Tur till puder?

nisse4

Medlem
Tur till puder?
Hej
Har blivit sugen på en setup som funkar bra i pist, diverse offpistförhållanden och som man kan köra som längst halvdagslånga turer med, där vägen ned är det viktiga och turen mest ett nödvändigt ont.

Är en 183cm lång, 95kg fet, bra åkare. Föredrar puder men det är ju inte alltid lätt att hitta. Sysslar inte med hopp, rails, snurrar, cannabis el dyl. Kör nu på ett par 192cm långa armada tst som jag är riktigt nöjd med, men då det kostar en del att smälla på turbindningar och 192cm känns väl långt tänkte jag lika gärna köpa något nytt. Har kört ett fåtal turer på hyrda 178cm cham87 som var helt ok i puder, men tst är klart roligare.

Demade i helgen ett par lagg, och tyckte völkl katana 184cm, kendo 177cm och opinion 108 charger 186cm stod ut med grymt isgrepp och rolig åkning. Det var dock stenhårt så vänder mig till forumet för råd om hur bra de här är för tur och offpist, skillnader i känsla mellan skidorna eller om ni har andra tips.

Nästa fråga blir längden - har hittat vettiga erbjudanden på katana i 177 och 191cm och undrar väl om 177 är för kort för att vara rolig nerför - gillade ändå kendon - och 191 för otymplig uppför, bland träd och pucklar. Samma fråga gäller väl för opinion

Tur till puder?
Hört mycket gott om opinion 108 charger, hade jag inte vart fattig student hade jag nog köpt dom eller vanliga 108an. Iom att verkligheten är sån att jag tyvärr är fattig student fick det bli ett par down skis CD114, fick hem dom igår och dom känns riiiktigt bra! Monterade nån cm framför rec mounting tror jag dom blir riktigt fina i pisten oxå! Vänta till julrean så borde du kunna få loss dom för typ 400Euro. Skulle absolut säga 190cm +/- nån cm för din längd och vikt på den typen skida!

Tur till puder?
Skulle också säga Katana 191 cm med din vikt och längd.
Jag själv är 185 lång, 74 kg, kör med 195 cm, nemas problemas.

Tur till puder?
nisse4 sa:
Hej
Har blivit sugen på en setup som funkar bra i pist, diverse offpistförhållanden och som man kan köra som längst halvdagslånga turer med, där vägen ned är det viktiga och turen mest ett nödvändigt ont.

Är en 183cm lång, 95kg fet, bra åkare. Föredrar puder men det är ju inte alltid lätt att hitta. Sysslar inte med hopp, rails, snurrar, cannabis el dyl. Kör nu på ett par 192cm långa armada tst som jag är riktigt nöjd med, men då det kostar en del att smälla på turbindningar och 192cm känns väl långt tänkte jag lika gärna köpa något nytt. Har kört ett fåtal turer på hyrda 178cm cham87 som var helt ok i puder, men tst är klart roligare.

Demade i helgen ett par lagg, och tyckte völkl katana 184cm, kendo 177cm och opinion 108 charger 186cm stod ut med grymt isgrepp och rolig åkning. Det var dock stenhårt så vänder mig till forumet för råd om hur bra de här är för tur och offpist, skillnader i känsla mellan skidorna eller om ni har andra tips.

Nästa fråga blir längden - har hittat vettiga erbjudanden på katana i 177 och 191cm och undrar väl om 177 är för kort för att vara rolig nerför - gillade ändå kendon - och 191 för otymplig uppför, bland träd och pucklar. Samma fråga gäller väl för opinion
För dig, Scott Scrapper 115, 189 cm med kingpin.

Tur till puder?
Har bestämt mig för v-werks katana. Frågan är väl vilka bindningar jag ska ha, beslutsångest nu.. Åkningen blir väl kanske 60-30-10 pist-offpist-topptur, och jag går nog inte mer än 1000 höjdmeter på en dag. Har också ett par tecnica cochise, som jag visserligen kan skaffa techinserts till, men som ju ändå väger bra mycket mer än lätta toppturspjäxor, och jag har inte tänkt byta ut pjäxorna inom nån närmare framtid. Vill kunna stå på som vanligt i pisten, ha turförmåga och behålla korsbanden. Blir mycket Åre, så bra förmåga i hårt före är väl tyvärr viktigt..

Har kingpin, beast, duke och f12 som alternativ. Några råd med tanke på kravbilden? Förlorar jag något i åkningen med de nyare techbindningarna jfr med ram? Har tidigare turat på olika rambindningar och tycker väl de funkar ok, men har aldrig testat tech

Tur till puder?
nisse4 sa:
Har bestämt mig för v-werks katana. Frågan är väl vilka bindningar jag ska ha, beslutsångest nu.. Åkningen blir väl kanske 60-30-10 pist-offpist-topptur, och jag går nog inte mer än 1000 höjdmeter på en dag. Har också ett par tecnica cochise, som jag visserligen kan skaffa techinserts till, men som ju ändå väger bra mycket mer än lätta toppturspjäxor, och jag har inte tänkt byta ut pjäxorna inom nån närmare framtid. Vill kunna stå på som vanligt i pisten, ha turförmåga och behålla korsbanden. Blir mycket Åre, så bra förmåga i hårt före är väl tyvärr viktigt..

Har kingpin, beast, duke och f12 som alternativ. Några råd med tanke på kravbilden? Förlorar jag något i åkningen med de nyare techbindningarna jfr med ram? Har tidigare turat på olika rambindningar och tycker väl de funkar ok, men har aldrig testat tech
Jag kör nog ungefär samma proportioner som du. Nu på Beast tycker jag att det funkar bra men jag tyckte inte att Dynafit Radical funkade alls.

Det jag dock tycker man kan konstatera är att viktskillnaden uppför blir enormt påtaglig. När det gäller bindningen är det ju inte egentligen bindningens vikt som avgör utan det faktum att du slipper lyfta den alls. Det tyckte jag var som natt och dag när jag kom från Duke.

Huruvida du märker något åkmässigt är nog väldigt individuellt. Det finns ju folk här som kan ha långa utläggningar om hur de upplever skillnad i kontakt mellan helt vanliga alpinbindningar också. Jag har aldrig upplevt det och för min del räcker bara att den inte tjuvlöser.

Tur till puder?

@nisse4
Låter som Marker F12 skulle passa dig som en smeck:D
Turade med min bror i vintras. Han trampade glatt på ett flertal dagar i sträck med sin Marker F12, -och den dag vi hamnade i ett skidsystem fungerade de precis som vilken bindning som helst.
Bindningen passar både hans Alpinpjuck, och de mer turinriktade pjäxorna.
Viktar du ditt turande till 10% tror jag denna bindning blir en bra avvägning/kompromiss.nisse4

Senast ändrad:
Tur till puder?
Almen1 sa:
@nisse4
Låter som Marker F12 skulle passa dig som en smeck:D
Turade med min bror i vintras. Han trampade glatt på ett flertal dagar i sträck med sin Marker F12, -och den dag vi hamnade i ett skidsystem fungerade de precis som vilken bindning som helst.
Bindningen passar både hans Alpinpjuck, och de mer turinriktade pjäxorna.
Viktar du ditt turande till 10% tror jag denna bindning blir en bra avvägning/kompromiss.nisse4
Jag vet också folk som åker på F12 och är nöjda. Ska man dock vara krass så är ju vinsten gentemot t.ex. Dukes ganska marginell. Tittar man på vikten du ska lyfta i varje steg går de ju 2,5 -> 2,0 -> 0,0 om man tittar på Duke -> F12 -> tech Därmed inte sagt att det inte går att knalla utmärkt på F12or eller Dukes, det går jättebra. Men skillnaden är markant mot tech.

Så när du tittar på kompromissen får man ju konstatera att tech är överlägset uppför. Sen får man vikta hur viktiga uppför- respektive nedföregenskaperna är och den svåraste frågan är väl faktiskt att avgöra hur stor skillnaden är nedför. Detta skiljer sig markant mellan olika tech-bindningar och det blir väldigt avgörande av din åkstil.

Min poäng med hela det här inlägget är alltså att det är helt omöjligt för nån annan än du själv att avgöra vilken kompromiss som är lagom, vi kan dock erbjuda lite erfarenheter i hur mkt de faktiskt skiljer sig åt. Jag personligen tycker inte att jag tappar något nämnvärt utför med Beast medan nån annan tycker att det är helt oåkbart.

Tur till puder?
Jag har åkt kingpin, radical 2 och beast 16, och tycker helt klart de är fullt åkbara i pist, däremot är de lite meckiga att kliva i och ur. Tror de flesta skulle rekommendera dig en rambindning med bara 10% tur på schemat.

Senast ändrad:
Tur till puder?
Precis som @herrgård har jag god erfarenhet av tech med 5 olika par skidor med enbart techbindningar (från 76mm i midja på skidorna, till 113mm) i garaget. Men med 10% tur-ambition av den totala åkmängden, och troligen inte mer än 1000höm per tur så känns en lätt rambindning mer aktuell i min rekommendation...
(OM man inte drivs av ett starkt teknikintresse, och utrustningsfokus/nyfikenhet, vilket man inte skall underskatta).

Fördelen med en rambindning är även att
@nisse4 inte behöver fundera på olika sulor till sina befintliga pjäxor..

Tur till puder?
Du funderade aldrig på Armada Kufo 103/108 med tanke på att du gillar TST?
Lite längre än dig och några kilo lättare och kört på ett par 186 cm 103:or med Radical FT 2.0 som en puderturare denna säsong, väldigt fin setup som även fungerar i pisten.

Snödjup

Tillbaka
Topp