twin-tip

twin-tip
Jag tror det var han som filmade i den-där-bondfilmen-med-coola-skidscener-som-man-aldrig-kommer-ihåg-namnet-på som var först med twintip. Han använde det för att kunna åka baklänges och filma samtidigt. Det är vad jag har hört!

Hjälp mig gärna med namnet på filmen... Visst är det The Spy Who Loved Me?

twin-tip
Sannolikheten är nog rätt stor att ingen kommer att svara att det var en enskild person eller företag som hittade på det. Gissningsvis kan du dock snoka rätt på vem som först serietillverkade och det skulle möjligtvis kunna vara 1080´s men det är som sagt en gissning. Kom också ihåg att många har landat fakie långt innan tt och i början var skidorna så lite uppböjda att det knappt syntes.

Med största sannolikhet var det någon galning på 70-talet som böjde upp sina skidor själv, jibbing är äldre än du tror. Historien om fotoskidorna beskrivna ovan är nog sann men 17 vet om det var just den fotografen som hittade på det eller om det var den första stora filmen som tekniken användes i. Dessutom kan man väl knappast anse att hans tanke var att skapa moderna tt utan att just kunna fota åkandes baklänges (vilket förvisso är ett värre trick än vad de flesta klarar).

Om det här är tänkt till en skoluppsats så rekommenderar jag dig att ljuga eller byta ämne beroende på vad du vill uppnå...

twin-tip
vad jag vet så var det någon på extrem-sm lr om d va nm som åkte på ett par salomon 1080 för första gången, tror det var 98 lr nåt sånt, alla trodde han va galen, att åka me skidor som e uppböjda bak oxå.de kunde väl bara inte vara möjligt. men se vilken trend d skapat nu

twin-tip
Jag vet inget om det men det låter inte troligt att det skulle varit en svensk (eller i a f nordbo) som åkte tt första gången men det kan ju varit första gången i Sverige.

twin-tip
Första serietillverkningen av TT var Salomon´s storsäljare 1080
Kanske är det k2 som du säger, men den räknar vi inte med eftersom ingen köpte dom..

Twintipen uppfanns av Fransmannen "Sant Clear Jack" som bodde i en liten håla på gränsen mot Italen i Frankrike. Sante Jack som han kallades hade åkt skidor sedan barnsben och var en mycket lovande skidåkare. En dag fick han en Storebror. Hans storebror hade ett litet problem. Hans ögon satt i nacken!

Hela familjen åkte skidor och alla sörjde över att "Sant Clear Twontup" som var broder till Jack inte kunde åka skidor. En dag tog jack ett par gamla skidor han fått av sin Farfar. Han böjde upp baktippen med hjälp av ett vedstrykjärn och en stock. Resultatet blev en Twontup.

Engelsmannen Pierre Dokta hörde nyheten och missuppfattade Twontup till Twin-Tip.
Varav han sedan började serietillverka Salomon 1080. Dom sålde bra och utvecklingen av baklängesskidåkning satte fart.

Än idag kallar folk det för twintip. Medans, det igentligen heter Twon-Tup. (Uttal: Twånn Tuöpp)

That´s the history of Twintip!?

twin-tip
Trevlig historia där BigAir. Inte helt osannolik heller.

Men men! Jag tror att ni alla är ute och cyklar. I mitten på 1980-talet åkte jag stolt runt på mina Blizzard Acrobatic (serietillverkad "trickskida" med tydligt uppböjd bakände) och gjorde spread, daffy, helikopter och alla andra super-balla trick. Sen fanns ju de riktigt coola snubbarna som hade Olin Balett också. WOW.

Salomon 1080 som första serietillverkade twin-tip!? HAHahahahahaha! =)

twin-tip
Om jag kommer i håg rätt, så har jag läst att när Jon Olsson va omkring 16 år gammal var han med i en big jump tävling. Han körde då en switch 7 med ett par skidor som han själv böjt i bak. Men jag antar att de var ett x antal personer före honom som kört med skidor som är böjd i bak.

twin-tip
I* Men Bogner tog inte patent på de nya laggen (därav svårigheter att ta reda på uppfinnare)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp