Ur säsongsperspektiv: Revelstoke eller Whistler?

aelgen

Medlem
Tjo!

Vilken ort av Revelstoke och Whistler tycker ni är bäst om man ska vara där en hel säsong? Whistler är ju uppenbarligen större, men Revelstoke verkar snö säkrare.

Tänk typ: snösäkerhet, puder mängd, mängd folk i backen, fest möjligheter, lätt/svårt att fixa boende, jobb möjligheter, raggning osv osv.

Även om du bara varit på ett av ställena vore det trevligt om du kunde ge för/nackdelar!

har vart på båda orterna och om man måste ta hänsyn till allt det där så är det ju varken eller. Så det är ju vad som väger tyngst för dig.
Fest eller snö utan fruktansvärd puderhets??
Ragga är väl lika svårt på båda orterna då revvy inte är allt för stort och i whistler kryllar det var pros and prohoes. Och det går väl 2pros per tjej i stan så...ja.du förstår. Inte gjort e säsong i revvy ( inte så många som gjort det än så länge I guess :/ ), men däremot whistler. Har inget emot whistler alls men hela skiten blir uppåkt på en förmiddag såattehh.
Revvy är mer ett jäkla lokalberg där man gynnas otroligt mkt om man kan berget som sin egen bakficka...mer lokalkännedom krävande än whistler skulle jag vilja påstå.
Ehh...kanske inte hjälpte dig så mkt i ditt val där. Men hoppas att allt mitt ordbajsande gav dig ngt.

Nu är min syn av Whistler helt klart färgad eftersom snötillgången här har varit katastrofal under säsongen (so far...) men jag ska försöka beskriva det för dig. Whistler har väldigt bra och kul terräng längst upp på båda bergen, lättillgängliga åk såsom Spanky's, DOA, Flute, Oboe, Million Dollar Ridge som faktiskt är lite utmanande trots att det aldrig blir riktigt! brant förutom på vissa ställen.

Ett annat aber är fallhöjden. Den går inte att utnyttja fullt ut eftersom berget planar ut i 3 platåer och på så sätt torskar man fallhöjd, något som är en av Whistlers stöttepelare.

Terrängen du kan röra dig på är stor, men trots detta blir det uppkört väldigt fort. Trots att man känner till sweet-spotsen. Vilket alla andra gör också, tyvärr.

Party-livet i Whistler är ju dock väldigt bra, finns alltid en klubb att gå till varje kväll och mycket trevliga människor, dock måste jag ännu en gång instämma med PNyberg. Det går ungefär 5 killar på en tjej så sausage-fest kommer man inte undan.

Att det sen är massor av svenskar här är väl trevligt men det är nästan lite i överkant. Går man genom stan hör man säkerligen ett par svenska ord yttras och man hälsar ofta på någon annan svensk.

Min nästa säsong ska jag göra i Revelstoke, trots att jag med enkelhet kan få arbetstillstånd sponsrat av min nuvarande arbetsgivare. I april borde jag kunna ge en bättre bild av Revelstoke då jag ska dit och åka.

/Oskar.

Ok, tack för era insikter. Läste om det med Pro och Prohoes i någon annan tråd, det var ju lite tråkigt =( Man får väl klistra på sig lite olika märken och låtsas vara pro ;) Revelstoke verkar ju ball på det sätt du beskriver PNyberg att man kan lära känna berget bättre och kanske hitta lite egna ställen istället för att slåss med varenda jävla människa. Det tåls att tänka på detta.

Hur gör ni med Visum, ansöker ni om turistvisum eller arbetsvisum?

Bara jämföra pistkartorna mellan skidorterna så är det inte så svårt att välja :P

Senast ändrad:
Jag skulle vilja påstå att Revelstoke och Jackson Hole i dagsläget är de absolut snösäkraste orterna i skidvärlden. Revelstoke är i epicentret med nära till Rogers Pass OM det någon gång under säsongen skulle vara torrt i Revy.

Byn, snön, närheten till Rogers, Skotercenter mm mm gör Revelstoke till ett toppenställe att vara på. MIN högst personliga åsikt är dock att berget inte riktigt når toppklass. Finns branta åk men dom är väldigt korta. Men som PNyberg säger.... All skog som finns gör det till ett guldställe för de som vet vart gläntorna finns. Jag hamnade några gånger på ställen där jag fick hajka ut i midjedjup snö för att ta mig till systemet igen. Men när man hittar rätt så är det sjukt bra. Ganska tight överallt dock.

Mitt råd... (är jag dum i huvudet nu som avslöjar en pärla? :D) åk till Revy så snart ni bara kan! Att det ligger som det gör, gör att det är och kommer vara lugnt med folk där många år framåt. Jag tror dock antal säsongare kommer öka med ungefär 300% per år närmsta 5 åren.

Emil

Tillbaka
Topp