Trix för lös grovkornig kanonsnö?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Avverkade några timmar i Romme Alpin i går. I den hårda pisten gick både jag och skidorna som ett spjut ... men i den grovkorniga "lösa" kanonsnön har jag stora problem.

Hur ska jag tänka? Från ett rent och fast skär i den hårda pisten blir skidan orolig och instabil och jag tappar all kraft i skäret. Är det bara att gilla läget eller finns det något universaltrix?

/MM

Senast ändrad:
Jo, 195 cm med dubbla titanallager plöjer genom allt utan minsta tvekan ... även plogande huvudfotingar. ;-) Men jag kan ju hänga på spärren!

Tack för tipset!
MM

Tror att det är kanonsnöns kulform som gör att skidan tappar stabilitet och styrning, innan snön har sintrat beter den sig lösa kulor, vanlig snö hakar ihop sig av sig själv. (Antar att du tänker på den snön som ligger löst bredvid kanonerna)

Noterade just samma sak själv när även jag var i Romme Alpin i går

@Neoh
Romme sprutar ju i stora högar av snö som de sedan breder ut i backen med pistmaskin. Den här snön tycks vara rejält grovkornig (läs isig) och det översta upprivna lagret blir grovkornigt och löst. Det är det här lagret jag har svårt för (jag hatar det) eftersom det får mig att känna mig som en nybörjare, jag tappar både skäret, balansen och stoltheten! :-)

/MM

Senast ändrad:
Vete tusan om ens Kuro rår på det, dom fixar allt annat.
Men jag brukar vänta en till två dar så snökulorna hinner frysa i hop, då det är som du säger MM, näst intill förnedrande att åka i skiten.

//GC

Neoh sa:
Den som är i storleken som äpplekart? (2-4cm)
Nej, snarare som löst grus eller hagel ... några mm i diameter. Eller kanske lite större, åker till Romme i morgon och kollar, fast nu snöar det så problemet är förhoppningsvis löst det naturliga vägen

/MM

Tror att det samma fenomen, lösa kulor gör underlaget instabilt, fast jag lutar mig mera på gymnasiefysiken änn skidteori, har inte så många åkdagar bakom mig...

Ska också till Koppslahyttan i morgon...

Jag var också i Romme, fast idag (måndag). Långa skärande fesiga svängar biter inte på kulorna, bättre i såfall att köra lite löst mellan svängarna och trycka till ordentligt när du väl svänger. Det behövs inga monsterskidor för det. Gläd dig åt kulorna, dom fostrar oss till bättre åkare än sån där trist manchester.

Körde i dag i liknande före i Branäs stora backe
Kan konstatera att Hendryx PH 182 rådde på detta före betydligt bättre än Armada TST 192.

//GC

Jag har ägnat ytterligare praktisk studietid i ämnet och kan konstatera att det går alldeles utmärkt att trycka på snävt i fallinjen, däremot har jag vissa problem (läs stora) att runda upp i större fartdämpande svängar. Är nog ärligt talat mycket en teknikfråga ... jag hamnar helt enkelt i baksätet allt för lätt. Jag gör helt klart något fel när jag tappar det distinkta greppet från det hårda underlaget och skäret blir odistinkt, jag jobbar vidare.

/MM

Som jag ser det finns det två sätt att handskas med denna "rullsnö" som vi kallar den.

A) Åk rakt ner.
B) Gå in och fika.

@chrillelille

Den nya Våffelstugan är en pampig byggnad, någon form av korsning mellan kyrka och lada. Hade våfflorna varit lika stora som det är högt i tak hade det varit något ... nu är det bara "för mycket".

Nej håll dig till den gamla Toppstugan som fortsätter att leverera i absolut världsklass både när det gäller miljö och fika/mat. Passa på att ta din fika före 11.00 då barnfamiljerna börjar drälla in, men det känns lugnare nu än tidigare, sannolikt tack vare Våffelstugan.

Annars rekommederas Cafe't nere vid anläggningen. Dessbättre klart underskattat vilket innebär att det nästan alltid är lugnt där. Busschafförernas favorit. En tallrik soppa eller en Panini till lunch är klart godkänt.

Något annat du undrar över?

/MM

Mountain_Man sa:
@chrillelille

Den nya Våffelstugan är en pampig byggnad, någon form av korsning mellan kyrka och lada. Hade våfflorna varit lika stora som det är högt i tak hade det varit något ... nu är det bara "för mycket".

Nej håll dig till den gamla Toppstugan som fortsätter att leverera i absolut världsklass både när det gäller miljö och fika/mat. Passa på att ta din fika före 11.00 då barnfamiljerna börjar drälla in, men det känns lugnare nu än tidigare, sannolikt tack vare Våffelstugan.

Annars rekommederas Cafe't nere vid anläggningen. Dessbättre klart underskattat vilket innebär att det nästan alltid är lugnt där. Busschafförernas favorit. En tallrik soppa eller en Panini till lunch är klart godkänt.

Något annat du undrar över?

/MM
Hehe lite go nyårssarkasm. Näe jag tänkte mest snöläget. Är det bra med snö i alla backar? Antar att det inte är nåt utanför i skogen..

Bara någon centimeter natursnö om ens det efter dagens töväder. Romme Alpin har dock tryckt på bra med kanonsnö den senaste veckan och har öppet 13 pister (dom räknar lite skojigt på en del ställen). Riktigt bra förhållandena i de öppna pisterna (åtminstone om man tycker att rullsnö är en stimulerande utmaning). Hur det kommer att se ut framöver är helt beroende av vädret. Men helt klart värt ett besök, en dag eller två. Om inte annat kan man ju tillämpa trix A och B i kombination! :-)

/MM

PS! Det har inte varit rullsnö i alla pister och den har säkert minskat markant med dagens väder ... många pister har varit riktigt bra! :-) DS.

Senast ändrad:

@Mountain_Man kan säga att det var ett jäkla slit att bygga den.... All jäkla natursten som är på byggnaden, har man minst varit och lyft upp 5 gånger per sten.
Ett tips är om man ska jobba som hantlangare för en stenhugare. Så kolla så att det inte är Sveriges lataste.....
Råka på det och att den var en Bjursing.....

A-B

Edit: Här skulle det varit en bild från Toppstugan i RA med kaffe & kanelbulle ... men tekniken var inte riktigt med mig. Riktigt bra i backarna igår (1 januari). Säkert bra i dag också, men +5, regn och blåst är inte så inspirerande.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp