Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förstår helt! Vad har du gått med för något om man får fråga?Det går bra. Med ett undantag. Och det är när man med sina lite stadigare grejer försöker ta rygg på nån med nätta prylar. Då får man bekänna färg. Så länge man är själv (alt går med andra med ungefär samma kit/kapacitet) och håller den takt som setupen medger rullar det på utan problem.
Marschfarten blir helt enkelt lägre.
Resan ser väl i princip ut som följerFörstår helt! Vad har du gått med för något om man får fråga?
Tjena!
Någon som har erfarenhet av att gå kortare turer med skidor som väger 2000+ gram per skida med typ shift, cast, duke pt osv som vill dela med sig av sina tankar kring det?
Eller som kan länka en relevant tråd som redan finns
Nästa steg: längdåknings-grejer.Resan ser väl i princip ut som följer
Full on alpina pjäxor på full on tunga stora skidor med DIN16-bindning och sen secura fix på det. (över 6kg per fot typ, exkl stighudvikt)
via
Duke-eran på lite downsizade skidor (5-6kg per fot kanske)
sen
KingPin på enligt trenden lite upplättade skidor (typiskt ca 4.5kg per fot)
och numera i princip enbart
ATK HR10 på lätta skidor 1300-1600g och pjäxa strax över SkiMo (runt 2.5kg per fot)
Det har funkat bra genom hela den resan, med ovan nämnda undantag, dvs när nån jäkel kommer sprintande med grejer ur en eller två kategorier ned i listan...
Detta!Precis som MarkusO skriver. Inga problem som helst men beror på din egen fysiska status i relation till de du går med och deras utrustning. Har själv gått upp till 2000hm per dag i stadiga skidor (+2000g) och pjäxor (ca 1900g) med kingpin och shift och då generellt i högre tempo än de flesta jag stött på med fartdräkt och blades.
Lätt utrustning hjälper såklart men kan oftast kompenseras genom att vara i bättre form än de du går med.
Jag hade gått på ATK snarare än Shift i det fallet. Wailer 112RP är ju hyfsat lätt och framförallt väldigt mjuk (om de inte gjort om den sen jag åkte på den, tror jag hade 2014/15 årsmodell). Vad var säljarens argument för Shift? När jag köpte dem var säljarens råd att absolut sätta tech-bidning på dem, men det var ju innan hybridbindningarna kommit.Jag har mest kört på typ 3 ovan och tycker också det fungerat kanon för turer på upp till ett par timmar. Den kombon har även använts för någon enstaka dagstur vilket fungerat bra det också. Är i relativt bra form, men jag har ju inte heller turat med någon Dynafit-sponsrad triathlon-mästare i fartdräkt, utan folk med liknande uppsättning. Kanske att det hade blivit jobbigt flera dagar i rad vilket jag inte testat.
För en veckolång topptursresa i Keb-området 2021 skaffade jag ett par DPS Pagoda Tour 100 med ATK Freeraider 14. Ihop med mina gamla Dynafit Vulcan gav det en totalvikt på c:a 3,5 kg per fot. Lite lättare att gå upp med. Dock tyckte jag dessa skidor kändes lite smala och korta när jag skulle stå på ordentligt nedför i lössnön, eftersom jag är van vid 192cm långa skidor med en midja på 115mm.
Får jag kapa tråden och fråga om råd inför ett eventuellt byte i vinter? Jag har nu följande uppsättning:
1) DPS 115 RPC från 2014 + Marker Kingpin 13 + Dynafit Vulcan = 4,5 kg
2) DPS Pagoda Tour 100 + ATK FR 14 + Dynafit Vulcan = 3,5 kg.
Jag tyckte som sagt att Pagoda Tour var lite väl små nedför, och undrar om inte följande skulle kunna ersätta dessa två och funka som en bra enda quiver?
3) DPS RP 112 + ATK FR 14 + Dynafit Vulcan = 4,1 kg
Det är ingen monstruös skillnad i vikt jämfört med min Pagoda Tour-uppsättning och ger betydligt bättre prestanda utför. Jag har tidigare kört på den gamla DPS Wailer 112 RP och tyckte den var sjukt rolig även i pisten, med sin radie på 15m. Sålde mina pistskidor (Stöckli Laser WRT) i våras då jag visserligen hamnar i pisten ibland men tycker att riktigt smala racing-skidor blir obehagliga när det är uppkört på eftermiddagen. Tänker att 112RP:n blir klockren där. Vill ändå inte stå på i isiga backar
Dock vet jag att en säljare i en butik tyckte att jag absolut ska ha typ en Salomon Shift-bindning till en 112RP för att få ut max av den. Då är vi uppe i 4,6kg per fot. Vad säger ni om valet ATK vs. Shift? Jag åker mestadels friåkning i alperna, turar gärna i Sverige på våren ibland och det blir även några dagar i pisten vanligtvis. Har åkt en del breda, fina pister i alperna med Beast 16-bindningar och Kingping. Tycker att det fungerat kanon, men om olyckan är framme är väl risken större att man drar sönder något i knäna.
Ursäkta kapningenKan bryta ut detta i en egen tråd om det är bättre. Lite väl mycket DPS-fokus också, men sedan jag köpte ett par DPS Wailler 112 RP av Dani i Okay-shoppen i Engelberg 2010 har jag varit fast
![]()
Tack för tipset! Ska kika på Tecton. Det var ett år sedan jag fick den inputen, så jag minns inte exakt. Men har för mig att han tyckte det var bättre att ha en bindning med alpina egenskaper på den skidan, för att kunna få ner kraften bättre eller liknande. Finns säkert redan spaltmeter om detta onlineJag hade gått på ATK snarare än Shift i det fallet. Wailer 112RP är ju hyfsat lätt och framförallt väldigt mjuk (om de inte gjort om den sen jag åkte på den, tror jag hade 2014/15 årsmodell). Vad var säljarens argument för Shift? När jag köpte dem var säljarens råd att absolut sätta tech-bidning på dem, men det var ju innan hybridbindningarna kommit.
Alternativ kan du ju kolla på Fritschi Tecton som kanske ligger lite mitt emellan Shift och traditionella tech, både vad gäller vikt och stabilitet. Väldigt nöjd med mina Tecton.
Ja, lite väl stora att gå längre turer med kanske. Men jag tyckte samtidigt att Pagoda Tour 100 på 184cm var lite för små för lössnö-åkning under senaste turen i Kebnekaise-området. Då har jag der hellre lite jobbigare uppför har jag nog kommit fram till.Längden går att hantera. Mer skida att få runt vid lappkast och kanske inte trevligaste att varesig gå eller åka i skogen med.
Jag hade dock valt en smalare och kortare för att tura med men det är jag det.
Sen är jag osäker men jag tror det är krav på att bo i Sthlm och jobba inom finanssektorn för att få köpa DPS.![]()