtill så skulle ju det tyda på att skidan inte har fått stryk. Man ska ju också ha i åtanke att konsumentköplagen definierar fel i vara som något som går sönder trots normal användning. Här har jag själv bråkat ganska friskt några ggr och fått igenom reklamationer som "butiks-folk" tycker är galna men t.ex. så ska ett par skidor tåla normal skidåkning utan att gå sönder, ett par goggles ska gå att använda i snö och ett par löparskor ska tåla normal löpning typ. Gör de inte det så är det fel i vara, om inte säljaren eller någon annan tydligt påpekat att t.ex. dessa goggles inte tål snö och väta eller motsvarande.

Som sagt... Det där har inte skett utan ganska mycket våld. Jag tycker det ser ut som den har fastnat någonstans och du har rykt loss den.

Inga problem att laga dock.

Tillbaka
Topp