Ucpa - Vart?

falken85

Medlem
Ucpa - Vart?
Hej
Var med UCPA i Chamonix en vecka förra året, det var verkligen kanon. Bussresan ner var inga problem, de fäller sätena så du sover största delen av tiden, å hem resan kändes nästan för kort, hade träffat så mycket trevliga människor att prats med, sen e man så jäkla trött efter allt festande, lite sömn å mycket åkande, så den tiden du inte sover har du en massa att göra.

UCPA centret i Chamonix e schyst, modernt å fräscht, med riktigt bra mat å trevlig personal… Har ifs inte varit på något av de andra centrerna... Ett minus var att utrustningen inte var kanon, iaf inte deras snowboardar, men hade med min egen så det löste sig. Sen e Chamonix en kanon stad med bra uteliv, mycket svenskar å bra åkning. Ska själv ner en hel säsong till Chamonix nu i vinter. Satsa på Chamonix! Du kommer inte att ångra dig!

//Tobias

Ucpa - Vart?
var i charmonix v9 2003 och i val thorens över nyår 2003/2004 riktigt nöjd med båda resorna. centret i chamonix var helt nyrenoverat när vi kom dit. visst det är inget lyxhotell men som sagt fräsht och helt ok. ligger centralt, men som sagt måste man ju åka buss på mornarna, ett litet minus, men det fungerar helt ok endå. som du nämner ligger centret i val thorens en bit bort från centrum. ett klart minus. att vandra från centret upp till byn tar ca 15-20m och på 2300 m höjd är det ganska jobbigt.inte så kul när man druckit ett antal öl. utelivet i charmonix ligger då betydlit närmare och är desutom bättre. att åka med de guideer som erbjuds tycker ja har varigt mycket bra, åker man i den högsta gruppen så är det mest offpist och då är ju en guide guld värd. man bor ju ganska nära inpå varandera och åker tillsammans med endel så det blir en större gemenskap än om man skulle bo på ett vanligt hotell.

det som är bäst med ucpa tycker jag är just guiderna, de hittade alltid bra åkning, när jag var med iallafall

Ucpa - Vart?
hej!
Kan starkt rekommendera Serre Chevalier. Har varit där 2 år i rad och det har verkligen varit kanon! När det gäller festande så är afterskin toppen på langleys. kvällen är lite jobbigare att hitta någe riktigt bra. men visst finns d ställen att gå ut på. å centret ligger i centrum i byn.
Kan kanske tillägga att jag var där på nyår å v.2....så hur snön är vid påsk vet jag inte tyvärr.

Ucpa - Vart?
Centret i Val Thorens ligger en bra bit nedanför centrum... Och det kan vara vara svårt att ta sig ned dit på skidor. Vilket betyder att det kan behöva knatas en rejäl bit både upp och ned...
I Val d´Isère har du å andra sidan centret mitt i byn och dessutom en egen busstation som heter...just det: "UCPA"
Bara en sån sak...

Ucpa - Vart?
Tack alla för bra svar! Det lutar nu åt Val Thorens eller Chamonix av olika skäl, men det verkar vara rätt drygt att UCPA:s center ligger en bit bort från stan i Val Thorens.. vi får se. Man kanske kan ta taxi om det inte är alltför dyrt i alperna? Är det någon som vet något om snötillgången i Val Thorens och Chamonix vid påsk? Om centret i Val Thorens ligger längre ner en själva byn kanske man inte kan åka skidor ner till centret? So long..

Ucpa - Vart?
De krävs typ 25 staktag för att åka skidor från centrum av val thorans till ucpa-centret, mest bara stå å glida så de e inget bekymmer.. sen e det bara att ta en taxi upp, är man några stycken så e billigt. Vi gick tom upp nån gång... =D

Tillbaka
Topp