UCPA - Harmonisering i Telemark Offpist Expert

telemarkus

Aktiv medlem
Jag vet att det redan finns ett antal trådar i ämnet men jag planerar att åka på någon av UCPA's telemarkveckor i Argentiere. Jag står dock och väger mellan den mer avancerade Telemark Offpist Expert och den lite enklare Telemark Toute Neige. Jag ser mig själv som en relativt duktig åkare, både i pisten och offpist och tror att jag har vad som krävs för Offpist Expert. Dock undrar jag om någon vet ungefär hur många grupper deltagarna brukar delas in i och om det verkligen görs någon harmonisering? Jag vill inte hamna i en grupp med riktiga stjärnåkare där jag eventuellt riskerar att bli en bromskloss och har läst att det inte alltid sker någon harmonisering i Offpist Expert.

Senast ändrad:
När jag var där så var det en grupp Expert (8st) och två grupper Toute Neige. På söndag körde man en halv dag, lite pist och gles skog för att kolla att man platsade i Expert.
Det är framför allt uppför med hudarna du riskerar att bli en broms om du har dålig kondis. Ner kommer du alltid.

jizzlobber sa:
När jag var där så var det en grupp Expert (8st) och två grupper Toute Neige. På söndag körde man en halv dag, lite pist och gles skog för att kolla att man platsade i Expert.
Det är framför allt uppför med hudarna du riskerar att bli en broms om du har dålig kondis. Ner kommer du alltid.
Ok, det låter ju bra. Är det mycket hudande menar du? Jag har fått intrycket av att det nästan bara är "liftnära" åkning men det kan ju förstås vara fel.

telemarkus sa:
Är det mycket hudande menar du? Jag har fått intrycket av att det nästan bara är "liftnära" åkning men det kan ju förstås vara fel.
Var iofs några år sen nu. Men det var blandat. Det eskaleras under veckan, och på fredag var det en ganska lång tur. Beror väll iofs på att man var tvungen att gå mer och mer för att hitta orörd snö. Vi åkte okörd snö varje åk hela veckan. Dumpade första eller andra dagen.
I Expert fick vi också en guide som fick ta med gruppen på glaciär. Så vi åkte med klättersele hela veckan (just in case).

Tack för svar
@jizzlobber. Expert låter onekligen helt awesome. Nu blir det många frågor här men jag passar på :-)

Hur pass brant åkte ni mestadels? Förstår att det förstås varierar men det kanske går att säga om man bara åker skräckbrand hela tiden eller om det mest är mer moderat lutning.

Fick ni någon användning för selarna? Var det t.ex. några firningsmoment? Är själv klättrare så det hade ju varit ett plus om man fick köra lite sånt också :-)

Passar även på att fråga om du själv kört Toute Neige också och om du har någon uppfattning om hur pass stor skillnad det är mellan en avancerad Toute Niege-grupp och Expert?

Många frågor som sagt. Hoppas du har tålamod med mig :-)

telemarkus sa:
Tack för svar
@jizzlobber. Expert låter onekligen helt awesome. Nu blir det många frågor här men jag passar på :-)

Hur pass brant åkte ni mestadels? Förstår att det förstås varierar men det kanske går att säga om man bara åker skräckbrand hela tiden eller om det mest är mer moderat lutning.

Fick ni någon användning för selarna? Var det t.ex. några firningsmoment? Är själv klättrare så det hade ju varit ett plus om man fick köra lite sånt också :-)

Passar även på att fråga om du själv kört Toute Neige också och om du har någon uppfattning om hur pass stor skillnad det är mellan en avancerad Toute Niege-grupp och Expert?

Många frågor som sagt. Hoppas du har tålamod med mig :-)
Åkningen var inga problem, även om man klotade då och då. Du behöver inte vara rädd. Finns ju alltid/oftast en lättare väg ned. Vi tränade lite på korridorer men det var inget vi körde hela dagarna.

Selarna var inget vi använde, utan var bara ett krav att vi skulle ha på oss.

Jag tror vi körde relativt samma som TN förutom glaciär och fredagsturen, vår guide hade högre rang därmed fick vi alltid åka först och okört om vi åkte samma område :)

Brukar göras nån form av harmonisering på Måndagen som är första dagen med guide. Så behövs det så blir man nedflyttad. Skulle hellre sikta lite högt än lågt om du är berädd att få jobba lite men å andra sidan utvecklas som åkar betydligt mer.

Skulle säga att det mer handlar om kondition än absolut åkskicklighet vilken grupp du ska välja. Har du bara konditionen så orkar du även om de andra i gruppen har lite bättre teknik. Är kombinationen sämre kondition och sämre teknik som blir förödande jämfört med de andra i gruppen. Då hamnar du efter på vandringar och har då dåligt med energi utför.

Tillbaka
Topp