ucpa??

mumak

Ny medlem
ucpa??
någon som vet något om ucpas "skidskola", skiduthyrning, boende, mat, kvällar eller något annat som kan vara bra/kul att veta?????

ska till chamonix med dom v8.

ucpa??
UCPA...

Det är skit kul att åka med UCPA. Du kommer garanterat få mycket nya vänner.
Just i Chamonix vet jag inte hur boendet ser ut men det brukar vara bra, samma gäller uthyrningen.

Det enda som är jobbigt med UCPA är att man måste åka Buss.

ucpa??
Skall du bo i Argentiere? Centret där är ok men inte mer. Tror det är det äldsta av UCPA´s centers. Iaf det äldsta som används av den svenska delen. Man har hållit på rätt länge med att renovera det så med lite tur får du ett bra rum. Vanligtvis bor man mellan 4 och 6 personer i varje rum. Gör det väldigt lätt att få nya vänner.

Och du, man behöver inte åka buss som det påstås i inlägget ovan. Går alldeles utmärkt att flyga istället. Du kan antingen köpa biljetter via UCPA eller fixa dom själv. Om jag minns rätt så dras 800 spänn av på priset om du väljer att inte ta bussen. Sen tillkommer såklart priset för flygbiljetten...

ucpa??
Tja!
Min erferenhet av UCPA är enbart positiv. Jag åkte på en standardresa med dom till ValT för några år sen och blev överraskad. Deras guider gjorde skäl för namnet. Kunde verkligen åka lagg och gjorde det. Vi åkte allt man normalt gör. Couloirer, dropp, funpark, way off pist och härlig snabb piståkning. Bara det att det blir så mycket effektivare med en guide som hittar och har bättre koll på lavinfaror än man själv. Åtminstone min guide var grymt bra på att åka och lagom sjuk i huvudet för att man skulle utvecklas. UCPA tillhandahöll även säkerhetsutrustning för dom som inte hade egen, men det ska du kanske inte räkna med.

På kvällarna hittade dom också rätt skojiga grejer. Hopptävling, cabaré m.m.

Boendet var halvsunkigt men OK. Maten väldigt mycket och god. Minst tre rätter till lunch varje dag. Enda minuset var att det just den gången var väl många sångglada akademiker med vilket förstörde en del kvällar. Men jag kunde ju resa mig upp och gå så...

Mitt tips är luta dig tillbaks och drömma. Du har säkert en bra vecka framför dig. Om inte är det i alla fall jäkligt prisvärt.

En grej till. UCPA lånar ju ut skidor också. Kan ju va bra att ha om man saknar. Det var OK grejer men inget extra om jag inte minns fel. Men dom hade några par demoskidor också som man fick testa.

Sista jag vill säga är att det är verkligen Tout Compris vilket är jäkligt skönt på semestern. D.v.s. ingen kräver dig på extra stålar för ett arr. Undantaget från regeln är Rommen med dess mindre fina kusiner.

Your Obedient Servant

ucpa??
har enbart positiva saker att säga om ucpa. gjorde en underbar resa till argentière förra vintern. bodde inte i chamonix men skulle nog inte vilja göra det heller. argentière var grymt.

det som ingår är ju skidhyrning, guide/skidlärare, mat, boende och resa - allt, till och med ett busskort mellan de olika liftsystemen. det enda jag kan klaga på är maten då jag är vegetarian vilket den franska kocken inte visste vad det var. men det funkade bra utom på middagarna.

de guidade turerna med skidlärare är såklart frivilligt, hamnar du i en bra grupp är det grymt.

när jag var där var det dåligt med snö så jag tog mer än gärna ett par schyssta hyrskidor och åkte på vad underlag som fanns - perfekt!

jonas

Tillbaka
Topp