Ursäkta; men stavning

OlaMelin

Aktiv medlem
Ursäkta; men stavning
Denna tråd har jag försökt att undvika väldigt länge och jag har hela tiden i tron på folks förmåga att lära, hoppats att det ska bli bättre, men icke.

Det gäller stavningen på ordet säsong.

Jag ser folk hela tiden som stavar fel : Sessong, sesong, sässång, sesång osv.

SE HIT! alla ni som kommer att skriva
"vafan, det är en skidsajt, vi skriver hur vi vill"
eller
"orka".

- Skippa det ! Jag intalar mig själv att ni redan har sagt det.

Jag ber om ursäkt redan nu till alla som kommer störa sig på det MEN vi snackar SEX (6!) bokstäver.

Så, en gång för alla : Säsong !

Med förhoppningar om en trevlig vistelse på Johans territorium : www.freeride.se

mvh,
Ola

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
Oerhört intressant initiativ herr Melin, man undrar lite stilla vad dagens småglin egentligen snappat upp i grundskolan (som jag antar att dom flesta på det här forumet har lyckats gå åtminstone några årskurser i). Stofilvarningsfrasen #1 "det var bättre förr" ligger rackarns nära till hands att använda om alla dessa osnutna hobbyanalfabeter som har lyckats förstöra Sveriges (tidigare) trevligaste krypin på nätet: Freerides forum. Avfällingar från en Lunarstormförstörd generation som med nöd och näppe kanske kan räddas med hjälp av rejäla doser pudersnö (för er som inte vet vad pudersnö kan jag berätta att det är en typ av snö som sällan förekommer i parken, åtminstone inte när ni befinner er där). Man undrar lite stilla om dumhet kommer förpackat med dagens parkskidor? Åtminstone verkar det extremt smittsamt.

Jag skulle kunna rada upp exempel på kreativa stavningar och tolkningar av det svenska skriftspråket i all evighet men jag har en tid att passa på fredag så jag tror inte att jag hinner, tyvärr. Tills jag finner ett hål av min dyrbara tid kan jag rekommendera ett exemplar av svenska akademiens ordlista, SAOL. Finns tyvärr inte i talboksform eller tecknat, däremot garanterat på närmsta bibliotek (ni vet en byggnad med en massa böcker i) eller i era föräldrars bokhyllor. Ta en titt där någon gång ibland, ni kan lära er något...

Och för att förekomma vissa kommentarer så kan jag säga att jag har ett liv: det stavas skidåkning, tids nog får även ni glin lära er vad det är. Tills dess må JCM:s ande åter vila över detta saliga forum.

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
Fast för största möjliga genomslagskraft så borde detta eminenta inlägg legat i jibb-delen, möjligtvis att studsmatteforumet hade varit ett fullgott alternativ.

Förövrigt så vill jag påpeka att "låter det som ett ord, stavas det som ett ord". Skid åkning, nej; skidåkning, ja. Ni fattar?

Gott mos.

Ursäkta; men stavning
För övrigt anser jag att folk som frågar om åldersgräns för att handla sprit på en skidort och inte kan stava till namnet på orten har automatiskt diskvalificerat sig själva från att bli serverade där...

Ursäkta; men stavning
Peter_K sa:
För övrigt anser jag att folk som frågar om åldersgräns för att handla sprit på en skidort och inte kan stava till namnet på orten har automatiskt diskvalificerat sig själva från att bli serverade där...
Eller stava till alkohål... allkohol... alcohåll... ÄH SPRIT!

Ursäkta; men stavning
Nej ingen är perfekt. Men alla har gått grundskolan (få undantag).

Jag kunde inte bara låta alla de här olika "säsongs-stavningarna" passera förbi längre utan var tvungen att reagera och nu ser jag att det är fler som har reagerat.

Titta inlägget, snappa upp stavningen och framförallt; kom ihåg stavningen !

tack för ordet.

mvh,
ola

Ursäkta; men stavning
häj jag kan åkså stavva jette¨-bbra ock jah har VG i svänscka ock ja har 14 år ock kan stavva til änsykloppedi

Ursäkta; men stavning
Men shit va stela ni verkar...huvudsaken är väl ändå inte stavningen, utan att man ska fatta vad det handlar om...eller? Du fattar ju ändå vad jag menar om jag skriver sesong istället för säsong, eller skid åkning istället för skidåkning.

Sedan ett tips till Glisseur(eller hur man stavar de): Använd fler komman(,) så slipper meningarna bli så långa och man kan andas lite oftare. De är något vi lär oss numera i skolan.

//Adam

Ursäkta; men stavning
adam_hansson sa:
Men shit va stela ni verkar...huvudsaken är väl ändå inte stavningen, utan att man ska fatta vad det handlar om...eller? Du fattar ju ändå vad jag menar om jag skriver sesong istället för säsong, eller skid åkning istället för skidåkning.

Sedan ett tips till Glisseur(eller hur man stavar de): Använd fler komman(,) så slipper meningarna bli så långa och man kan andas lite oftare. De är något vi lär oss numera i skolan.

//Adam
Hej Adam !
Ja, som jag nämnde i tråden från början så räknade jag att folk skulle skriva precis som du. "Men shit va stela ni verkar...huvudsaken är väl ändå inte stavningen, utan att man ska fatta vad det handlar om" . - Klart att vi fattar vad det handlar och det är absolut inte det viktigaste MEN stavningen på ordet säsong borde man kunna.

Och vad gäller ditt anklagan till Glisseur's inlägg och hans, enligt dig, långa meningar håller jag inte med dig. Om du tittar så innehåller hans inlägg riktligt med både punkter och kommatecken.

Tråden är inte till för att skapa diskussion utan bara för att påpeka stavningen på detta tillsynes enkla ord, som man bör kunna.

Tack

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
besserviers folk för söker bara visa hur bra de e... quit it, bara man ser vad de står å en bra upplagd mening. gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

hej svej leverpastääääääääääääääääääääääääääj

Ursäkta; men stavning
OlaMelin sa:
OlaMelin sa:
SE HIT! alla ni som kommer att skriva
"vafan, det är en skidsajt, vi skriver hur vi vill"
eller
"orka".

- Skippa det ! Jag intalar mig själv att ni redan har sagt det.
Som jag sa i mitt första inlägg
De vet jag att du redan skrivit, men eftersom du gtt detta svar betyder att du läser här. Och dessutom har du några kumpaner som inte skrev nåt sånt, så jag tänkte jag skriver.

/Adam

Ursäkta; men stavning
adam_hansson sa:
Självklart är det huvudsaken att man fattar vad det handlar om. Däremot skippar jag väldigt ofta (inte alltid) trådar där folk stavar illa mest för att det är jobbigare att läsa. Så jäkla jobbigt är det inte att ägna 5 sekunder åt att kolla vad man skrivit innan man trycker "Spara".

Jagskullekunnaskrivasåhärochallafattarvaddetstårmendetärändåjävligtjobbigtattläsa.

Ursäkta; men stavning
precis=)
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

men man vill ändå helst se texten rättstavad, trots att man förstår. Man och man, _jag_ vill åtminstone.

Ursäkta; men stavning
Ok. För det första, så trodde jag de flesta vettiga människor hade slutat vara aktiva i det här forumet, efter det tagits över av lunarstorm-packet. När det nu ges tillfälle att hoppa in och kasta lite pajer på den yngre, fördummade generationen, visar det sig att det sitter en del folk som skummar forumet i hopp om förbättring. Härligt att se!
Eftersom samtalsämnena i det här forumet numera medför att det oftast bara är intressant att läsa en tråd om man är född på 90-talet och aldrig åkt skidor utanför en park, är nog detta tyvärr slöseri med tid.

Jag tror att det är dags att inse att freerides forum numera primärt tillhör jibbungarna - inte skidåkarna. Vad jag försöker säga är, att det inte är någon mening med att träda in här som en stofil med pekpinnar om svenska språket - man talar för döva öron och "shit va stela ni verkar". Svenska språket utvecklas. Alltid till den äldre generationens bittra förtret.

Vill man ha vettiga svar om skidåkning eller bara läsa roliga skidrelaterade trådar så bjuder TGR på ett riktigt fint forum: http://www.tetongravity.com/forums/

Jag vet hur jobbigt det kan vara att läsa inlägg som tex:
Jwalerius sa:
besserviers folk för söker bara visa hur bra de e... quit it, bara man ser vad de står å en bra upplagd mening. gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

hej svej leverpastääääääääääääääääääääääääääj
Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. När man ser inlägg som dessa blir man ju frestad att skära halsen (fingrarna) av vederbörande med ett par nyslipade offpistlagg, tills man tänker efter och inser att:
a) det är synd om killen - han har ju uppenbarligen någon slags grav sjukdom, eller
b) det är helt enkelt såhär man skriver nuförtiden.

Ursäkta; men stavning
Sök efter "korrekt stavande forumsdiskuterande besserwissers" på av eller google, du kanske hittar nån passande sida som matchar dina enorma krav på forumets användare.
Annars kan du ju bli lärare i svenska för att bidra till att förhindra att katastrofer som denna trådens innehåll inträffar i framtidens forum.

Nemen skämt och sido, jag håller med om att man bör veta hur säsong stavas, men det är overkill att reagera på detta sättet i ett allmänt forum enligt mig. Det finns ju verkligen större problem i världen OCH i detta forum än att folk stavar ett ord fel..

:)
Peace

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
FFsup sa:
Jag tror att det är dags att inse att freerides forum numera primärt tillhör jibbungarna - inte skidåkarna. Vad jag försöker säga är, att det inte är någon mening med att träda in här som en stofil med pekpinnar om svenska språket - man talar för döva öron och "shit va stela ni verkar". Svenska språket utvecklas. Alltid till den äldre generationens bittra förtret.
Varför får du inte gå in här som "en stofil med pekpinne"? Det är väl ingen som har sagt att "ni" inte får vara här. Förresten e
är Skidforumet nu indelat i två delar - Skidor Jibb och Skidor Freeride - så de finns plats för alla. Och enligt mig låter de som om du drar alla jibbers över samma kamm, som om alla är felstavande, lätt invalida skidåkare som egentligen hör hemma på Lunarstorm. Men de tycker jag inte stämmer, för många av "oss" kan stava utan problem och är minst lika seriösa som dom äldre friåkarna när de gäller skidåkningen, och de är väl ändå det som detta forumet handlar om i stort sett, skidåknig i olika former.

Så om du tycker att "Jibb-delen" av Freeride har flippat ut, stunta då i den och håll dig till "Freeride-delen", eller dom trådar som du tycker verkar seriösa, du verkar ändå inte tycka dom är så roliga. Och nu har ju Freeride.se killarna kommit med en ny funktion för visning av forumets senaste trådar, man kan välja vilka man vill kunna se och inte se - "Forum>Inställningar" och där väljer du vilka trådar du ska gömma.
Och vad är de för dåligt med att svenska språket utvecklas, de har det alltid gjort, ända sen de skapades.

/Adam

Ursäkta; men stavning
hahahahhahahahaha!!!

btw, Du hehöver hjälp me Gramatiken mr.

hahahahhahahaha! Misär!
Just ne e ja jätttte glad

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp