Turbindningar?

TexMurphy

Ny medlem
Turbindningar?
Altså inte bindingar som ger tur utan för att gå toppturer med. ;)

Jag kör mina Solly 914 på DIN 9.0 och det funkar perfekt för min åkning.

Jag vill vara noga med att påpeka att jag kör på DIN 9 eftersom det tycks råda lite väl mycke DINtestosteron i vissa trådar om bindningar.

Även att jag väger in på 110kg så kör jag altså på DIN 9 och får aldrig några tjuvsläpp och dom löser ut när jag craschar, perfket. Jag kör till 80% offpist med dom.

Skidorna jag har dom på är ett par Goodha 114or.

Funderar på att skaffa lite topptursprylar och börja gå mera.

Har inte helt bestämt mig hur jag skall lösa det hela.

Ett alternativ är ju snålvägen med trekkers till dom skidorna jag har.

Ett annat alternativ är en helt nytt skidkit med både nya skidor och nya bindningar.

Jag vet att dom flesta kommer säga Duke men jag tycker Duke är förbannat dyra och inte säker på om jag verkligen behöver en DIN 16 binding. Om du kommer svara Duke så får du f-n motivera det jäkla bra.

Första frågan om Duke. Gäller "Marker DIN == Solly/Look DIN + 2" även för Duke?

Har Baron samma fjädrar som Duke?

OM svar JA på båda ovan vadför Duke före Baron?

När det gäller Naxo, Diamir och Dynafit hur ligger deras DIN skalor jmf med Solly/Look?

Naxo NX-22 med sin DIN 13 vore det ett alternativ?

Missar jag några bindingar eller har jag fått med dom märken som finns att välja på???

Vad kommer till 09/10??

Tack på förhand.
Tex

Turbindningar?
Naxo:s NX-modeller kan du stryka direkt, de flexar sjukt mycket i sidled. Då är fritschis bättre.

Duke/Baron är ju ett alternativ. Dyra - tjaa, var kostar andra randonnéebindningar?
Bra prestanda utför och de funkar ganska bra uppför. Dock börjar folk få problem med tåplattorna, och från markers sida verkar man vara sjukt ovillig att ta hand om sina kunder...
Fritschis är lättare, men inte lika stabila som dukes.
Trekkers är enkelt och billigt, men värdelöst på skrå och väldigt tungt.
Dynafit är ett ytterligare alternativ. Mkt lätt, bra prestanda uppför och stabila i sidled. Men det kräver nya pjäxor, och grejjerna är ganska dyra.

För och nackdelar med alla alternativ.
Min åsikt är att alla valen egentligen är skit, för alla val kommer med nackdelar och begränsningar!

Behövs lite mer parametrar för att ge kloka råd;
Vart ska du topptura?
Korta turer till toppen (typ 30min-2h) eller heldagsturer?
Ska skidorna bara användas som topptursskidor eller till annat?

För övrigt: http://www.dinsetting.com/

Senast ändrad:
Turbindningar?
Det som Nojlas inte nämnde var att Baron har mer plast och enbart går till 12, så det är INTE samma fjädrar. Plasten och det naturliga glappandet är anledningen till att många väljer Duke...

Turbindningar?
Nojlas

Är väl lite som du säger att alla alternativ är mer eller mindre skit.

Men toppturerna kommer nog till största del vara under 4 timmar. Heldagsturer kanske det blir på längre sikt men det är nog mer realistiskt med 2-4 timmar.

Var? Har inte planerat nästa års resor än men alternativen är väl dom vanliga Sverige, Norge, Kanada och Österrike. Dock så känns det som att det garanterat blir turer i Sverige eller Norge om jag åker dit. Österrike är mer kanske och i Kanada blir det nog bara att bära på ryggen.

Sen är det just det där med om skidorna skall användas till annat. Det är en komplexare fråga. Jag skulle vilja ha en skida runt 90 midja som ersättare till min Karma. Altså en all mountain skida att ha med mig på resor till tillexempel Österrike då det blir en del pist åkning med släkten och en del offpist åkning. Men sen vill jag även ha en tur skida. Det är inte alls säkert att det här blir samma skida.

Så både ren turskida med en turbindning och en allmountain med en duke finns som alternativ.

En av orsakerna till att jag är lite avigt inställd mot Marker är att jag vill hålla mig borta från K2/Völkl/Marker familjen. Men visst är det så att det är enda alternativet så får det väl vara så.

Kommer inte Solly eller Look med någon Duke konkurent, alternativt någon av randonee bindningstillverkarna med Duke konkurenter?

Tex

Turbindningar?
Nojlas sa:
http://www.dinsetting.com/
Huvva, den där ville att jag skulle köra med din 10 på Marker (och Salomon förövrigt). Tacka vet jag 997 som börjar på 14.

Men Tex, har provat Jestern lite och det är verkligen inget superstabilt bygge även om den är helt ok. Så jag skulle verkligen inte rekommendera Baron till dig.
Ett tips är att kolla runt lite på TGRs forum, verkar vara en hel del turbindningar på tapeten där.

Turbindningar?
Nope inga Duke kopior på gång.... Och vi har haft en reklamation denna vinter på en Dukebindning. Och reklamationen gick helt smartfritt. kostade kunden 10 chf i porto då bindningen var köpt i Sverige.
Och då har vi sålt ca 40 par bindingar sen den kom. Och sammalagt har vi reklamerat 5 par på tre år. Var av 1 par köpta i våran butik. Så att det är dålig kvalite vete fan. Har kört på mina i 3 år nu utan problem.

Men instämmer med Noljas angående bindnings valen.

Sen vet väl alla att du är skeptiskt till "kina" produkter. Men tyvärr kommer du nog snart få sluta åka skidor då allt fler flyttar till kina eller öststaterna med sina produkter och fabriker då vi inte kan konkurrera med priset i Europa!

//H

(med år menar jag säsonger så klart)

Turbindningar?
Om du ska ha en ren topptursskida så är Dynafiten guld. Skalan går väl upp till din 12...
Har aldrig, förutom i pist, haft problem med att tjuvsläpp på mina Vertical FT. Sen är de en dröm att gå uppför med.
Enda nackdelen är att de kan vara lite krångliga att få på i sidolut eller i rejält med puder om man inte trampar till underlaget lite först.
Använder förövrigt också 914 inställda på 9-11. Sen är väl Duken är sköna på vägen ner men man njuter ju inte precis på vägen upp... :)

Turbindningar?
Utter sa:
Nojlas sa:
http://www.dinsetting.com/
Huvva, den där ville att jag skulle köra med din 10 på Marker (och Salomon förövrigt). Tacka vet jag 997 som börjar på 14.
...
Som du säkert vet är den där funktionen samma sak som tillverkarnas DIN-tabeller, och knappast applicerbart på racebindningar.

Men jag tycker den funkar fint! Den ger en god rekommendation till gemene man, sen kanske vissa åkare behöver dra åt hårdare. Sånt visar sig ju, och då är det inte svårare än att skruva upp ett snäpp...

Turbindningar?
Det kanske tråkigaste men enklaste svaret är ju att du testar med trekkers och ser vad du tycker om det. Antingen hyr du (eller lånar) trekkers första gången annars så är det ju ingen stor investering och det verkar vara hyffsat lätt att sälja ut dom begagnade.

Turbindningar?
Lånar lite trådplats:
Det här med skarjärn, hur funkar det? Förstår väl vad det ska vara till, men mer tekniskt? Hur monteras de? Hur långa är de? Finns nån bild här nånstans?

Anders_Nilson sa:
Jag röstar för Dynafit, nackdelen är att man är låst till pjäxor men......
Jag har haft mina i snart tio år och aldrig klivit ur dem.
Vad dina fötter ska lukta nu, då....

Turbindningar?
PhatFred sa:
Lånar lite trådplats:
Det här med skarjärn, hur funkar det? Förstår väl vad det ska vara till, men mer tekniskt? Hur monteras de? Hur långa är de? Finns nån bild här nånstans?
Skarjärn monteras på bindningen, under pjäxan, de ska liksom följa med upp men pjäxan när du går, om du hajjar.
kolla på dynafit.at, diamir.ch så kan du nog se det.

PhatFred sa:
Anders_Nilson sa:
Jag röstar för Dynafit, nackdelen är att man är låst till pjäxor men......
Jag har haft mina i snart tio år och aldrig klivit ur dem.
Vad dina fötter ska lukta nu, då....
Inte fötterna med du kan få låna pjäxorna :-)

Tillbaka
Topp