Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Snasahögarna och Getryggen vore ju asschyst! Men tror nog vädret är detsamma där så, man får nog bara drömma på...Gman-01 sa:Var nyss i Bad Gastein, Österrike. Där fanns det fyra olika lift system med buss imellan från de områdena som låg längst ifrån varann var det 40-50minuters resa med buss. Varför skulle inte Åre kunna hitta något närliggande. Ex. Renfjället eller Snasahögarna?
mittstation på hummeln hade väl varit en bra ide, men kvar står dock problemet med värdet av kabin i form av awesomeness och landmärke !Marcus666 sa:Verkar inte ha varit nån fart här på länge...
Tänkte fråga lite spontant:
Är det bara jag som tycker att Skistar borde riva Kabinbanan. Den är snart 40 år gammal och kapaciteten är ju oerhört låg.
Mitt förslag hade varit en 8-Gondol från Stjärntorget upp till nuvarande "toppen" men med mittenstation på Hummeln. Ha garaget i dalstationen så att man kab vid hård vind endast köra första delen upp till hummeln.
Men det är just det. Är fackverkstolpar (vardera 70 meter höga) vackra i naturen? Hade väl kanske varit snyggt med att ha kvar den lägsta stolpen och sedan sätta upp en stor ÅRE skylt riktad ner mot byn (ala Hollywood) men på kalfjället? nja..linkan_110 sa:mittstation på hummeln hade väl varit en bra ide, men kvar står dock problemet med värdet av kabin i form av awesomeness och landmärke !Marcus666 sa:Verkar inte ha varit nån fart här på länge...
Tänkte fråga lite spontant:
Är det bara jag som tycker att Skistar borde riva Kabinbanan. Den är snart 40 år gammal och kapaciteten är ju oerhört låg.
Mitt förslag hade varit en 8-Gondol från Stjärntorget upp till nuvarande "toppen" men med mittenstation på Hummeln. Ha garaget i dalstationen så att man kab vid hård vind endast köra första delen upp till hummeln.
kanske göra de och sen parkera kabin halvägs upp permanent för landmärkets skull :p
Känns som du höftade rätt gött där ... Vindgränsen på liftarna går väl ändå vid byar runt ~25m/s?Norqen sa:Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra. Det som behövs är ju en lift som tål vindbyarna. Även gondolen står ju när det blåser mer än 10-12m/s.
Det enda hållbara skulle vara en hiss i berget som de gjort på Gaustatoppen i Norge :D
:lol:Norqen sa:Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra.
Jovisst höftade med vinden, men oftast är det ju vindbyar i Åre på över 20-25m/s när det blåser runt 10-12m/s, vilket det nästan alltid gör.linder sa:Känns som du höftade rätt gött där ... Vindgränsen på liftarna går väl ändå vid byar runt ~25m/s?Norqen sa:Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra. Det som behövs är ju en lift som tål vindbyarna. Även gondolen står ju när det blåser mer än 10-12m/s.
Det enda hållbara skulle vara en hiss i berget som de gjort på Gaustatoppen i Norge :D
Likaså är det kabinen i sig som är problemet. Tar du VM8'an/Gondolen så är det gondolen som flaskhalsar på 2200 pers/timmen. Kabinen går 3ggr i timmen med 80pers = 240pers/timmen. Du kan inte på något sätt säga att det är "sjukt bra".
Du får följa vinden lite mer nästa säsong på flygare.nu för så ofta tycker jag inte det blåser så mycket, finns ju alltid något extrem fall varje säsong dock,Norqen sa:Jovisst höftade med vinden, men oftast är det ju vindbyar i Åre på över 20-25m/s när det blåser runt 10-12m/s, vilket det nästan alltid gör.
Och jag håller med om att både gondolen och kabin är extremt oeffektiva när det är högsäsong, dock så kör de väl kabinen x4 när det är mycket folk samt två kabiner, närmar sig ju 640pers/h. Dock ändå väldigt oeffektivt. Jag som åker ofta i Åre stör mig iaf mer på att liftarna inte går än att de tar för lite folk. Singelköerna fungerar riktigt bra och man behöver sällan vänta särskilt länge med dessa även under högsäsong
en lift i nedre delen av bräcke hade varit grymt för dem som vill köra laps på railsen, och det hade säkert lättat upp kön i nuvarande för de som vill upp till hoppen/använder bräcke som transport till andra delar.linder sa:- en sittlift i rödkullen samt spara ankarliftarna
- 2st gondoler ist för kabinen med mellanstation någonstans runt hummeln, dessa klarar ~28m/s
- ny lift i 1000
- nån låg (kan säkert stå obemannad) knapp/ankarlift i röda/svarta bräckelinjen som man kan hoppa på vart som och köra om specifika features.
Jag skulle vilja säga att det är "skidåkning, högzon och uteliv."Danil sa:Jag tycker precis som många andra att kabinbanan är en alldeles för välkänd symbol för att rivas, om den rivs så förlorar man mycket utav varumärket Åre , vilket vore synd. För många så betyder Åre, skidåkning, kabinbana och uteliv. Däremot så tycker jag att det skulle vara möjligt att byta ut själva kabinerna till kabiner med större kapacitet. Det lär dock kräva lite ombyggnad av berg- och dal- stationerna men det bör bli billigare än att bygga en helt ny lift. Om jag inte misstar mig så är dessutom kabinbanehuset i sig dimensionerat för större kabiner (väntrum etc.) så det borde inte vara några större problem att få plats med fler väntande skidåkare där.
Detta tycker jag låter jäkligt omöjligt MEN, skulle det vara möjligt hade det med 8st stora gondoler på 40pers vara samma som 4st gondoler som går upp under samma tid som en av den nuvarande kabinen vilket skulle enbart öka kapaciteten till ~600-700 :DGman-01 sa:Man skulle kunna ersätta kabinevagnarna med 5-8 stora gondoler (vi snackar 40-50 pers) som snurrar som en vanlig lift.
Ja eller hur det skull höja kapaciteten radikalt.Marcus666 sa:Måste fråga det där om att bygga om en kabinbana till en 3S bana:
En 3S bana använder ju samma antal vajrar (2 för balans, 1 för drag). Borde det då inte vara möjligt att bygga om dalstationerna och sedan använda gamla stolparna?
http://www.funitel.de/wp-content/images/val3s/002.jpg

Varför skulle man någonsin vilja byta från gondol till sittlift? Obekvämare, sämre kapacitet och är det hög köldeffekt så blir det ståendes då evakueringen tar för lång tid vid ev. fel.Gman-01 sa:En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.
Ja men gunnilliften har en längd på 1800m och det är brant i 300m max. Varför har man då inte en lift somlinder sa:Varför skulle man någonsin vilja byta från gondol till sittlift? Obekvämare, sämre kapacitet och är det hög köldeffekt så blir det ståendes då evakueringen tar för lång tid vid ev. fel.Gman-01 sa:En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.
Mycket smartare att ersätta gunnilliften med sittlift isf, men då förstörs skogsåkningen då en ny lift med mer kapacitet inte kommer utan fler backar så bättre att låta bli![]()
En åter block på mitt gamla förslag men förbättratGman-01 sa:
Englandsliften då? Den är ju längre än leråGman-01 sa:Samma sak med leråliften
G-man håller faktiskt med mig? Det var som f-n...linder sa:Varför skulle man någonsin vilja byta från gondol till sittlift? Obekvämare, sämre kapacitet och är det hög köldeffekt så blir det ståendes då evakueringen tar för lång tid vid ev. fel.Gman-01 sa:En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.
Mycket smartare att ersätta gunnilliften med sittlift isf, men då förstörs skogsåkningen då en ny lift med mer kapacitet inte kommer utan fler backar så bättre att låta bli![]()
Eenglandsliften är 14m längre och har mindre fallhöjd + att det nog skulle bli såhärlinder sa:Englandsliften då? Den är ju längre än leråGman-01 sa:Samma sak med leråliften
Och hur hade du tänkt lösa att liftarna och pisterna korsar bilvägen hejvilt? Inte för att låta pessimistiskt men det är större chans att dom skrotar kabinen än att den i den där bilden blir aktuellt :P

Ja, Skistar lär inte ta initiativ till så många andra liftar. Särskilt med tanke på den investering de gjorde inför senaste vintern.Heddious sa:Spontan reaktion på det: Yay, kul för Åre med ett VM, men meh för att bygga de där liftarna, kanske främst den nedre. Är det inte nog med folk i Störtloppet och Rappen redan? Den övre av dem borde ju ge möjlighet att ta sig ner mot ravinerna och Hummeln på nåt vis, vilket alltid är något. Men tävlingar åsido hade det väl känts vettigare om nästa investering varit en ny/renoverad Tusenmeterslift, tillexempel.