Ucpa Offpist Nivå?

carleone75

Ny medlem
Ucpa Offpist Nivå?
Mors.
Ska till Cham. med en polare med ucpa. Han har bokat offpist-gruppen och jag känner mig lite osäker på nivån...
Har precis bytt tillbaka till lagg efter 10 år på bräda. Vad har ni för erfaranheter av svårighetsnivå? Är det någon inskolningsdag så man hinner känna hur man ligger till?
Jag har snackat med ucpa om det går att byta på plats til ski ordinaire, men dom verkar inte kunna lova något. Nån som har liknande erfarenheter?

Ucpa Offpist Nivå?
Generellt ska man klara av att åka i den mest avancerade Ski ordinaire gruppen för att kunna/få åka i Off piste gruppen med UCPA. Det handlar både om att man ska kunna kontrollera sin egen åkning, så man inte är en fara för sig själv och andra i gruppen. Samt att de vill de ha hyggligt jämna åkare i gruppen så väntetiden blir acceptabel för alla. Så exakt hur bra man kräver att åkare ska vara för att få åka i off piste gruppen skiljer ju lite från vecka till vecka.

Har man bokat off piste, men UPCA-guiden inte tycker att man håller måttet hamnar man automatiskt i en ski ordinaire-grupp som de tror man ska klara av. Dock tror jag inte man får tillbaka de extra slantar man lagt ut för att åka i off piste gruppen, man får helt enkelt stå sitt kast för att man överskattade sin egen förmåga.

Jag har själv bara åkt i ski ordinare grupp med UCPA, när vi var i Val'd Isere kom det en kille ifrån Off piste till oss, för att han inte hängde med i gruppen. Innan halva dagen var slut hade han även fått lämna vår grupp ;) Härlig självinsikt där!

Angående inåkning så brukar en vecka se ut ungefär så här om jag inte minns fel:

Söndag: inåkning på egen hand.
Måndag: Harmonisering av åkgrupper förmiddag, vanlig åkning med guide på em.
Tisdag: Åkning med guide
Onsdag: Åkning med guide
Torsdag: Egen åkning(guiderna har ledigt)
Fredag: Åkning med guide
Lördag: hemfärd

Ucpa Offpist Nivå?
Ok. Bra info! Då låter det ju i alla fall som att jag inte behöver leta upp nån spa-anläggning istället för att åka med en annan grupp på dagarna ;-) Extraslantarna får jag ta som straff för att jag inte riktigt kollade upp vad jag gav mig in på...

Ucpa Offpist Nivå?
Eskas svar stämmer bra. Självinsikt är A & O. Se till att du hamnar i en grupp där alla är jämna och du kommer få en super vecka. Inte roligt att vara den som alla står och väntar om man råkar hamna fel.

Har åkt off-piste, branta korridorer, F+ grupper och det är alltid någon som försvinner efter ett tag, frivilligt eller inte :-)

/C

Ucpa Offpist Nivå?
Tack. Det jag tyckte var lite konstagt var att man på ucpa skrämde upp mig lite med att dom inte lova att jag får byta grupp... Då verkar det ju nästan vara mer regel än undantag.

Vad vet ni om säkerheten bland ucpa:s guider? Var det några som hade råkat ut för laviner med deras grupper tyckte jag mig läsa... Men det kanske finns hos alla.

Ucpa Offpist Nivå?
Välj offpist gruppen. Bli inte lurad av att det låter som att man måste vara proffs på deras hemsida och filmer på bussen ned. Offpistgruppen har 10x så bra åkning som pistgruppen. Pistgruppen sköts som en skidskola där alla får åka på led, även i expert medan offpist är mer som ett kompisgäng med en grym guide.
Det går ändå inte att veta vilken grupp man ska ha eftersom vissa veckors expert grupper motsvarar andra veckors nivå 3/5 grupper. Allt beror ju på de som söker.

Ucpa Offpist Nivå?
Ok. Jag får pröva och känna efter låter det som. Tack för tipset.

Hur mycket tid ägnas åt lavinkunskap? Det lär väl vara lite kurs i transciever och så? På söndagen eller måndagen?

Ucpa Offpist Nivå?
Säkerheten har jag uppfattat som hög. Var iväg i cham v4 och åkte branta korridorer med ucpa och guiden vi hade var väldigt säkerhetsmedveten hela tiden. Både när det gäller laviner och annat.

Har man otur får man fransmän i gruppen, de brukar generellt hålla en något lägre standard och framför allt lägre tempo.

Ucpa Offpist Nivå?
Har varit med ucpa i argentiere ett par gånger, men aldrig kört med offpistgruppen.
Skönt att höra att man inte blir den enda som är lite rostig på skidorna. Har inte åkt på ett antal år nu då tjejen inte är någon större fan av vinteraktiviteter. Har varit och dykt någonstans så här års de senaste åren. Men nu var det hon som föreslog att hon ville prova på att åka skidor.
Jag och tjejen lyxar till det med flyg ner.
Mycket trevligt att det snöar där nere.

Väl mött, Petter(+Karin)

Ucpa Offpist Nivå?
va i argentiere för två vintrar sen. åkte i offpistgruppen, F+ tror jag den kallades.
tempot va väl till en början rätt lugnt men åkningen va det inget fel på.

efter en dag med guiden blev det nästan som robinson-röstning då större delen av gruppen fick hoppa av. vår guide va inte så nöjd med hur de åkte tydligen.
så resterande dagarna va vi 5pers+guide och hade det betydligt roligare :)

fanns en ngt lättare offpistgrupp också för de som ville. (kanske kunde passa dig tänkte jag, om du kände dig osäker)

Ucpa Offpist Nivå?
Jag väcker liv i denna gamla tråd :)

Jag kollar på UCPA-resor för en Snowboardresa.

Nivågrupperingen för Snowboard off-pist verkar enligt hemsidan (http://www.ucpa.se/aktivitet/snowboard-off-pist/snowboard-toute-neige#) vara Nybörjare, Toute neige, Expert, Expert glaciär, Expert deluxe. Det jag funderar är om jag bör gå på Nybörjare eller Expert glaciär.

Jag har inte åkt på någon off-pistresa tidigare eller åkt i alperna. Men jag traskar ut utanför pisten i Åre och kör utan problem.

Har andra användare åkt i Nybörjare eller Toute neige och kan berätta om hur den faktiska nivån är?

Ucpa Offpist Nivå?
Svårt att ge något riktigt klart svar, "traska utanför pisten i Åre" innefattar väll alla nivåer från Nybörjare till Expert. :-)

Har aldrig åkt i en Nybörjar-grupp själv, men har fått intrycket av att det är för dem som knappt varit utanför pisten och aldrig använt lavinutrustning.
Om du kört en del offpist samt har någon form av lavinkunskap så tror jag att Toute neige är en bra nivå om det är första UCPA-resan.

Grupperna kan dock skilja sig mycket från vecka till vecka beroende på deltagarna. Som många tidigare skrivit på forumet så brukar fransmännen överskatta sin förmåga medan svenskar underskattar sin förmåga.
Finns en hel del UCPA-tips att läsa i andra trådar.

Ucpa Offpist Nivå?
Tack så mycket för ditt svar Perkan.

Jag borde ha varit tydligare. Jag menar att jag gärna åker mellan pister eller i områdena strax utanför där det inte är pistat. Jag har dock knappt någon erfarenhet av att gå på längre turer med någon som känner området.

Jag har inte någon utbildning eller erfarenhet av lavinutrustning, så jag borde nog gå med i nybörjargruppen. Det tråkiga vore om de andra är väldigt långsamma. Vid åkning tidigare så brukar jag alltid få vänta på mina kamrater. Kan då UCPA vara flexibla och låta en gå upp en nivå?

Ucpa Offpist Nivå?
rommedahl sa:
Kan då UCPA vara flexibla och låta en gå upp en nivå?
Det hör väl kanske inte till vanligheterna. Framför allt när det här inte handlar om nivåskillnader utan om helt olika "kurser". Väljer man t.ex. vanlig offpist nivågrupperar man ju inom det sen. Väljer du tout neige har du ju valt tout neige och då kan de ju inte flytta dig till nåt helt annat. Det skulle väl vara ifall du samtidigt har dunderflax och nån i den andra gruppen vill byta med dig.

Sen finns ju inte alla på alla ställen så att säga. "Expert glaciär" låter tex som en väldigt center-specifik grupp.

Ucpa Offpist Nivå?
Räkna absolut inte med att kunna byta mellan kurserna. Max antal, är det fullt så är det fullt. Även fast vi svenskar har en tendens att underskatta sin förmåga så tycker jag att är det första gången man åker med UCPA och står och väljer mellan Toute Neige och Offpist Expert, välj Toute Neige! Har du säsongat, känner dig säker på din teknik i offpisten samt inte har fuskat med försäsongsträning, då kan man gå på expert.

Finns oftast tre-fyra toute neige grupper men kanske bara en eller två expert grupper. Alltså finns det större chans att man hamnar rätt i toute neige då det finns större möjligheter att harmonisera mellan. Sen brukar det vara flera tjejer i toute neige, om man gillar den alternativa förkortningen av UCPA.

Det är alltid bättre och roligare att vara bäst i gruppen än sämst. Visst kanske inte går lika snabbt och man får ett mindre åk per dag. Dock är det 100 gånger bättre än att inte kunna hålla tempot, kämpa med tekniken, komma ner sist med andan i halsen och mötas av sura blickar från övriga deltagare samt ett "Ok, lets go" från guiden. Har du uppenbart valt fel kan de franska guiderna vara "skoningslösa" ;)

Expert glaciär innebär att man har en riktig bergsguide som får ta ut gruppen på glaciärer. Vilket i Argentiere/Chamonix innebär att man får åka upp på Aiguile du midi samt längst upp på Grand Montet.

Skidsafari är inte heller någon semester/sightseeing utan full fart hela dagarna! :D

Senast ändrad:
Ucpa Offpist Nivå?
PatrickSthlm sa:
Räkna absolut inte med att kunna byta mellan kurserna. Max antal, är det fullt så är det fullt. Även fast vi svenskar har en tendens att underskatta sin förmåga så tycker jag att är det första gången man åker med UCPA och står och väljer mellan Toute Neige och Offpist Expert, välj Toute Neige! Har du säsongat, känner dig säker på din teknik i offpisten samt inte har fuskat med försäsongsträning, då kan man gå på expert.

Finns oftast tre-fyra toute neige grupper men kanske bara en eller två expert grupper. Alltså finns det större chans att man hamnar rätt i toute neige då det finns större möjligheter att harmonisera mellan. Sen brukar det vara flera tjejer i toute neige, om man gillar den alternativa förkortningen av UCPA.

Det är alltid bättre och roligare att vara bäst i gruppen än sämst. Visst kanske inte går lika snabbt och man får ett mindre åk per dag. Dock är det 100 gånger bättre än att inte kunna hålla tempot, kämpa med tekniken, komma ner sist med andan i halsen och mötas av sura blickar från övriga deltagare samt ett "Ok, lets go" från guiden. Har du uppenbart valt fel kan de franska guiderna vara "skoningslösa" ;)

Expert glaciär innebär att man har en riktig bergsguide som får ta ut gruppen på glaciärer. Vilket i Argentiere/Chamonix innebär att man får åka upp på Aiguile du midi samt längst upp på Grand Montet.

Skidsafari är inte heller någon semester/sightseeing utan full fart hela dagarna! :D
Tack så mycket för återkopplingen Patrik. Jag Har redan valt bort expertgruppen. Så det står mellan Nybörjare och Toute Neige. Detta gäller Snowboard så det finns kanske färre grupper då för respektive nivå?

Ucpa Offpist Nivå?
PatrickSthlm sa:
Jag skulle nog snarare vilja säga att åker man en del offpist varje vinter och är vettigt vältränad är det den enda UCPA-lösningen som inte gör att man blir rastlös och galen på alla stopp ;)

Det viktigaste att ta med sig är att det är långt ifrån digitalt utan det är stor skillnad från år till år, guide till guide, grupp till grupp osv.

Ucpa Offpist Nivå?
rommedahl sa:
Tack så mycket för återkopplingen Patrik. Jag Har redan valt bort expertgruppen. Så det står mellan Nybörjare och Toute Neige. Detta gäller Snowboard så det finns kanske färre grupper då för respektive nivå?
Tycker du ska lägga den där snöbrädan på hyllan och börja åka skidor. Investera i en pistvecka med UCPA och kör offpist nästa år. Det är inte klädsamt för en man över 30 år att sitta ner i backen.
;)

Vänners erfarenheter från snowboardgrupperna är högst varierande.

Ucpa Offpist Nivå?
Pillard sa:
PatrickSthlm sa:
Jag skulle nog snarare vilja säga att åker man en del offpist varje vinter och är vettigt vältränad är det den enda UCPA-lösningen som inte gör att man blir rastlös och galen på alla stopp ;)

Det viktigaste att ta med sig är att det är långt ifrån digitalt utan det är stor skillnad från år till år, guide till guide, grupp till grupp osv.
Håller tummarna att de två sista mohikanerna i vår skidsafarikanot fattat detta och inte tummat på träningen!

Ucpa Offpist Nivå?
PatrickSthlm sa:
Pillard sa:
PatrickSthlm sa:

Håller tummarna att de två sista mohikanerna i vår skidsafarikanot fattat detta och inte tummat på träningen!
Vilken kanot och när?

Tillbaka
Topp