Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Marcus666

Ny medlem
Någon som vet hur länge Skistar har "investeringsstopp" för Åre? Borde väl vara minst 3 år innan det byggs något nytt.
 

Gman-01

Ny medlem
Var nyss i Bad Gastein, Österrike. Där fanns det fyra olika lift system med buss imellan från de områdena som låg längst ifrån varann var det 40-50minuters resa med buss. Varför skulle inte Åre kunna hitta något närliggande. Ex. Renfjället eller Snasahögarna?
 

Marcus666

Ny medlem
Gman-01 sa:
Var nyss i Bad Gastein, Österrike. Där fanns det fyra olika lift system med buss imellan från de områdena som låg längst ifrån varann var det 40-50minuters resa med buss. Varför skulle inte Åre kunna hitta något närliggande. Ex. Renfjället eller Snasahögarna?
Snasahögarna och Getryggen vore ju asschyst! Men tror nog vädret är detsamma där så, man får nog bara drömma på...
 

linder

Aktiv medlem
Duved - Björnen med skidbuss är mer än 50min så bättre att du tar fram riktiga avstånd istället :D
 

Gman-01

Ny medlem
Men skulle duved/tegefjäll byggas ut som internationellt hotell/stugor ort så skulle man kunna ha bussar därifrån?
Man skulle då kunna hitta flera nordsluttningar, och därifrån kunna ha finfina backar ända in på eftermiddagen.
 

Marcus666

Ny medlem
Verkar inte ha varit nån fart här på länge...

Tänkte fråga lite spontant:

Är det bara jag som tycker att Skistar borde riva Kabinbanan. Den är snart 40 år gammal och kapaciteten är ju oerhört låg.

Mitt förslag hade varit en 8-Gondol från Stjärntorget upp till nuvarande "toppen" men med mittenstation på Hummeln. Ha garaget i dalstationen så att man kab vid hård vind endast köra första delen upp till hummeln.
 

linkan_110

Medlem
Marcus666 sa:
Verkar inte ha varit nån fart här på länge...

Tänkte fråga lite spontant:

Är det bara jag som tycker att Skistar borde riva Kabinbanan. Den är snart 40 år gammal och kapaciteten är ju oerhört låg.

Mitt förslag hade varit en 8-Gondol från Stjärntorget upp till nuvarande "toppen" men med mittenstation på Hummeln. Ha garaget i dalstationen så att man kab vid hård vind endast köra första delen upp till hummeln.
mittstation på hummeln hade väl varit en bra ide, men kvar står dock problemet med värdet av kabin i form av awesomeness och landmärke !

kanske göra de och sen parkera kabin halvägs upp permanent för landmärkets skull :p
 

Heddious

Aktiv medlem
fördelen med att det är begränsad upp-kapacitet på högzon är ju att det blir färre folk att trängas med på berget, hehe. men jag kan hålla med om att en gondol med mittstation i trakterna av hummeln låter lockande, inte minst för att man då kan åka inne i en bubbla vid vissa sorters busväder :D
 

Marcus666

Ny medlem
linkan_110 sa:
Marcus666 sa:
Verkar inte ha varit nån fart här på länge...

Tänkte fråga lite spontant:

Är det bara jag som tycker att Skistar borde riva Kabinbanan. Den är snart 40 år gammal och kapaciteten är ju oerhört låg.

Mitt förslag hade varit en 8-Gondol från Stjärntorget upp till nuvarande "toppen" men med mittenstation på Hummeln. Ha garaget i dalstationen så att man kab vid hård vind endast köra första delen upp till hummeln.
mittstation på hummeln hade väl varit en bra ide, men kvar står dock problemet med värdet av kabin i form av awesomeness och landmärke !

kanske göra de och sen parkera kabin halvägs upp permanent för landmärkets skull :p
Men det är just det. Är fackverkstolpar (vardera 70 meter höga) vackra i naturen? Hade väl kanske varit snyggt med att ha kvar den lägsta stolpen och sedan sätta upp en stor ÅRE skylt riktad ner mot byn (ala Hollywood) men på kalfjället? nja..
 
Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
vackra och vackra men de har som blivit en del av silhuetten där uppe.. den första av stöttorna på kalfjället syns ju i bakgrunden på bilder som är tagna nästan var som helst på skutans framsida.. folk ser den och tänker "ah, Åre". subtil marknadsföring.
ärligt talat tycker jag att en hollywoodskylt hade varit ännu fulare. liftstolpar är lite som vindkraftverk i min värld - inte så snygga att se på men de bidrar ju med något iallafall. en ren reklamskylt känns bara meh. skistarskylten i hammarbybacken är mer än nog.

(sen kan man ju alltid diskutera hur mycket kabinbanan egentligen "bidrar" med då den har överlägset sämst kapacitet av alla liftar i åreområdet, barnbackarna undantagna.)
 

linkan_110

Medlem
Håller med hedda här !

tanken på skutan utan kabin är inte vacker i min mening, hur många minnen väcker inte den bilden i huvet när man kör in till Åre !

Och bara för att, tycker man en lift är ful i naturen så finns ju andra berg att åka på ;)
 

johantorsleff

Ny medlem
Riv Åre kabinen och ersätt med en EFFEKTIV lift. Varför inte en liknande som sadelliften med kåpa? Alternativt dela upp sträckan vi hummeln.
Eller bygge en stolslift från VM6:ans toppstation och upp till toppen.
Sen måste skistar ersätta 1000-meters liften! Bästa skidområdet matas av en grymt långsam och föråldrad 2 stolslift!

När jag änså är igång är det lika bra att ersätta tväråvalvsliftarna!

:)
//Johan
 

Norqen

Ny medlem
Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra. Det som behövs är ju en lift som tål vindbyarna. Även gondolen står ju när det blåser mer än 10-12m/s.
Det enda hållbara skulle vara en hiss i berget som de gjort på Gaustatoppen i Norge :D
 

linder

Aktiv medlem
Norqen sa:
Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra. Det som behövs är ju en lift som tål vindbyarna. Även gondolen står ju när det blåser mer än 10-12m/s.
Det enda hållbara skulle vara en hiss i berget som de gjort på Gaustatoppen i Norge :D
Känns som du höftade rätt gött där ... Vindgränsen på liftarna går väl ändå vid byar runt ~25m/s?

Likaså är det kabinen i sig som är problemet. Tar du VM8'an/Gondolen så är det gondolen som flaskhalsar på 2200 pers/timmen. Kabinen går 3ggr i timmen med 80pers = 240pers/timmen. Du kan inte på något sätt säga att det är "sjukt bra".
 

nb11b

Medlem
Norqen sa:
Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra.
:lol:

Alla som åker i Åre är överens om en sak. Den är vacker på bild. Men helt värdelös som lift.

Nä, häng upp den som minnesmärke och reklampelare någonstans där man kan ta bra bilder med fjället och blå himmel som bakgrund. Det är det enda den duger till.
 

Norqen

Ny medlem
linder sa:
Norqen sa:
Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra. Det som behövs är ju en lift som tål vindbyarna. Även gondolen står ju när det blåser mer än 10-12m/s.
Det enda hållbara skulle vara en hiss i berget som de gjort på Gaustatoppen i Norge :D
Känns som du höftade rätt gött där ... Vindgränsen på liftarna går väl ändå vid byar runt ~25m/s?

Likaså är det kabinen i sig som är problemet. Tar du VM8'an/Gondolen så är det gondolen som flaskhalsar på 2200 pers/timmen. Kabinen går 3ggr i timmen med 80pers = 240pers/timmen. Du kan inte på något sätt säga att det är "sjukt bra".
Jovisst höftade med vinden, men oftast är det ju vindbyar i Åre på över 20-25m/s när det blåser runt 10-12m/s, vilket det nästan alltid gör.

Och jag håller med om att både gondolen och kabin är extremt oeffektiva när det är högsäsong, dock så kör de väl kabinen x4 när det är mycket folk samt två kabiner, närmar sig ju 640pers/h. Dock ändå väldigt oeffektivt. Jag som åker ofta i Åre stör mig iaf mer på att liftarna inte går än att de tar för lite folk. Singelköerna fungerar riktigt bra och man behöver sällan vänta särskilt länge med dessa även under högsäsong
 

linder

Aktiv medlem
Norqen sa:
Jovisst höftade med vinden, men oftast är det ju vindbyar i Åre på över 20-25m/s när det blåser runt 10-12m/s, vilket det nästan alltid gör.

Och jag håller med om att både gondolen och kabin är extremt oeffektiva när det är högsäsong, dock så kör de väl kabinen x4 när det är mycket folk samt två kabiner, närmar sig ju 640pers/h. Dock ändå väldigt oeffektivt. Jag som åker ofta i Åre stör mig iaf mer på att liftarna inte går än att de tar för lite folk. Singelköerna fungerar riktigt bra och man behöver sällan vänta särskilt länge med dessa även under högsäsong
Du får följa vinden lite mer nästa säsong på flygare.nu för så ofta tycker jag inte det blåser så mycket, finns ju alltid något extrem fall varje säsong dock,

Kabinen går var 20 minut, 00, 20, 40, men sen är jag inte säker på om dom under sportloven drar i högväxeln och kör som du säger direkt när den blir full, den tar dock 13min upp så kapaciteten blir ju ändå max 320p/h. (Att räkna in dom 320 som åker ner, är ju inte speciellt orelevant för oss)

Jag åker också ofta i Åre, alla 157 dagar Åre hade öppet denna säsong t.ex. Och 159 dagar förra ;) Enda gången man åkt kabin mycket va ju i början av förra säsongen när gondolens växellåda behövde bytas och då va det fanemig kö i kabin, man har svängt förbi några ggr denna säsongen också men insett att det går lika fort eller snabbare att åka till wc,8an,gondol. Likaså finns det ingen singelkö till kabin, hade garanterat funnits om det va gondol.

Stör mig mer på köerna som är något man kan fixa med hjälp av bättre liftar, än vädret som man inte kan göra någonting åt. Inte direkt kul i backen när det blåser så mycket så spelar ju ingen roll att liftarna inte kan gå då.

____________________________________________________________________________

Bättre liftar för mig är...

- en sittlift i rödkullen samt spara ankarliftarna
- 2st gondoler ist för kabinen med mellanstation någonstans runt hummeln, dessa klarar ~28m/s
- ny lift i 1000
- nån låg (kan säkert stå obemannad) knapp/ankarlift i röda/svarta bräckelinjen som man kan hoppa på vart som och köra om specifika features.


Enligt min mening räcker det med att ha kvar bergbanan som landmärke och satsa på ett bra fungerande liftsystem istället för att ha kvar något för sakens skull. Dock kommer det ju inte ens vara realistiskt inom dom närmaste 10 åren p.g.a. kostnaden :(

edit: va långt detta blev ... Märks att man har lite ångest för att säsongen är slut :rolleyes: :D
 
Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
linder sa:
- en sittlift i rödkullen samt spara ankarliftarna
- 2st gondoler ist för kabinen med mellanstation någonstans runt hummeln, dessa klarar ~28m/s
- ny lift i 1000
- nån låg (kan säkert stå obemannad) knapp/ankarlift i röda/svarta bräckelinjen som man kan hoppa på vart som och köra om specifika features.
en lift i nedre delen av bräcke hade varit grymt för dem som vill köra laps på railsen, och det hade säkert lättat upp kön i nuvarande för de som vill upp till hoppen/använder bräcke som transport till andra delar.

sittlift i rödkullen hade också varit soft, men då förlorar man möjligheten att hoppa av liften innan det blir brant, vilket jag tror att många som åker i rödkullen uppskattar.. alternativet att som du skriver spara ankarliftarna vet jag inte om jag tror på - känns som att det skulle bli väldigt mycket upp-kapacitet till förhållandevis få/korta backar då.. möjligen spara den ena släpan och korta den så den bara går till nuvarande mellanavstigning? även bra om blåa parken fortsätter ligga där den är nu.

funitel till kabin berg och ny lift i 1000 hade varit super men det kostar ju multum så det lär väl dröja som sagt..
 

Danil

Medlem
Jag tycker precis som många andra att kabinbanan är en alldeles för välkänd symbol för att rivas, om den rivs så förlorar man mycket utav varumärket Åre , vilket vore synd. För många så betyder Åre, skidåkning, kabinbana och uteliv. Däremot så tycker jag att det skulle vara möjligt att byta ut själva kabinerna till kabiner med större kapacitet. Det lär dock kräva lite ombyggnad av berg- och dal- stationerna men det bör bli billigare än att bygga en helt ny lift. Om jag inte misstar mig så är dessutom kabinbanehuset i sig dimensionerat för större kabiner (väntrum etc.) så det borde inte vara några större problem att få plats med fler väntande skidåkare där.
 

Gman-01

Ny medlem
Man skulle kunna ersätta kabinevagnarna med 5-8 stora gondoler (vi snackar 40-50 pers) som snurrar som en vanlig lift.

En helt annan sak är att ha en ankarlift upp på toppen från kabinberg. På baksidan skulle man då kunna ha en 4/6stolslift á la lofsdalen med vind skydd och offpist området på baksidan skulle bli bra man skulle också kunna ha en smalare backe bredvid liften. Dessutom skulle man då inte behöva några nya stolpar.
 
Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
Danil sa:
Jag tycker precis som många andra att kabinbanan är en alldeles för välkänd symbol för att rivas, om den rivs så förlorar man mycket utav varumärket Åre , vilket vore synd. För många så betyder Åre, skidåkning, kabinbana och uteliv. Däremot så tycker jag att det skulle vara möjligt att byta ut själva kabinerna till kabiner med större kapacitet. Det lär dock kräva lite ombyggnad av berg- och dal- stationerna men det bör bli billigare än att bygga en helt ny lift. Om jag inte misstar mig så är dessutom kabinbanehuset i sig dimensionerat för större kabiner (väntrum etc.) så det borde inte vara några större problem att få plats med fler väntande skidåkare där.
Jag skulle vilja säga att det är "skidåkning, högzon och uteliv."



Tycker denna bilden/vyn är lika mycket Åre som vilken kabinbild som helst :)

Och är man 80 pers i väntrummet så är det rätt så trångt och när kabinen står i stationerna så ser det verkligen inte ut och få plats med något större. Likaså är inte den kapacitetökningen värd investeringen :)

Gman-01 sa:
Man skulle kunna ersätta kabinevagnarna med 5-8 stora gondoler (vi snackar 40-50 pers) som snurrar som en vanlig lift.
Detta tycker jag låter jäkligt omöjligt MEN, skulle det vara möjligt hade det med 8st stora gondoler på 40pers vara samma som 4st gondoler som går upp under samma tid som en av den nuvarande kabinen vilket skulle enbart öka kapaciteten till ~600-700 :D
 

Gman-01

Ny medlem
Men om man annars skulle ha flera 25 pers gondoler som snurrar runt. Man skulle också kunna sätta upp de gamla kabin vagnarna bredvid störtloppet som landmärke när världscupen kommer. Eventuellt som staty byn.
 

Marcus666

Ny medlem
Måste fråga det där om att bygga om en kabinbana till en 3S bana:

En 3S bana använder ju samma antal vajrar (2 för balans, 1 för drag). Borde det då inte vara möjligt att bygga om dalstationerna och sedan använda gamla stolparna?

 

Gman-01

Ny medlem
Marcus666 sa:
Måste fråga det där om att bygga om en kabinbana till en 3S bana:

En 3S bana använder ju samma antal vajrar (2 för balans, 1 för drag). Borde det då inte vara möjligt att bygga om dalstationerna och sedan använda gamla stolparna?

http://www.funitel.de/wp-content/images/val3s/002.jpg
Ja eller hur det skull höja kapaciteten radikalt.

En annan sak


Här bakom gondolen borde en släplift till toppen så slipper man skoteråkningen till toppen.
 

Gman-01

Ny medlem


Har är min nya plan. Två stucken 4/6 stolsliftar á la Lofsdalen plus en ankar/knapp lift från kabin berg upp till toppen.
En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.
 

linder

Aktiv medlem
Gman-01 sa:
En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.
Varför skulle man någonsin vilja byta från gondol till sittlift? Obekvämare, sämre kapacitet och är det hög köldeffekt så blir det ståendes då evakueringen tar för lång tid vid ev. fel.

Mycket smartare att ersätta gunnilliften med sittlift isf, men då förstörs skogsåkningen då en ny lift med mer kapacitet inte kommer utan fler backar så bättre att låta bli :)
 
Senast ändrad:

Gman-01

Ny medlem
linder sa:
Gman-01 sa:
En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.
Varför skulle man någonsin vilja byta från gondol till sittlift? Obekvämare, sämre kapacitet och är det hög köldeffekt så blir det ståendes då evakueringen tar för lång tid vid ev. fel.

Mycket smartare att ersätta gunnilliften med sittlift isf, men då förstörs skogsåkningen då en ny lift med mer kapacitet inte kommer utan fler backar så bättre att låta bli :)
Ja men gunnilliften har en längd på 1800m och det är brant i 300m max. Varför har man då inte en lift som
Går snabbare
Inte är lika jobbig att stå i
 
Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
Gman-01 sa:
Samma sak med leråliften
Englandsliften då? Den är ju längre än lerå ;)

Och hur hade du tänkt lösa att liftarna och pisterna korsar bilvägen hejvilt? Inte för att låta pessimistiskt men det är större chans att dom skrotar kabinen än att den i den där bilden blir aktuellt :P
 

Marcus666

Ny medlem
linder sa:
Gman-01 sa:
En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.
Varför skulle man någonsin vilja byta från gondol till sittlift? Obekvämare, sämre kapacitet och är det hög köldeffekt så blir det ståendes då evakueringen tar för lång tid vid ev. fel.

Mycket smartare att ersätta gunnilliften med sittlift isf, men då förstörs skogsåkningen då en ny lift med mer kapacitet inte kommer utan fler backar så bättre att låta bli :)
G-man håller faktiskt med mig? Det var som f-n...
Man kan öka från 2400p/h till 3200-4000 p/h om man byter gondolen till en 6 eller 8-stol med bubbla. Jag ser huvan/bubblan som obligatoriskt eftersom den är placerad på kalfjället. Förstår inte riktigt vad du menar med köldeffekt vid stopp om det skulle vara en bubbla? Så du menar att man har varmare i gondolen pga kroppsvärmen från alla stående? Nej, ge mig en Leitner 6:a med bubbla samt lädersäten!
 

linder

Aktiv medlem
Tänker mig fötter/ben som inte är täckta. Va ju t.ex. under iaf en vecka som vm8'an bara körde att man fick åka gondol p.g.a. köldeffekten. Visserligen har den ingen huva. Likaså är det för mig som snowboardåkare extremt mycket skönare med gondol. Slippa sittliftens obehagliga vinklig av knät är ju bara guld :)
 

Gman-01

Ny medlem
linder sa:
Gman-01 sa:
Samma sak med leråliften
Englandsliften då? Den är ju längre än lerå ;)

Och hur hade du tänkt lösa att liftarna och pisterna korsar bilvägen hejvilt? Inte för att låta pessimistiskt men det är större chans att dom skrotar kabinen än att den i den där bilden blir aktuellt :P
Eenglandsliften är 14m längre och har mindre fallhöjd + att det nog skulle bli såhär



Så att den är längre och det blir ännu mer fallhöjd.

Och den andra saken skulle inte bli så krånglig ifall man skulle ha broar.
 

linder

Aktiv medlem
Du missade nog en siffra, 114m längre/37m mindre fallhöjd.

Angående Rödkullen så ligger det även ett flertal hus i vägen/i närheten av din lift dragning så inte ens broar hade hjälpt :P Byvärdens villa är en av dom, samt en riktigt fin gård så dom kommer aldrig tillåta det :D

Däremot dom två husen under bräcke kanske skulle kunna köpas loss. Den östra är lantmäteriets och den västra är en skön gubbe som åker upp till åre lite då och då :D
 
Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Hej tråden!

Eftersom det nyss blev klart att Åre ska arrangera alpina VM 2019 är liftsystemet i nämnda ort återigen på tapeten. I deras kandidatur nämns nämligen två nya liftbyggen i VM-området (krav från FIS), både på grund av kapacitet men även för att nuvarande liftar är tämligen väderkänsliga. Det som är på tapeten är en fyrstol (ej kopplingsbar om jag förstått det rätt) från målområdet upp till botten av Stövelbranten, och en stollift från VM-platån upp till starten på damernas störtlopp.

Spontan reaktion på det: Yay, kul för Åre med ett VM, men meh för att bygga de där liftarna, kanske främst den nedre. Är det inte nog med folk i Störtloppet och Rappen redan? Den övre av dem borde ju ge möjlighet att ta sig ner mot ravinerna och Hummeln på nåt vis, vilket alltid är något. Men tävlingar åsido hade det väl känts vettigare om nästa investering varit en ny/renoverad Tusenmeterslift, tillexempel.
 

nb11b

Medlem
Heddious sa:
Spontan reaktion på det: Yay, kul för Åre med ett VM, men meh för att bygga de där liftarna, kanske främst den nedre. Är det inte nog med folk i Störtloppet och Rappen redan? Den övre av dem borde ju ge möjlighet att ta sig ner mot ravinerna och Hummeln på nåt vis, vilket alltid är något. Men tävlingar åsido hade det väl känts vettigare om nästa investering varit en ny/renoverad Tusenmeterslift, tillexempel.
Ja, Skistar lär inte ta initiativ till så många andra liftar. Särskilt med tanke på den investering de gjorde inför senaste vintern.

Å andra sidan kan ett VM trigga investeringar i boenden som kan leda till nya liftar som byggs enligt Tegeliftmodellen, där Skistar står för någonstans runt 20% av kostnaden och resten kommer från investerare och annat löst folk. Inför VM 2007 byggdes det väldigt mycket nytt. VM2019 kanske kan få projekt som det som diskuteras i Rödkullen att komma igång.
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp