Use with metric insert only..

j_sankan

Ny medlem
God kväll!

Ska iväg till hemsedal imorgon och tänkte montera ihop mina mission bindningar
med min customx bräda. Det står att man skall använda de medföljande brickorna
endast om man har "metric insert". Har min burton bräda det??

syns i norge!

Jo
Tror du burton skickar med skruvar till sina bindningar som inte passar deras brädor?

Nej nej, riktigt så dum är jag inte
Men det skall ju gå att använda bindningarna till
andra brädor också
Så är det metric insert på burtons brädor??

Burtons insertsystem heter 3D(3 skruvar/bindning), det andra heter 4X4 (4 skruvar/bindning). Vad menar du med brickor? är det plastskivorna (ca 10cm i diameter) eller metallbrickorna till skruvarna (ca 1cm i diameter)?

Vad gäller plastskivorna brukar man få med två uppsättningar till burtonbindningar, ett par 3D och ett par 4X4, du ska förstås använda 3D.

Kan tänkas att 4X4 benämns "metric" då det är 4cm mellan hålen och centimeter är en "metrisk" enhet?

Med brickorna menar jag metallbrickorna till skruvarna.
Var också inne på att 4x4 kanske benäms metric insert men men.

Om du inte har fått några andra brickor med är det bara att köra, för brickor av något slag ska det vara mellan plattan och skruvarna.

lol!

metric insert betyder att hålen i brädan är jängade så att skruvar med cm jäng funkar (metric)
Så du kan inte använda skruvar som har tum jäng om du skulle råka hitta sånna.

metric insert är typ standard idag i hela värden, Vissa märken i USA var lite sena att byta (libtech) men idag kör dom oxå med metric inserts.

dicarna som burton har idag är det både 4x4 och 3d hål så man får bara med 1 per bindning.

brickorna är tillföra att skruvarna ska sitta bättre tror jag

Så ja bindningarna funkar på alla brädor
står det att det är tum jäng på brädan så får du fixa sånna skruvar bara.
Jag vet inget märke som använder det idag men någon annan kasnke vet?

Det finns idag inga kommersiellt kända brädmärken som använder något annat än metriska gängor. Så, ja din Burton har metriska gängor så det är bara att skruva på!

En gång i tiden hade märken som GNU och LIBTECH (Mervin MFG) som försäljningsargument att de hade UNC gängor i sina inserts. Hur stora marknadsandelar tror ni de fick i europa där det bara finns skruvar av M typ att få tag på?

Snödjup

Tillbaka
Topp